وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رابطه موسیقی و شیطان پرستی

در اواخر دهه هفتاد این تبلیغات مؤثّر واقع شد و گروه‌های دیگر که دیدند بازار شیطان‌گرایی داغ است و راه رسیدن به شهرت و ثروت از آن می‌گذرد، داوطلبانه شیطان‌پرستی را برگزیدند. در آغاز پذیرش هویت شیطانی از سوی این گروه‌ها به استفاده از نماد‌ها، سبک، ادبیات و فضای شیطانی محدود می‌شد.

0

رابطه موسیقی و شیطان پرستی

 

 من به برخی از سبک‌های موسیقی علاقه‌مند شدم اما شنیدم ریشه آنها به شیطان پرستی می‌رسد، آیا واقیعت دارد؟ 

 

در دهه 1950 شخصی به نام الویس پریسلی سبک جدیدی در موسیقی به نام «راک اند رول»[177] را ابداع نمود. این موسیقی حاصل ترکیب نوعی موسیقی آفریقایی با عنوان «بلوز» و موسیقی «پاپ» بود. در دهه 1960 این موسیقی که تا حدودی تند و خشن بود، دست‌مایه گروه‏های معترض دانشجویی قرار گرفت و سبک موسیقی خشن‌تری به نام «متال» را از دل «راک» به‌وجود آوردند. این گروه‏ها در ابتدا در آمریکا و در اعتراض به مسئله جنگ آمریکا علیه ویتنام، تشکیل شد و بعداً دامنه آن به کشورهای اروپایی نیز کشیده شد. این گروه‏ها آرمان‏های مناسبی همچون بهبود روابط انسانی، ‌اعتدال در مسائل اخلاقی، اعتراض به سرمایه‌داری و اختلاف طبقاتی و حتّی معنویت‌خواهی را دنبال می‏نمودند. حرکت اعتراض‌آمیز این جنبش‏ها می‏توانست منجر به انقراض نظام لیبرال-سرمایه‌داری در غرب گردد، به همین جهت مراکز پنهانی قدرت در غرب همچون انجمنی به نام کمیته 300 و گروه‏های ماسونی وابسته به آن را بر آن داشت تا با اجرای یکی از طرح‏های پژوهشی خود به نام «مجموعه مطالعات عصر آکواریوس» که به سفارش مؤسسه روابط انسانی تاویستاک از مدّت‏ها قبل برای مقابله با چنین وضعیتی انجام شده بود، شروع به هدایت این اعتراضات به سمتی غیر از جهت آرمانی اوّلیه و صحیح این گروه‏ها نمودند،[178] که ترغیب این گروه‏ها به استفاده از موسیقی متال و استفاده از خشونت و مسائل غیراخلاقی در حرکت‏های اعتراضیشان یکی از ابزارهای هدایت نامحسوس بود، چرا که برای جلوگیری از وصول یک گروه به آرمان‏هایش کافی است شیوه نادرستی برای رسیدن به اهدافش را میان آن گروه ترویج نمود.

 

دست‏های پنهانی که این نمایش را هدایت می‏کردند، از نیمه دوم 1970، فاز جدیدی را در مهار این بحران آغاز نمودند و آن جهت‌دهی افکار ملت‏ها در شرایط ناامن و بحرانی بود. یکی از ابزارهای مهم در این فاز، طرح ایده شیطان‏پرستی بود، ‌که به سرچشمه خلاقیت هنری و مهار انرژی جوانان و بازگشت آرامش به جامعه تبدیل گشت. البته ظرفیت‌های موسیقی متال برای رفتن به سمت شیطان‌گرایی را نباید ندیده گرفت. اعتراض به نهادهای اجتماعی و برهم زدن نظم، ابراز خشونت و کلمات رکیک در ترانه‌ها و از همه مهم‌تر اهانت به مقدسات؛ که شاید علت آن حمایت کلیسا از حکومت‌ها بود. زیرا در تفکّر مسیحی خداوند دین را به کلیسا سپرده و حکومت را به قیصر و از‌این‌رو دولت و حکومت نوعی تقدّس دارد و بنا به روش مسیح باید رنج را پذیرفت و اعتراض نکرد. با این تعالیم کلیسا، جوانان حق داشتند که زیر بار آن نروند، امّا اهانت به مقدسّات آن‏ها را در برابر شیطان‌پرستی نفوذپذیر کرد.

 

این دوران که مقارن با گسترش چشم‌گیر سیطره رسانه ‏های صوتی و تصویری در دنیا بود، ظرفیت‏های جدیدی را ایجاد کرد تا مراکز پنهانی جریان‌ساز در آن زمان با ترفندهایی همچون کشاندن گروه‏های معترض موسیقی به استودیوها و تجاری نمودن آن‏ها و همچنین ستاره‌سازی از افراد این گروه‏ها، ‌شهرت و ثروت هنگفت را به آنان هدیه دهند، و با این کار آرمان‏های والای این گروه‏ها همچون مخالفت با سرمایه‌داری و نظام طبقاتی را کاملاً واژگون نموده و این گروه‏ها را مبدّل به مبلغینی بزرگ برای ارزش‏های نظام سرمایه‌داری نمایند.

 

در اواخر دهه هفتاد این تبلیغات مؤثّر واقع شد و گروه‌های دیگر که دیدند بازار شیطان‌گرایی داغ است و راه رسیدن به شهرت و ثروت از آن می‌گذرد، داوطلبانه شیطان‌پرستی را برگزیدند. در آغاز پذیرش هویت شیطانی از سوی این گروه‌ها به استفاده از نماد‌ها، سبک، ادبیات و فضای شیطانی محدود می‌شد، که برای نمونه می‌توان به گروه‌های «متالیکا»، «منووار» و «رولینگ استون» و حتّی خود گروه «بلک‌سبث» اشاره کرد که به سبک‌های اسپیدمتال، ترش‌متال و پاور‌متال روی آوردند. بعد از آن به تدریج گروه‌ها و افرادی پیدا شدند که آشکارا از شیطان‏پرستی و حتّی حلول شیطان در خودشان سخن گفتند. این روند به پیدایش سبک‌های بلک متال، دث متال و متال صنعتی کشیده شد و گروه‌هایی مثل گروه «مرلین منسون»، «دیساید» و «امپرور» به‌وجود آمدند.

 

در سال‏های اخیر برگزاری جشنواره‌های متعدّدی نظیر «ووداستاک»[179] و «اوزی فست» برای موسیقی راک و متال برگزار می‌شود و بعضی از شاخه‌های متال مثل «آلترناتیو متال» جشنواره‌های خاص دارند. گذشته از این‌ها به منظور شناسایی استعدادها و ادامه روند ستاره‌سازی و بازی ستاره‌های موسیقی جشنواره گروه‌های زیرزمینی از سال 2000 پایه‌گذاری شده که باعث جذب هر چه بیشتر جوانان به موسیقی شیطانی و شکل‌گیری این قبیل گروه‌ها در تمام کشورهای دنیا شده است.

 

ایجاد گروه‌های بومی در کشورهای مختلف برای نمونه گروه‌های بلک‌متال هلند، بلک‌متال نروژ و بازسازی گروه «قاتل خدا»[180] و گروه‌های دیگر در ایران، محصول این جشنواره‌ها و شور و هیجانی است که بین جوانان جهان به راه انداخته‌اند. و نیرویی را که می‌تواند به تغییر تمدن و سبک زندگی ظالمانه روزگار ما و تحوّل در تاریخ منجر شود، در جهت تثبیت سلطه خود و حفظ وضع موجود به کار گرفته‌اند.[181]

 

[177]. Rock & Roll.
[178]. نک : کمیته 300 کانون توطئه جهانی.
[179] .Woodstock.
[180].Deicide.
[181]. شیطان پرستی موجی در زمان حال یا طرحی برای آینده.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش‏ها و پاسخ‏ها «عرفان و سراب» .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.