وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عرق جنب از حرام و غسل با آب گرم

22

عرق جنب از حرام و غسل با آب گرم

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

نحوه انجام غسل با وجود عرق جنب از حرام

س. هرگاه شخصى از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آب‌گرم تطهير نمايد، و به خاطر گرماى حمام مجدداً در حين تطهير يا بعد از آن عرق كند آيا اين عرق وى حكم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در اين حال و بدون تطهير مجدد، غسل كند غسل او چه حكمى دارد؟

ج. عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نكرده عرق جنب از حرام محسوب است كه نجس نيست ولى نماز خواندن با آن بنابر احتياط صحيح نيست، بنابراين اگر بعداً بدون تطهير مجدد غسل كند، غسل او صحيح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۹پرسش: عرق کسی که از حرام جنب شده چه حکمی دارد و آیا با آن می توان نماز خواند و غسل جنابت از حرام با آب گرم چگونه است ؟
پاسخ: پاک است و نماز با آن مانعی ندارد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

22 نظرات
  1. ؛؛ می گوید

    باسلام.آیا چرک داخل ناف مانع غسل هست؟؟مرجع تقلید حضرت آیت الله خامنه ایی.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مانع رسیدن آب باشد، یا شک کنید که مانع است یا نه؛ باید برطرف کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ن می گوید

    با سلام.1-من غسل کردنم یه کمی طولانی میشه حالا به دلایل مختلف… در کل میخوام غسلموصحیح انجامش بدم …تو خونه بهم میگن که من وسواس دارم من خودمم احساس وسواس داشتن رو دارم وبخاطر مصرف زیاد آب ممکنه تو خونه از من ناراضی باشند یا ناراضی هستند سوالم اینکه این ناراضی بودن اعضای خانواده بخاطر مصرف زیاد آب آیا منجر به بطلان غسل میشود؟؟2- واینکه تعین کردن وقت حمام یک چیز خصوصی هست چه از لحاظ روز و چه از لحاظ ساعت وهیچ کسی حتی اعضای خانواده بنظر من نباید تو این موضوع مداخله داشته باشندمداخله ی اعضای خانواده ی من بخاطر آب هست وقتی توخونه همه دارند تویه لحظه ازآب استفاده میکنندآب کافی به حمام نمیرسه واین باعث ناراحتی وناراضی بودن اعضای خانواده ام از من و من ازاعضای خانواده ام میشه به این خاطر ازمن میخوان تو یه وقت دیگه حموم کنم چه از لحاظ روز و چه از لحاظ ساعت ومن هم اجازه ی مداخله تو این قضیه رو به اونا نمیدم وبهم برمیخوره… خواستم بدونم اینجور چیزها وناراضی بودن (ناراضی بودن اعضای خانواده ام از من ومن از اعضای خانواده ام) بر سر این مسائل ومواردی از این قبیل …ومانند اینها… منجر به بطلان غسل میشود؟؟؟مرجع تقلید آیت الله خامنه ای.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما یک وقت مشاوره برای وسواس از سایت بگیرید در خدمت شما باشیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ** می گوید

    با سلام. آیا اثر گچ،صابون،روشوی،سفیدآب،شامپو،نرم کننده ها و مواردی از این قبیل …ومانند اینها…مانع غسل میباشند؟؟؟مرجع تقلید آیت الله خامنه ای.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینکه مانع هست یا نه شما باید بررسی کنید و بستگی به جرم آنها در روی پوست دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ناشناس می گوید

