وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شستن فرش و موكت نجس

سوال. کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین چگونه است؟

34

شستن فرش و موكت نجس

فهرست این نوشتار:

– فرش نجس را چگونه باید آب کشید و تطهیر کرد ؟

پاسخ –ابتدا عين نجاست را از بين ببريد و شما مي توانيد اين كار را با آب کر که همان آب لوله كه متصل به آب شهريست انجام دهيد.

لازم به ذكر است كه؛ در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله (آبي كه پس از برخورد به نجاست جدا مي شود) شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏ شود.

حال اگر اين آب جداشده يا همان غساله جاي دیگري برود پاک است البته به شرطي كه عين نجاست در آن نباشد (تا زمانی که رنگ و بو و مزه آن را متغير كند).

یا می توانید تشتی زیر فرش و موكت بگذارید که آب از زیر آن بیرون برود ، به این صورت فرش پاک می شود.

در شستن با آب قلیل برخي از فقها علاوه بر فشار و يا جابه جايي غساله در فرش اين نكته را تذكر مي دهند كه آبكشي با آب قليل بايد دو مرتبه باشد.

نكته: غساله آب قليل نجس است .

رساله توضیح المسائل طهارت

[اگر چیز نجس را در آب کر یا جاری فرو برند]

مسأله 54 اگر چیز نجس را در آب کر یا جاری فرو برند (1)، و در چیزهایی که قابل فشار دادن است مانند فرش و لباس، طوری فشار، یا در داخل آب حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود چنانچه از چیزهایی باشد که در دفعه اول پاک می‌شود، آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد پاک است و اگر از چیزهایی باشد که باید دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاک شود، آبی که بعد از دفعه دوم از آن می‌ریزد، پاک می‌باشد.

این مسأله در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (اراکی:) آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد پاک است. [پایان مسأله] (خوئی، سیستانی، تبریزی:) مسأله اگر چیز نجس را در کر یا جاری تطهیر نمایند (خوئی، سیستانی: در شستنی که با آن پاک می‌گردد) آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد، پاک است.

(گلپایگانی، بهجت، صافی:) مسأله اگر چیز نجسی را در آب کر یا جاری آب بکشند، آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد پاک است (بهجت: پاک و پاک کننده است).

(فاضل:) مسأله اگر چیز نجس که نیاز به فشار دادن ندارد را در آب کُر یا جاری آب بکشند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد پاک است، ولی چیزهایی که مثل لباس و فرش بنا بر احتیاط در آب کُر و یا جاری هم نیاز به خارج کردن غساله آن با فشار و مانند آن دارد، بنا بر احتیاط غساله آن نجس است.

(زنجانی:) مسأله اگر چیز نجسی را در آب قلیل آب بکشند، از آبی که بعد از بیرون آوردن، از آن می‌ریزد بنا بر احتیاط باید اجتناب کرد و اگر در غیر آب قلیل آب بکشند آبی که از آن می‌ریزد پاک است.

(نوری:) مسأله آبی که برای پاک کردن شی ء نجس شده استعمال می‌شود و آن را غُساله می‌نامند اگر تطهیر با آب قلیل باشد، نجس است؛ ولی اگر در آب کر یا جاری تطهیر نمایند، آبی که بعد از بیرون آوردن از آن می‌ریزد، پاک است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

شستن گلیم یا فرش نجس با آب لوله کشی

سوال: آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله‌ کشی متصل به منبع آب شهری شستشو می‏ دهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک می ‏شوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟

ج. در تطهیر با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست، بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل می‏ شود.

تطهیر موکت

س۷. کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین چگونه است؟

ج. بعد از زوال عین نجاست آب لوله را به جای نجس وصل کند به‌گونه‌ای که همه آن محل را فرا گیرد. و بنا بر احتیاط واجب با جابجا شدن آب در حین اتصال به کر هرچند با فشار آب و یا دست کشیدن، پاک می‌شود.

 

تطهیر مبل یا صندلی

س۵. اگر فرش یا مبل منزل که آب در آن نفوذ می کند با مدفوع بچه نجس شود چگونه باید آن را تطهیر کنیم؟

ج. بعد از برطرف نمودن عین نجاست به یکی از دو طریق می‌توان تطهیر نمود:
۱ـ آب قلیل را روی محل نجس بریزد سپس آب غساله را با فشار دادن خارج کند.
۲ـ آب لوله را (که متصل به کر است) به محل نجس وصل کند به‌ گونه‌ای که همه آن محل را فرا بگیرد و بنا بر احتیاط واجب باید هنگام اتصال آب با دست کشیدن و مانند آن غساله از جای خود حرکت کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. تطهير موكت چسبيده به زمين : با آب لوله كشى پاك مى‌شود وبايد كمى فشار داده شود و بهتر اين است كه غُساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود.

