وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

«حجر بن عدى» چه مأموريت حساس نظامى را در زمان على (ع) عهده‏ دار شد؟

0

«حجر بن عدى» چه مأموريت حساس نظامى را در زمان على (ع) عهده ‏دار شد؟

حجر بن عدى كسى نبود كه تنها با دادن شعار و اعلام آمادگى اكتفا كند، بلكه عملا نيز از هرگونه جانبازى و فداكارى براى سركوبى دشمنان داخلى اسلام فروگذار نمى‏كرد چنانكه براى مقابله با شبيخونها و يورشهاى «ضحاك بن قيس» يكى از فرماندهان بى‏باك معاويه، از جانب اميرمؤمنان (ع) مأموريت يافت و اين مأموريت را به بهترين وجهى انجام داد.

حمله ضحاك از اين قرار بود كه پس از جريان حكميت، به معاويه گزارش رسيده بود كه على (ع) با سپاه خود آماده حركت به سوى شام است. معاويه پس از شنيدن اين خبر به وحشت افتاد و به جمع آورى سپاه و سرباز پرداخت.

در اين هنگام فتنه نهروانيان شروع شد و على (ع) ناگزير به سر كوبى آنان پرداخت، معاويه كه تا اين هنگام در حال انتظار و نگرانى بسر مى‏برد، از طريق جاسوسان خود آگاه شد كه سپاه على براى حركت به سوى شام بى‏ميلى و سستى نشان داده‏اند معاويه از اين خبر فوق ‏العاده خوشحال شد و جريان را به اطلاع ياران و مشاوران بزرگ خود رساند.

آنگاه «ضحاك بن قيس فهرى» را كه يكى از فرماندهان بزرگ و وفادارش بود، احضار نمود و به وى دستور داد با سه، تا چهار هزار نفر سپاه سواره به سوى عراق حركت نمايد و در حوالى كوفه به هر جا رسيد قتل و غارت به راه انداخته پيروان على (ع) را تار و مار سازد و از كشتار فرو گذار نكند.

«ضحاك» طبق دستور معاويه به سوى عراق حركت كرد و اموال شيعيان على (ع) را به غارت برد و به هر كس رسيد به قتل رساند و به يك كاروان حج شبيخون زد و اموالشان را گرفت و «عمرو بن عميس» برادر زاده «عبدالله بن مسعود» و گروهى از همراهان او را به قتل رسانيد…

اميرمؤمنان (ع) از دريافت اين گزارش سخت ناراحت شد و ياران خود را توبيخ نمود كه سستى و بى‏حالى از خود نشان مى‏دهند و به حدى در لاك خود فرورفته‏اند كه دشمنان به داخل منطقه آنان يورش مى‏برند

آنگاه يار دلير و جانباز خود «حجر بن عدى» را احضار فرمود و او را با چهار هزار نفر سپاه به مقابله «ضحاك» روانه ساخت.

مقابله با ضحاك كه از فرماندهان نامدار شام بود به خصوص پس از يورشهائى كه در داخل قلمرو حكومت على (ع) به عمل آورده و دلها را به لرزه در آورده بود، كار آسانى نمى‏نمود. اما اگر هر كس از ضحاك و امثال او حساب مى‏برد، هرگز حجر از امثال او بيم به خود راه نمى‏داد، على (ع) خود توجه داشت كه چه كسى را براى مقابله با چه كسى انتخاب نمايد؟

حجر با سپاه خود به سرعت حركت كرد و خط سير نيروهاى ضحاك را شناسائى نمود و به تعقيب آنان پرداخت. سرانجام در سرزمين «تدمر» كه از آنجا تا «حلب» پنج روز راه بود، سپاه ضحاك را متوقف ساخت و با آنان به نبرد پرداخت، نبرد تا شب ادامه داشت در جريان جنگ نوزده نفر از سپاه ضحاك و فقط دو نفر از ياران حجر كشته شدند، تاريكى شب مانع ادامه جنگ شد و «حجر بن عدى» به سپاه خود دستور استراحت داد، ولى پس از روشن شدن هوا، متوجه شدند كه ضحاك با استفاده از تاريكى شب با قواى خود فرار كرده است‏(1)

بدين ترتيب برگى ديگر برافتخارات زرين حجر افزوده شد و او با پيروزى به كوفه باز گشت.

آيه الله جعفر سبحانى، شخصيتهاى اسلامى شيعه ج 1 2

به نقل از سايت تبيان

(1) (الغارات: ثقفى/ 416/ 2 426)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.