    با سلام وخسته نباشید.من مرجع تقلیدم آیت الله خامنه ای میباشد ایشان میفرمایند:که عرق جنب از حرام نجس نیست ودر حمام تا زمانیکه غسل نکرده ایم اگر عرق کنیم آن عرق جنب از حرام محسوب میشود ونجس نیستش بنابراین اگر بعدا بدون تطیر مجددا غسل کندغسل او صحیح است سوالم اینکه:1-من بخاطر اینکه به هر حال در حمام شست وشویی در بدن انجام میدم اگر در حمام عرق هم بکنم چون مرجع تقلیم میفرمایند عرق جنب از حرام نجس نیست دیگه بخاطر عرقی که میکنم از گرمای حمام واینا عرقمو تطهیر نمیکنم واینکه میگن نجس نسیت حالا چه در حمام چه در بیرون از حمام واینا… خواستم بدونم که این کارم درسته یانه باید یبار طهارت بکنم بخاطر عرق جنب از حرام بعداز اینکه یبار بخاطر اون عرق طهارت کردم بار دوم اگه دوباره قبل از اینکه غسل روانجام بدم عرق کردم دیگه طهارت دوباره لازم نیست کلا اگه بخاطر عرق جنب از حرام توحمام قبل از انجام غسل اگه طهارت نکنیم اشکالی نداره؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مسئله شما احکام نیست و به نظر وسواس هست. حتما به یک مشاور رجوع کنید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.

      1. ناشناس می گوید

        باسلام.ببخشید من دچار وسواس نیستم بخاطر اینکه احکام رودقیق رعایت بکنم سوالای مختلفی برام پیش میاد از جمله اینکه تو عرق جنب از حرام سوالای مختلفی برام پیش میاد1-ازجمله مثلا اینکه خانما النگو وگشواره واینا دارند که موقع غسل کردن این چیزا رو بهمراه دارندمخصوصا گشواره های من با نخ بسته میشن..خواستم بدونم این جور چیزا اگه باعرق جنب از حرام آغشته بشن (نخ وگوشواره و النگو و…)موقع غسل نیاز به طهارت دارند یانه؟؟2-چربی ها پوست سر وبدن که باعرق جنب از حرام آغشته میشن چی ایناچه حکمی دارندپاک هستند یانه؟؟ موقع غسل باید این چربی رو برطرف کرد؟؟مرجع تقلید آیت الله خامنه ای. باتشکر.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          این سوالات مختلف اگر در مسائل دیگر هم تکرار می شود، شاید وسواس عملی نباشد اما وسواس فکری هست! حتما برای تشخیص دقیق با مشاور صحبت کنید.
          پاک هستند.
          وفقکم الله لکل الخیر

  5. سامان می گوید

    آیا اگر پوست شخصی چرب باشد و لباس اش یا اجسامی که با آن تماس داشته در حین جنابت از حرام چرب بشود آیا باز هم صرف خشک شدن آن لباس از عرق می شود با آن با اینکه به چربی آلوده است نماز خواند؟
    مثلا مهری که بر اثر تماس با پوست صورت شخص جنب چرب شده و یا جسمی که در گوشش می گذارد و چرب شده حکم تماس این چربی با دست بعد از غسل چیست؟ آیا نیاز به برطرف کردن چربی و یا آب کشیدن است؟
    و سوال دیگر اینکه اگر چربی در حدی باشد که مانع آب نباشد آیا برای غسل این شخص جنب از حرام نیاز دارد چربی بدن را با شامپو بشوید و غسل کند و یا نیاز نیست؟
    مقلد آیت الله صافی گلپایگانی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. علیرضا می گوید

    با سلام
    اگر هنگام غسل جنابت عرق کند ایا غسل صحیح است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      غسل صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. ... می گوید

    با عرض سلام. خواهشا بفرمائید اگر بانویی در عالم خواب و بیداری فکری شیطانی به شخص دست دهد استمنا حساب میشود؟و اگ. ترشحی دید باید غسل کند؟
    و اگر به حساب جنب از حرام گذاشته شود اینکه مراجع تقلید میفرمایند نماز با لباس الوده به عرق جنب جایز نیست ولی بعد خشک شدن مشکلی نداره. اگر پس از غسل و پوشیدن لباسی ک از عرق جنب خشک شده بعدا باز بدن عرق کند عرق قبلی لباس به واسطه عرق جدید بدن باعث میشه که باز هم الوده به عرق جنب شویم؟آیا در حال جنب دست عرق کرده باشه به لباس پاکی بخورد لباس آلوده به عرق جنب میشود؟خواهش میکن م کامل جوابمو بدید دارم عذاب میکشم نمیدونم چه کاری درسته