. تطهير فرش يا مكان نجس : براى تطهير مكان نجس ابتدا عين نجاست را برطرف نماييد؛ در مورد آب قليل، مقدارى آب روى آن قسمت بريزيد به‌گونه‌اى كه محل نجاست‌شده را در برگيرد و كمى آب را حركت دهد و بعد با دستمالى آن آب را جمع كنيد. بدين ترتيب آن قسمت پاك‌مى‌شودامادستمال ودست وظرفى‌كه دستمال در آن قرار مى‌گيرد، نجس مى‌باشد. و در مورد آب لوله‌كشى همين مقداركه آب آنجارافرابگيردوكمى آب را حركت دهد پاك مى‌شود و بهتر اين است كه غُساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود.

مسأله 51ـ فرش و لباس و چیزهایى مانند آن، که آب را به خود مى گیرد و قابل فشار دادن است، چنانچه با آب قلیل تطهیر مى کنند، باید بعد از هر بار شستن، آن را فشار دهند تا آبهاى داخل آن بیرون آید و یا به گونه اى دیگر آبِ آن گرفته شود; ولى در آب کُر و جارى فشار دادن لازم نیست. به شرط این که آن را طورى در آب تکان دهند که آب از آن بگذرد.

مسأله 52ـ موکت چسبیده به زمین به وسیله آب لوله کشى پاک مى شود و لازم است مقدارى فشار داده شود و بهتر این است که آب موجود در آن را با چیزى جمع کنند.

تطهیر فرشی که نجاست آن به زمین سرایت کرده [روش تطهیر با آب ]

پرسش : فرشی را که نجاست از آن به زمین سرایت کرده است بدون جابجا کردن و بدون شستن زمین با آب کر می شوییم و غساله آنرا جمع می کنیم آیا به این ترتیب فرش پاک می شود در حالیکه زمین نجس است و فرش خیس با آن در تماس است؟ آیا جمع کردن غساله موجب بالا آمدن نجاست نمی شود؟

پاسخ : اگر زمین شسته نشده باشد با برخورد فرش با زمین، فرش مجددا نجس می شود و اگر شسته شده اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 


حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

مسئله 41ـ قالی، موکت و امثال آنها را اگر با نجاست جرم دار آلوده نشده و اثر عینی، روی آنها نباشد می توان با ریختن یک بار آب بر روی آنها به وسیله آنها به وسیله آفتابه و یا کاسه و مانند آن، تطهیر کرد به این ترتیب که آب روی قسمت متنجس می ریزیم به طوری که همه آن قسمت را فرا گیرد آنگاه با دادن فشار به وسیله دست و یا ماشین برقی و یا گذراندن پارچه پاکیزه از روی آن، غساله را جدا می کنیم و این حکم در مورد همه جامه هایی که جز به بول آلوده شده اند صادق است اما لباس آلوده به بول و یا بول دختر بچه شیرخوار، حکمی دیگر دارد که خواهد آمد.

مسئله 42ـ اگر بخواهیم شئ متنجسی را با آب شیر که به کر متصل است آب بکشیم و بشوییم نیازی به جدا کردن آب غساله نیست بلکه همین قدر که آب کر روی نجاست و آلودگی را فرا گرفت، آن پاک می شود.

مسئله 43ـ اگر جامه، فرش، موکت، و یا امثال آنها به انواع نجاساتی آلوده شوند که دارای جرم اند و اثر عینی بر روی آنها باقی مانده است مانند خون، منی، می توان آنها را به ترتیبی که در مسئله 41 گذشت تطهیر کرد به شرط آنکه جرم نجاست با شستن و یا به هر وسیلهة بر طرف شود با این تفاوت که اگر تطهیر با آب قلیل صورت بگیرد غساله ای که عین نجاست با آن برطرف می شود بنابر فتوی نه احتیاط وجوبی، نجس است.

مسئله 44ـ فرش، موکت و انواع لباسهایی را که با بول پسر و با دختر بچه شیرخوار آلوده شده است می توان با ریختن مقداری آب بر روی مکان متنجس، آن هم یکبار به اندازه ای که محل آلوده به بول را فراگیرد، آب کشید به شرط آنکه بچه جز شیر چیز دیگر نخورد و در پاکی آنها جدا کردن غساله با فشار و یا هر وسیله دیگر شرط نیست.
مسئله 45ـ جامه متنجس به بول را دوبار با ریختن آب قلیل از آفتابه و یا کاسه و امثال آنها می توان پاک کرد طوری که آب کاملا جای متنجس را فراگیرد و سپس آن را به طریقی جدا کرد البته غساله ای که از جامه جدا می شود بنابر احتیاط واجب، نجس است به شرط آنکه عین نجس در آن نباشد وگرنه به حسب فتوی، نجس است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی

حتما بخوانيد

  1. آيا عرق جنب نجس است
  2. آيا بخار ادرار نجس است
  3. حكم باقي مانده خون در مرغ و گوشت
  4. منكر نماز كه ضروري دين است چه حكمي دارد
  5. اهل کتاب چه کسانی هستند
  6. حكم خوردن الكل سفيد و الكل زرد
  7. حكم نوشيدن ماء‌ الشعير
  8. آيا الکل سفید نجس است
  9. داروهای الکل دار چه حكمي دارد
  10. حکم جوشاندن آبغوره چیست
  11. راه تطهیر زمین نجس (سرامیک نجس)

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

34 نظرات
  1. سید می گوید

    سلام وقت بخیر
    در سمتی از فرش مقداری منی ریخته شد و بعد از مدتی که خشک شد عین نجاست را بر طرف کردم و فرش را تطهیر نمودم. ولی بعد شک کردم که آیا منی به زیر فرش یعنی موکت سرایت کرده یا نه چون بعد از تطهیر فرش آن را روی همان قسمت گذاشتم شک کردم دوباره نجس شده یا خیر.
    با فرض اینکه به موکت هم سرایت کرده آیا تنها کف فرش نجس شده یا تمام قسمت خیس آن؟ اکنون تکلیف چیست؟
    با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید، اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. سیده سحر می گوید

    سلام وقت بخیر.
    چند هفته ی پیش از طبقه ی بالای خونمون از دستشوییشون آب کثیف چکه کرد به خانه ی ما و تیکه ای از موکت و مقداری وسیله کثیف شدن ظرف پلاستیکی ام گذاشتم زیر آب کثیف.چون امکان شستن موکت به بیرون نبود و نمیتونستم آب بریزم چون راه خروجی نداشت با شامپو فرش چندین بارکشیدم روش و باکهنه ی نمدار دوبار کشیدم و هربار کهنه رو شستم.ولی هنوز به تمیزی موکت شک دارم و اینکه ظرفی ک زیرش گذاشته بودم دیگه قابل استفاده نیست؟ممنون میشم جوابمو بدین🙏خیلی حساس شدم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تا زمانی که یقیین به نجاست نکرده اید از نظر شرعی محیط پاک است و می توانید از وسایل استفاده کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. فافا می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من موقع شستن فرش نجس شده با ادرار موقع ریختن اب روی قسمت نجس شده مقداری اب از قسمت نجس شده از لبه ی فرش که زیر ان تشت گذاشته بودم سر خورد و به روی قسمت های دیگر فرش هم رسید. الان ان قسمت ها هم حکم نجس را دارد؟حتی یه قطره از اب هم به جای دیگر رسید چه کار کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ترشحات آب کر پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. مهدی می گوید

    عین نجاست بول چگونه ازاله شود سوال دیگر اینکه اگر خشک شود عین ازاله شده است؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر دیده نشود و جذب مثلا لباس شود عین نجاست برطرف شده اما هنوز نجس است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. Zahra می گوید

    سلام
    من قسمتی از فرش رو که نجس شده بود ابتدا با شامپو فرش و ابر پاک کردم و بعد روی قسمت نجس شده آب قلیل ریختم و آب رو با قاشق جمع کردم اما هر چند بار که آب رو جمع میکنم باز هم کف شامپو فرش به صورت کامل جمع نمیشه و هربار مقداری کف میکنه لطفا راهنمایی بفرمائید
    سپاسگزارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر آب تمام آن قسمت را فرا گرفته کف نیز پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. رضا می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید من یه برادر کوچک تر از خودم دارم که وقتی از سرویس بهداشتی خونمون میاد بیرون با دمپایی سرویس پا میذاره روی موکت دم در و این مساله باعث شده که من فکر کنم که تمام نماز هایی که تا الان خوندم باطله لطفا بگید چیکار کنیم؟
    مرسی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر به این وسواس اعتنا نکنید و بنا را بر پاک بودن بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. F می گوید

    سلام خسته نباشید
    قسمتی از فرش با ادرار نجس شده و امکان برطرف کردن نجاست با شستن وجود ندارد امکان دارد که با کشیدن یا قرار دادن دستمال مرطوب نجاست را برطرف کنیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تطهیر فرش واجب نیست.
      با دستمال مرطوب نمی شود تطهیر کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. مهدیه می گوید

