وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم فقهی شرط تنصیف اموال در عقدنامه

حکم قرار دادن شروط ضمن عقد در عقدنامه چیست

0

حکم فقهی شرط تنصیف اموال در عقدنامه

فهرست این نوشتار:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

قرار دادن شروط ضمن عقد در عقدنامه

پرسش :در سالهای اخیر نظریه ای در حقوق خانواده مطرح و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است و آن قرار دادن شروط ضمن عقد در نکاحنامه (شرط وکالت مطلق در طلاق،حق اشتغال،حق ادامه تحصیل،حق حضانت،خروج ازکشور بدون اذن شوهر، اشتراک در اموال و ..) و تعیین مهریه های نمادین و در همان حد مهر السنه هست حال این وضعیت با شرع اسلام و کلیت دین مبین اسلام در تنافی است یا خیر ؟

پاسخ :قراردادن شرط وکالت در طلاق مانعی ندارد و همچنین مهرالسنه و امثال آن مشروط بر اینکه مهرالسنه را از ابهام بیرون آورند ولی شرط شرکت در اموال با وجود ابهامی که دارد خالی از اشکال نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


 

حضرت آيت الله بهجت
حضرت آيت الله بهجت

حقّ‌ شراكت زن در اموال شوهر

۴۴۳۳. امروزه هنگام طلاق و جدايى زن و مرد مى‌گويند: «چون زن شريك زندگى بوده و مدّت طولانى در كنار مرد بوده، حقّ‌ شركت در تمام اموال و دارايى مرد دارد و نصف اموال را بايد به او بدهند»، اين شركت شرعاً صحيح مى‌باشد، آيا زن حقّ‌ دارد نصف اموال مرد را مطالبه كند؟

ج. اين شركت شرعاً صحيح نيست و زن حقّ‌ مطالبه ندارد.

[0] بهجت، محمدتقی. ، 1386 ه.ش.، استفتاءات (بهجت)، قم – ایران، دفتر حضرت آيت الله العظمی بهجت، جلد: ۳، صفحه: ۳۳۹

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی بهجت


شرط ضمن عقد پرداخت نصف اموال زوج به زوجه درصورت طلاق

سوال: در بند اول سند ازدواج آمده است: «ضمن عقد نکاح / عقد خارج لازم، زوجه شرط نمود هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبوده باشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.» با توجه به بند فوق بفرمایید:
الف . چنانچه همه اموال زوج در ایام زندگی مشترک چهل میلیون تومان باشد و در حین طلاق سی‌میلیون تومان آن را بابت مهریه، نفقه و حقوق ایام نحله به زوجه بدهد، آیا لازم است که نصف باقی‌ماندة اموال (یعنی نصف ده میلیون تومان باقی‌مانده) را به زوجه پرداخت نماید یا باید نصف همه اموال به دست آمده در زندگی مشترک (یعنی نصف چهل میلیون تومان) را به وی بپردازد؟
ب . اگر زوج قسمتی از اموالی را که در ایام زناشویی به دست آورده فروخته باشد، آیا باید قیمت یا معادل نصف آن را نیز در هنگام طلاق به زوجه منتقل نماید؟

پاسخ:

آیت الله مکارم شیرازی: الف و ب. اصل چنین شرطی با توجّه به ابهام فراوانی که دارد محل اشکال است و لازم است به نوعی با هم مصالحه کنند. همیشه موفق باشید.
15/12/1383

آیت الله صافی گلپایگانی: شرط مذکور صورت شرعی ندارد زیرا مجهول محض است و اصولاً برقراری این نظامات بی اصل موجب خدشه‌دار شدن چهره نظام اسلامی جامعه و مفاسد مهمه است والله العالم.11صفر1426ه.ق/ /13

آیت الله سیستانی: صحت این شرط به دلیل جهالت متعلق، محل اشکال است و باید رعایت احتیاط بشود و بر فرض صحت، فقط آن چه باقی مانده و مصرف نشده است را باید بپردازد.
07/01/1384

آیت الله بهجت: الف. ظاهر تعبیر نصف دارایی موجود همان نصف ده میلیون تومان است.
ب. معلوم شد.
19/02/1384

آیت الله نوری همدانی: الف. در فرض سؤال بعد از پرداخت مهریه هر چه باقی ماند نصف آن مربوط به زوجه است و نفقه به عهده زوج است.
ب. در صورتی که به طور متعارف و معمولی فروخته باشد، واجب نیست نصف معادل آن را به زوجه بدهد.
07/01/1384

منبع: سایت هدانا برگرفته از گنجینه استفتائات مرکز تحقیقات قوه قضاییه.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.