وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سابقه حضور يهود در بيت المقدس

0

سابقه حضور يهود در بيت المقدس

آيا حضور يهود در بيت المقدس سابقه تاريخى دارد ؟

مهمترين دليلى كه براى بيت المقدس بودن آن اقامه شده آيه اى از سوره مائده است كه مى گويد: «اى قوم من، به سرزمين مقدس كه خداوند براى شما مقرر داشته است در آييد و به عقب باز نگرديد كه زيانگار خواهيد شد» سوره مائده آيه 21 ولى اين استدلال ناتمام است به چند جهت. جهت اول: آيه سوره مائده مربوط به دوران پيش ا زسرگردانى در بيابان است و آيه مورد بحث مربوط به بعد از آن و شاهدش اين است كه مجازاتى كه بر تمرد بنى اسرائيل بعد از اين آيه بيان شده نفس سرگردانى در بيابان است. «قال فانها محرمه عليهم اربعين سنه يقيهون فى الارض…» با انكه مجازاتى كه بر عصيان از فرمان وارد در آيه مورد بحث مترتب شده نزول رجز از آسمان و نابودى گروه ظالمان و فاسقان بنى اسرائيل است.


جهت دوم: ظاهر مجموعه آيات اين است كه همه اين قضايا مربوط به زمان حيات حضرت موسى (عليه السلام) بوده و مطابق گفته شمارى از مفسران و آنچه در تورات كنونى آمده بنى اسرائيل در زمان حيات آن حضرت وارد سرزمين مقدس نشده اند بلكه پس از رحلت آن حضرت به فرماندهى وصى او يوشح وارد اريحا شدند.


جهت سوم: مقصود از «الارض المقدسه» در سوره مائده مجموعه اراضى مقدسه يعنى منطقه شامات است كه به گواهى تاريخ موحد، پيامبران الهى سرزمين ظهور و اديان بزرگ است و ارضين منطقه وسيعى تعبير به هذه القريه نمى شود.

به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.