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دیدن خواب های شهوانی که در کنترل افراد نیست خودارضایی حرام محسوب نمی شود. اگر خانم به ارگاسم برسد غسل جنابت واجب است.
      اگر ترشحی دید و شک داشت که به ارگاسم رسیده یا نه، بنا را بر عدم آن می گذارد و نیازی به غسل نیست و ترشحات پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. رقیه می گوید

    سلام علیکم بنده سوالی مطرح کرده بودم که متاسفانه صفحه مربوطه را برای مشاهده پاسخ پیدا نکردم . لطفا مجدد پاسخ دهید در منزل ما چوبی است و هر لحظه با دست خیس در ارتباط قسمتی از در و دستگیره آن به ادرار بچه که غذا میخورد نجس شده دست ادراری همراه با پماد چرب بوده که مستقیم برخورد کرده الان نمیدانیم دقیقا کدام قسمت پاک و نجس است اگر اول با دستمالی آغشته به کف مایع شستشو یکبار بر آن قسمتها بکشیم بعد با بطری آب معدنی به آرامی از بالای در آب بریزیم که البته برای خروج قطرات و آبی که سرازیر میشود زیر در پلاستیک زباله قرار دهیم تا به اطراف نپاشد و برای خروج آب غساله بعد دوباره پشت سر اولین آبی که ریختیم دوباره بطری آبی را خالی کنیم درکل دو مرتبه از بالای در که آب از بالا به پایین درون کیسه بریزد به صورت عمودی و بعد از تمام شدن قبل از خشک شدن در با دستمالی خشک کنیم بدین ترتیب پاک میشود؟تشکر از پاسخ شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
      این سوال را از دفتر مرجعتان سوال بفرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. مبینا می گوید

        سلام خواهشا بفرمائید بعد غسل لباسی که بعد از خشک شدن عرق جنب پوشیده شود و بعد شخص عرق کند آیا عرق خشک شده ی قبلی لباس به بدن برخورد میکند و نمیشود نماز خواند؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          پس از خشک شدن، اگر رطوبتی برخورد کند نجس نمی شود.
          وفقکم الله لکل الخیر

  9. آسمان می گوید

    سلام علیکم.
    پاسخی که از ایت الله العظمی خامنه ای دام ظله در این مطلب امده است مفهوم نیست و بیشتر گیج کننده است.
    لفظ اگر بعدا بدون تطهیر غسل کند یعنی چه؟ بعد از چه چیز مجدد غسل کند.
    سوال دیگر اینکه کسی که زیاد عرق میکند و سریع یعنی باهمان تحرکی که برای غسل انجام میدهد بدنش عرق میکند.این شخص هیچوقت نمیتواتد از عرق جنابت حرام خلاص شود.چه باید بکند؟ آیا حتما باید با اب سرد غسل کند؟ اگر با اب سرد هم عرق کندتکلیف چیست؟
    کسی که بدنش اصطلاحا چرک وکثیف است و به حرام جنب شده باید قبل از غسل تنش را کیسه بکشد تا عاری از چرک که همان سلولهای مرده پوست که با عرق مخلوط است بشود بعد غسل کند؟یا بدون کیسه کشیدن صرف اینکه بدنش از منی ( اعم از منی زن یا مرد) تطهیر شده باشد میتواند غسل کند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      عرق جنب از حرام نجس نیست. لذا تطهیر نمی خواهد و اگر کسی با این عرق غسل کند غسل او صحیح است. منظور پاسخ استفتاء رهبر این است که عرض کردیم.
      نیازی به غسل با آب سرد نیست و عرض شد اگر زیاد هم عرق می کند مشکلی ندارد و نجس نیست.
      نیازی به کیسه کشیدن و وسواس هم نیست. مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر