حكم گمان در طواف
حكم گمان در طواف
فهرست این نوشتار:
شك در طواف مستحب
707- اگر در طواف مستحب، در عدد دورها شك كند، بنابر اقل بگذارد و طوافش صحيح است.
حكم گمان در طواف
708- گمان در عدد دورها اعتبار ندارد[1] و در حكم شك است.
[1] ( 1)- آية اللَّه بهجت: حكم آن مانند حكم ظنّ در نماز است.
بناگذارى بر شوط مظنون و انكشاف صحت
709- اگر طواف كننده، در اشواط طواف شك كند و گمانش به يك طرف بيشتر باشد و با بناى بر آن، طواف را اتمام نمايد و بعد از انجام اعمال، يقين به صحت طواف خود پيدا كند، طواف او صحيح است.[1]
[1] ( 2)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: بنابر احتياط لازم طواف را اعاده نمايد.
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر به قصد رجا و كشف حال طواف را ادامه داده صحيح است.
آية اللَّه فاضل: اگر با اطمينان به يك طرف ادامه داده صحيح است. و گرنه بايد احتياطاً طواف و نماز طواف و سعى و تقصير را اعاده كند.
710- اگر كسى طواف يا سعى را در حال شك در اشواط ادامه[1] دهد و بعد يقين به صحت پيدا كند، اشكال ندارد و طواف و سعى صحيح است،[1] ولى در نماز بدون تروّى، محل اشكال است، و احوط اعاده آن است.[2]
[1] ( 1)- آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر در حال سعى شك كند و در حال شك بقصد رجا كشف حال ادامه دهد و بعد يقين به صحت پيدا كند سعى او صحيح است و در طواف، اگر از دليل طواف، لزوم حفظ هر شوط استفاده شود، حكم به صحت مشكل است و الّا بعيد نيست.( آراء المراجع، ص 268).
[2] ( 2)- آية اللَّه خامنه اى: در مورد سعى، حكم به صحّت فرمودهاند و متعرّضِ طواف و نماز نشدهاند.
آية اللَّه مكارم: همه شك ها احتياج به مختصرى فكر دارد تا مشمول ادله شك گردد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.