وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگارى بدون خانواده

0

خواستگارى بدون خانواده

خواستگارى مستقيم

پرسش 3 .من يه دانشجو هستم مدتيه قصد ازدواج دارم كيس مورد نظر خودم را پيدا كرده ام مى خواستم بدانم قبل از اين كه خانواده بفهمند اول نظر خود فرد مورد نظرم را در اين مورد بدونم حتى اين پيشنهاد را با يك تماس تلفنى داده ام و او هنوز جواب واضحى نداده مى خواستم بدانم مى توانم اين كار را ادامه دهم تا بعد از قبولى فرد خانواده را در جريان بگذارم؟

همان طور كه مى دانيد روش خواستگارى و آشنايى اوليه از اساسى ترين و حساس ترين مراحل ازدواج است. در اهميت اين موضوع بايد گفت كه: اگر جوانان عزيز در چگونگى خواستگارى دقت لازم را نداشته باشند، چه بسا به دليل عدم رعايت يك مسئله بسيار كوچك موفق به انتخاب مناسب خود نشوند و با وجود اين كه فرد مورد نظر خود را يافته اند و تمام شرايط يك همسر ايده آل را در او ديده اند اما به دليل روش هاى نادرست، ممكن است او را از دست بدهند و يا فردى ناشايست در نظر دختر يا پسر جوان ايده آل به نظر آيد و به دنبال آن مشكلات متعددى براى آنها و خانواده شان به وجود آيد.

همچنين در ارتباط گيرى دختر و پسر بيرون از خواستگارى رسمى ممكن است؛ طرف مقابل اين طور برداشت كند كه احترام لازم را برايش قايل نشده اند لذا اين مراسم در كشور ما مراسم بسيار مهمى است و دختر و خانواده او توقع دارند داماد و خانواده وى به خواستگارى او بيايند.

در مراسم خواستگارى خانواده طرفين از ابتدا، در جريان قرار گرفته و  اعلام نظر مى كنند و اگر موافقت نمايند، دختر و پسر با برخوردارى از پشتوانه اى قوى، ساير مراسم ازدواج را دنبال مى كنند و اگر عدم موافقت هر دو خانواده و يا يكى از آنها به صورت صريح و قاطع اعلام شود، به دليل اين كه هنوز دلبستگى عميقى پديد نيامده است، دختر و پسر راحت تر اين آشنايى را به فراموشى مى سپارند، اما دختر و پسرى كه قبل از مراسم رسمى خواستگارى مدتى طولانى با يكديگر بوده و سال ها در بيم و اميد به سر مى برند و ملاقات هايى همراه با اضطراب و نگرانى داشته باشند و با هزاران اميد مراسم خواستگارى ظاهرى را به صورتى نيم بند برگزار نمايند اگر با عدم موافقت خانواده ها رو به رو شوند، با داشتن دلبستگى هاى فراوان تا مدت ها با ياد هم زندگى مى كنند و گاهى به هنجارشكنى و مخالفت با پدر و مادر و يا تصميم هاى فردى و خطرناك اقدام مى كنند. به خاطر داشته باشيم كه ازدواج تنها پيوند 2 نفر جوان نيست بلكه وصلت دو خانواده با هم نيز هست، پس بدون حضور خانواده ها نمى توان انتظار ازدواج موفقى در آينده داشت لذا دختران فهميده و با فرهنگ هنگام خواستگارى مستقيم و بدون اطلاع و نظارت خانواده خوددارى مى كنند.

تجربه نيز نشان داده است اقدام مستقيم جهت اطلاع از نظر و تمايل طرف مقابل به ازدواج، باعث نوعى دلبستگى اوليه شده و به تدريج و به بهانه هاى مختلف، آن دلبستگى عميق تر و گسترده تر شده و چه بسا امكان رهايى از آن هزينه هاى فراوان عاطفى و اجتماعى را به دنبال داشته باشد، در نتيجه از يك انتخاب واقع بينانه و درست فاصله گرفته و پشيمانى هاى بعدى را به دنبال خواهد داشت. بنابراين تأكيد مى شود حتى پيشنهاد تماس تلفنى را هم بپذيريد و از طريق خانواده و يا واسطه اى قابل اعتماد خواستگارى پيگيرى  شود.

 

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.