وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر

0

شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر

شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر

بر اساس تاريخ دو نقل براي سالروز شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام مطرح شده است، يكي هفتم ماه صفر و ديگري بيست و هشتم همين ماه. آنچه امروزه در تقويم به عنوان سالروز شهادت ثبت شده است همان نقل دوم يعني 28 صفر مي باشد اما علماي شيعه از ديرباز 7 صفر را به سوگواري و عزاداري براي آن امام همام برپا مي داشته اند. خوبست اين سنت در ميان عموم مردم بيشتر احيا شود.

در نقلي آمده كه ولادت امام كاظم عليه السلام در همين روز يعني هفتم ماه صفر مي باشد، لذا سوالي كه مطرح مي شود اينست كه در بين اين دو كداميك بايد مورد توجه قرار گيرد، برپايي مراسم سوگواري يا مراسم جشن؟!

حجت الاسلام طاها پیرامون این مطلب بیان داشتند:

«خوبست مومنان این سنت دیرینه مراجع و علما  و متدینین را حفظ کنند و هم هفتم صفر و هم بیست و  هشت صفر را برای امام حسن مجتبی علیه السلام به عزاداری بپردازند، نقل ولادت امام کاظم هم علیه السلام هم نباید موجب شود که در ایام عزاداری ماه صفر که ماه مصائب آل الله است، خدای ناکرده مجالس شادی بر پا شود. بهتر آنست در روز شهادت از فضایل و روایات امام کاظم علیه السلام تبرکا خوانده شود و به ایشان هم مومنین متوسل شوند. اما چرایی اینکه دو نقل شهادت هست، به نظر ما می تواند این قول باشد که امام مجتبی علیه السلام در روز هفتم صفر مسموم شده اند و در روز بیست و هشت صفر در اثر سم و بیماری حاصل از آن به شهادت رسیده اند، شواهدی بر این مطلب وجود دارد.»

در ادامه نظرات مراجع عظام تقلید را مطالعه کنید:

سايت آيت الله بهجت

تقارن ولادت و شهادت در هفتم صفر

 هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلس‌ها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرح‌آور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است.

حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمی‌کند]. انسان همیشه می‌تواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات می‌تواند احسان بکند، هم در ولادت می‌تواند احسان و اطعام بکند. سايت معظم له.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 180. سالروز ولادت امام هفتم(علیه السلام)، مقارن با ایّام سوگوارى حضرت سیّدالشّهد(علیه السلام) و یارانش مى باشد، که جمع بین این دو در اذهان عمومى تا حدّى متناقض مى نماید. در حالى که نسبت به میلاد حضرت زینب کبرى(علیها السلام)که در ایّام فاطمیّه و در شعاع شهادت حضرت زهر(علیها السلام)قرار گرفته، این مشکل به ذهن نمى آید. در مقایسه این دو، نکات ذیل حائز اهمیّت است:

1. فاصله زمانى ولادت امام موسى بن جعفر(علیه السلام)، هفتم صفر، بنابر تنها روایت موجود، از شهادت امام حسین(علیه السلام)حدود 26 روز مى باشد. در حالى که میلاد حضرت زینب(علیها السلام)، پنجم جمادى الاولى، با شهادت حضرت فاطمه(علیها السلام)(سیزده جمادى الاولى) هشت روز فاصله دارد.

2. بى شک مقام و مرتبت حضرت موسى بن جعفر(علیه السلام) که هفتمین امام شیعیان است، از حضرت زینب(علیها السلام) که از مقام امامت برخوردار نیستند، بالاتر است. و به همین نسبت، میلادشان نیز اهمیّت بیشترى دارد.

3. با توجّه به احادیث معتبر، بر هیچ کس پوشیده نیست که در جمع معصومین(علیهم السلام)، شأن و منزلت بانوى محشر، مرکز اتّصال نبّوت به ولایت، امّ الائمّه، حضرت زهر(علیها السلام) نیز از فرزندش امام حسین(علیه السلام) والاتر است; ولى با کمال تعجّب محافل مذهبى در سالروز میلاد حضرت زینب(علیها السلام) به جشن و سرور پرداخته، لکن به زادروز آن امام همام اهتمام نورزیده، و مع الاسف بى توجّه از کنار آن مى گذرند، بلکه عموم مذهبى ها در برخورد با مجلسى تحت عنوان بزرگداشت ولادت حضرتش، به طرح اشکال مى پردازند. لطفاً در این راستا به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید

الف) نظر حضرت عالى در مورد موضوع فوق چیست؟

ب) با عنایت به مقدّمه طولانى بالا و موارد سه گانه فوق الذّکر، آیا برپایى محفل میلاد زادروز حضرت امام موسى بن جعفر(علیه السلام)، و ذکر میلاد آن بزرگوار، و ابراز سرور و شادى توسّط محبّان آن حضرت، خلاف شرع است؟

جواب: الف) با توجّه به اینکه معمول شیعه آن است که عزادارى امام حسین(علیه السلام) را تا اربعین ادامه مى دهد، و در پایان ماه صفر نیز وفات هاى متعدّدى است. به خاطر این جهات مختلف، کلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. به همین دلیل از برگزارى جشن عروسى در تمام این دو ماه اجتناب مى کنند. از این جهت تولّد امام کاظم(علیه السلام) تحت الشعاع مصائب مختلف مجموع این دو ماه قرار گرفته است. در حالى که مسأله تولّد حضرت زینب(علیها السلام) در مقایسه با شهادت زهراى مرضیّه(علیها السلام) این چنین نیست. علاوه بر این، در بعضى روایات(1) نیز آمده که بعد از وقایع کربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبیعت نیز بوده است. این نکته نیز فراموش نشود که طبق بعضى روایات(2)معروف، روز هفتم ماه صفر، روز شهادت امام حسن مجتبى(علیه السلام)است. به خصوص اینکه ولادت حضرت زینب(علیها السلام)قبل از شهادت زهراى مرضیّه(علیها السلام) است.

ب) خلاف شرع نیست; ولى اولى آن است که حرمت اربعین (چهل روز شهادت)، مقدّم داشته شود. 

منبع: احکام عزاداری > تقارن ایّام ولادت با شهادت، حضرت آيت الله مكارم شيرازي .

1. کامل الزیارات، ص 183، ح 251 .
2. بحارالانوار، ج 44، ص 134 .


آيت الله صافي گلپايگاني

پاسخ به استفتائي پيرامون برگزاري مراسم عزاداري در روز هفتم صفر

بسمه تعالي
محضر مبارك مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالي
سلام عليكم؛
احتراماً با توجه به تقارن ميلاد مبارك حضرت موسي بن جعفر عليه السلام با شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام و نيز ماه محرم و صفر، بفرماييد وظيفه و تكليف شيعيان در برپايي مراسم اين روز چيست؟

با احترام/جمعي از مؤمنين

بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة‌الله
برپايي مجلس ميلاد ائمه عليهم صلوات الله اجمعين، بسيار خوب و مناسب است، امّا چون هفتم صفر بنابر بعض اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبي‌ عليه السلام مى‌باشد، و از طرفي تمام ماه محرّم و صفر، ايام حزن آل الله و كاروان داغدار و مصيبت‌زده حضرت سيدالشهداء عليه السلام است، سزاوار است مؤمنين در اين دو ماه، مجالس روضه و عزا بر پا نمايند و از برپايي مجالس جشن و سرور اجتناب كنند. خداوند همگان را در اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام موفق بدارد.

/لطف الله صافي/6 صفر المظفر1433 / منبع: safi.ir


آيت الله شبيري زنجاني
آيت الله شبيري زنجاني

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه العالی

بسمه تعالی

عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط(علیه السّلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السّلام) منافات ندارد.

اول صفر 1430. منبع: zanjani.net

 

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=23386

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد



كليد: شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر  شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفرهفتم صفر بر اساس قول مشهور سالروز شهادت امام مجتبی(ع) است تاریخ شهادت امام حسن مجتبی شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام هفتم یا بیست وهشتم صفر کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(ع) یا شهادت امام  نظر جمعی از مراجع تقلید در خصوص شهادت امام حسن مجتبی  هفتم صفر روز شادی یا حزن هفتم صفر؛ روز ماتم یا سرور شیعیان؟ + فتاوای مراجع  هفتم صفر روز تولد امام کاظم(ع) یا سالروز شهادت امام حسن شهادت امام حسنX هفت صفرX هفتم صفرX بيست و هشت صفرX امام حسن علت تغییر تاریخ شهادت امام حسن(ع  هفت صفر شهادت است یا ولادت شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر شهادت امام حسن هفت يا بيست و هشت صفر  شهادت امام حسن هفت يا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.