وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تکلیف شرعی وسواسی که فکر می کند همه جا نجس است

4

تکلیف شرعی وسواسی که فکر می کند همه جا نجس است

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

راه درمان وسواس [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][وسواس در طهارت و نجاست]

پرسش : من فکر می کنم همه جا نجس است لطفا راه حلی بیان فرمایید که که از این بیماری نجات پیدا کنم؟

پاسخ : وسواسى بودن شما به علّت ندانستن مسائل است. اگر مسائل را درست، یاد بگیرید، راحت مى شوید. مساله مهم این است که علم و یقین وسواسى نه ملاک نجاست است، نه ملاک طهارت؛ و به عبارت واضح تر، باید ببینید افراد عادى متدیّن چه موقع علم به نجاست پیدا مى کنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت کنید، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نکنید، و مسوولیّت آن را به عهده ما بگذارید.

به شک و تردید اعتنا نکنید، حتّى کف توالت مادامیکه با چشم خود نجاستى در آن نبینید بگویید پاک است؛ کوچه ها، خیابانها، مغازه ها همه پاک است. اتومیبل هاى عمومى، صندلى ها و دسته درهاى آنها پاک است، حمّام مادامى که چیز نجسى به یقین در آن نباشد پاک است. تمام مسلمانها و بچّه هاى آنها مادامى که نتوانید قسم به نجس بودن آنها بخورید پاک هستند. وظیفه شرعى شما این است که به آنچه گفته ایم عمل کنید، و بعد از یک هفته آثار مثبت آن را خواهید دید.

راه حلّ دیگر، زمان بندی است: مثلاً برای وضو سه دقیقه کافی است و نباید بیشتر شود و برای غسل 10 دقیقه کافی است و نباید بیش از این طولانی شود و عمل صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1.  می گوید

    امکانش هست جوابم رو بدید؟ من قبلا دیده بودم که وسطش دستمال رو می برن آب می زنن، می شه اینجوری یه بهونه ای جور کنم که شاید نجس نبوده؟ من یه جا خوندم که دقت عقلی نمی خواد نجاست. کل خونه زندگی نجس شده یعنی؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بنا رو بر پاکی باید گذاشت. ثانیا چه مانعی دارد یک دوره برای درمان وسواس به روانشناس بالینی رجوع شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد می گوید

    سلام
    امکانش وجود دارد راهنمایی کنید. یک گوشه از موزاییک خانه ما نجس شد و همین اتفاق برای آینه هم افتاد. بعد من آمدم خانه دیدم که آنجا را کلا دستمال خیس کشیدند و از رویش هم رد شده بودند. آیا نجس شده کل خانه؟ من گفته بودم ولی حواسشان نبود. می شود بنا را بر این بگذارم، هر چند مطمئن نیستم اصلا -ِ اصلا ولی شاید شده باشد، که شاید وقتی روی نجاست دستمال خیس را کشیدند بلافاصله برده اند و شسته اند؟ من خیلی دارم آزار می بینم. در رساله آیت الله مکارم آمده اگر جایی نجس بود، نجس است و باید اطمینان داشته باشید که پاک شده. من واقعا نمی دانم چه کار کنم. این موضوع باعث وسواس من شده، الان تصور می کنم تمام خانه نجس است؛ یعنی به هرچیزی دست می زنم این حس را دارم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نباید به وسواس اعتنا کرد و لازم هست حتما به مشاور روانشناس بالینی مراجعه شود.
      وفقکم الله لکل الخیر