    ممنون ازاینکه وقت میگزارین برای پاسخگویی
    من یقین دارم که تمام خانه نجس شده چون من دست نجس شده به ادرار ویاهرنجاست دیگری رابه پریزبرق دیوار تلوزیون کمد فرش پشتی ماشین سواری و …زده ام چون اهمیت به نجاست نمی دادم حالا الان چون یقین صددرصددارم که بیشترخانه نجس است حساس شده ام وبه هرکدام ازافرادخانواده که میگویم اینجانجس است دست نزن ویاهرچیزدیگه به حرفم گوش نمیدهدومیگه میخواستی نجس نکنی من با این کار هم خودم را اذیت میکنم وهم اینکه خانواده راآزارمیدهم چون واقعا به نجاست کل خانه یقین دارم
    من وسواس ندارم فقط چون یقین دارم حساس شده ام حالاآیامیشودباوجوداینکه یقین به نجاست دارم بگویم تماما پاک واز این به بعدمراقبت کنم که نجس نشود خدامی پذیرد؟
    توروخداکمکم کنین واقعاعذاب می کشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر یقین به نجاست کل خانه دارید همین نشانه وسواس است. و یقین شما هم اعتباری ندارد و شخص وسواسی بنا را بر پاک بودن باید بگذارد.
      حتما با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید تا در این زمینه کامل راهنمایی داشته باشند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. مهدیه می گوید

    باسلام وخسته نباشید
    من از۱۲سالگی به نجاست اهمیت نمی دادم وتقریبابیشترشی های داخل خانه نجس شده است (دست نجس به ادراررابه همه جامیزدم) وتایک سال پیش ادامه داشت جدیداخیلی اهمیت میدهم الان که۲۲سال دارم خیلی عذاب می کشم چون نمیتونم به هرجابه راحتی دست بزنم چون یقین دارم نجس شده است من مشکل ادرارهم دارم وبه تازگی یک قطره ادرارروی فرش ریخته ومن به خاطر اینکه به هیچ وجه نمیتوانم آنرا تطهیردهم (چون تازه فرش را شسته ایم واینکه خانواده ام سرزنشم‌میکنند)
    حالابااین خانه نجس شده که هرکس بادست خیس به نجاسات آن دست میزندچه کنم خواهش میکنم کمکم کنین من دارم دیوانه میشم خواهش میکنم (آقای سیستانی )

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تمام خانه را پاک بدانید مگر اینکه یقین به نجاست داشته باشید. یقین وسواسی هم اعتبار ندارد مگر افراد عادی؛ برای نجاست و طهارت ملاک را اطرافیان قرار بدهید تا انشاالله از وسواس رهایی یابید.
      حتما مشاور روانشناس مراجعه کنید و راه های درمانی مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      به هیچ عنوان به دنبال وارسی و دقت و توجه به نجاسات نباشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. امیررضا می گوید

    سلام و وقت بخیر
    سوالی داشتم میخواستم بدونم چند قطره منی روی موکت ریخته شده و موکت تازه نصب شده و چسبیده به زمین . بنده ابتدا با عین نجاست رو پاک کردم سپس با دستمال خیس و سپس با کف تمیز کردم اون قسمت رو بعد چون فاصله با شیر اب زیاده از اب قلیل استفاده کردم دو یا سه بار آب روی اون قسمت و ریختم و با دست کشیدن و پارچه غساله رو جمع کردم اما مقداری نیز خب به سرامیک سرایت کرد آب قلیل و گرنه منی به زمین سرایت نکرد الان میخوام بدونم تمیزه یا هنوز نجسه ؟ میشه روش نماز خوند یا نه ؟ اگر فرش روش بزاریم فرشم نجس میشه ؟ اگرنجس باشه بعد برخورد پا خیس فقط باید پا رو بشوریم یا چون نجسی منی بود باید غسل کنیم حتما ؟ ممنون از سایت خوبتون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بهترین حالت مطابق احتیاط شستن با آب کر است.
      اما برای شستن با آب قلیل: براى تطهير مكان نجس ابتدا عين نجاست را برطرف نماييد؛ در مورد آب قليل، مقدارى آب روى آن قسمت بريزيد به‌گونه‌اى كه محل نجاست‌شده را در برگيرد و كمى آب را حركت دهد و بعد با دستمالى آن آب را جمع كنيد. بدين ترتيب آن قسمت پاك‌مى‌شود امادستمال ودست وظرفى‌كه دستمال در آن قرار مى‌گيرد، نجس مى‌باشد.
      در فرض سوال انداختن فرش و نماز خواندن صحیح است.
      در نجاست منی نیازی به غسل نیست بلکه کسی که جنب بوده باید غسل کند ربطی به نجاست ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. امیررضا می گوید

        ممنون از پاسختون
        فقط یه چیزی اونم اینکه وقتی اب رو با دستمال جمع میکردم مقداری نیز از موکت رد شده خب و به سرامیک رسیده و میخوام بدونم اون سرامیک و بردخورد سرامیک تر دو باره با موکت اونو نجس میکنه یا نه چون اب بوده و سه بارریختم و اب پخش شده دیگه نجس نیست ؟
        به هر حال یک قطره منی بوده و بقیه موکت به اندازه یک پیش دستی اب پخش شده ایا با چند بار اب ریختن ان تمیزشد چون دست کشیدم رو موکت اب به زیرش نیز سرایت کرد ؟ اون ابگذر کرده تمیزه ولی دست کشیدم و تا جایی که میشد ابش رو گرفتم و خشک کردم
        یکمم حساسیت دارم سر این قضیه
        ممنون بابت پاسخ قبلیتون

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          موکت پاک می شود، اما برخی مراجع غساله را نجس می دانند. بهتر است از آب کر استفاده کنید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  11. بنده خدا می گوید

    با سلام
    چند وقت پیش چند قطره (دو سه قطره) ادرار روی فرش ریخت و کاملا خشک شد. فرش تازه قالیشویی رفته و امکان مجدد برای شستن نیست. اکنون بنده به این موضوع حساس شده ام که تا وقتی که بخواهیم فرش را مجدد بشوریم اگر با پای نسبتا خیس روی فرش رفته باشیم یا برویم یا واقعا پای خیس روی آن قسمت گذاشته باشیم آیا همه جا نجس میشود یا نجس شده؟ در ضمن بنده از وسواس فکری رنج میبرم لطفا کمکم کنید .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      می توانید همان قسمت را تطهیر کنید نیازی به قالیشویی نیست. اگر پای خیس به جایی که نجس است برخورد کند جایی که برخورد کرده نجس می شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  12. حمید می گوید

    اگر فرش نجس بامنی رابه فرش شویی بدهیم اما به انها نگوییم که نجس است وانها فرش بشویند پاک می شود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آگاه کردن کسى که فرش را مى‏ شويد از نجاست ، لازم نيست. ولى صاحب لباس تا يقين به طهارت آن حاصل نکند، نمى‏تواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد.
      وفقکم الله لکل خیر

  13. ناشناس می گوید

    سلام اگر فرش با ادرار نجس شود و زیر فرش هم موکت باشد و زیر موکت زمین باشد احتمال انتقال نجاست به زمین وجود دارد یا نه؟ چون شستن زمین هم سختی و مشقت زیادی داره

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید به موکت یا زمین برخورد کرده اعتنا نکنید و بنا را بر پاک بودن زمین بگذارید.
      ثانیا تطهیر فرش یا زمین واجب نیست فقط مکان نمازگزار نباید نجس باشد یا رطوبت مسری به لباس یا بدن او برسد.
      وفقکم الله لکل خیر

  14. محمد می گوید

    سلام میخواستم بددنم آیا اگر موکت توسط منی نجس شود و خشک شده باشه و روی آن فرش بندازیم در صورتیکه پا تر بر روی فرش بگذاریم آیا نجس میشود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر فرش نجس نیست، پا نجس نمی شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  15. Sorays می گوید

    با سلام
    در اتاق من ادرار صورت گرفته بر روی موکت کلی وسیله در اتاق است ومن نمی توانم موکت را بشویم آیا با شامپو فرش می توان نجسی را از بین برد یا نه ؟؟؟
    آیا نماز خواندن بعد از شست و شو درست است یا نه؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با شامپو تطهیر نمی شود. نیازی به تطهیر هم نیست. اگر خشک شود و لباس نماز هم خیس نباشد می توان نماز خواند یا از سجاده استفاده کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  16. گناهکار می گوید

    سلام خسته نباشید مقدار متوسطی منی بر روی قالی ریخت و خشک شد میتوان با دستمال خیس ان را پاک کرد ¿ خشک شده منی که نجس نیست ? و فعلا تا چند وقت دیگه احتمال شستشو نیست چون تازه قالیشویی بوده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دستمال خیس نمی شود تطهیر کرد، باید آب در آن برود.
      بسیار ساده هست، همان قسمت را یک تشت بگذارید، و آسان تطهیر کنید.
      یا تطهیر واجب نیست، فقط پای خیس قبل از نماز مراقب باشید برخورد نکند تا انشاالله بعدا سر فرصت تطهیر کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر