بيداري از غفلت در برابر شيطان

بيداري از غفلت در برابر شيطان
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
بيداري از غفلت
كساني كه در تهذيب جان، تربيت اولاد يا تأسيس جامعه فاضله، در هر بعدي از ابعاد حكمت عملي و اخلاق غفلت كرده خوابيده اند با تازيانه مأموران مرگ بيدار ميشوند: «الناسُ نيام إذا ماتوا انْتَبَهُوا»[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][بحارالانوار، ج4، ص43.]؛ مردم خوابند، چون بميرند بيدار ميشوند.
گرچه انسان غافل و خواب است ولي شيطان، راهزنان، دشمنان دين و خدا و علل و عوامل گمراه كننده او، بيدارند و از وي غفلت نميكنند.
حضرت علي (عليه السلام)، در يكي از نامه هايي كه براي بعضي از واليان خويش نوشته، ميفرمايد: نقش معاويه همانند نقش شيطان است، خدا در قرآن، قلمرو نفوذ شيطان را مشخص كرده، كه از چهار طرف حمله ميكند: (ثُمّ لأتينّهم مِن بينِ أيديهمِ وَمِن خَلْفِهِمْ وَعَن أَيمانِهِمْ وعَن شمائِلِهِمْ)؛ [سوره اعراف، آيه 17. ] شيطان از چهار سو، از جلو، پشت سر، طرف راست، طرف چپ حمله ميكند. معاويه نيز، كه شيطان بيروني است، گاهي از جلو مي آيد و گاهي از پشت سر حمله ميكند، گاهي از طرف راست يورش ميبرد و گاه از طرف چپ ميتازد. روش دشمن ديرينه چنين است و اگر انسان از يك بُعد غافل باشد از همان طرف، آسيب ميبيند:
«هر آن غافل زِيَد غافل خورد تير».
گفته اند: هيچ مرغي به تير صياد گرفتار نيايد جز در حال غفلت از خدا! و هيچ انساني آسيب نميبيند مگر در حال غفلت.
امير مؤمنان (عليه السلام) براي اينكه ثابت كند دشمن هرگز به مرز افراد بيدار راه ندارد، ميفرمايد: «وإنّ أخا الحربِ الأرِقْ من نامَ لم يُنَمْ عنه»[نهج البلاغه، نامه 62.] مرد نبرد بيدار است، لازمه جنگ بيداري است؛ زيرا دشمن، كسي را كه ميخوابد غافلگير ميكند و شيطان از راهي ميآيد كه تو او را نميبيني.
انسان با تقوا از چنان ديد توحيدي بر خور دار است كه اگر شيطان بخواهد كمترين تماس را با جان او بر قرار كند فوراً بيدار شده، ميفهمد و او را طرد ميكند.
اين خطر را قرآن هشدار داده ميفرمايد: (إنّهُ يَريكُم هُوَ وَقَبيلُهُ مِن حيثُ لا تَروْنَهُمْ)[ـ سوره اعراف، آيه 27. ] شيطان و حزب او از راهي كه شما آنها را نمي بينيد، شما را مي بينند، وسوسه كرده و غافلگير ميسازند. اگر انسان راه نفوذ شيطان، را بداند و مسيرها را كنترل كند غافلگير نخواهد شد و شيطان را هم، به خوبي، با بصيرت ميبيند: (إنّ الّذَينَ اتّقَوْا إذا مَسّهُم طائفٌ مِنَ الشّيْطانِ تَذَكّرّوا فَإذا هُم مُبصِرُونَ)[ـ سوره اعراف، آيه 201] انسان با تقوا از چنان ديد توحيدي بر خور دار است كه اگر شيطان بخواهد كمترين تماس را با جان او بر قرار كند فوراً بيدار شده، ميفهمد و او را طرد ميكند.
در اين آيه كه جان انسان مؤمن به كعبه تشبيه شده، ميفرمايد: اگر شيطان خواست در كسوت احرام، با طوافِ به دور كعبه دل، روزنه اي از آن به سمت خود بگشايد، آنها كه از تقوا بر خوردارند ميفهمند كه شيطان است و با بينايي خود، او را دفع ميكنند.
هنگام احساس خطر به پناهگاه برويد، نه تنها بگوييد … كسي كه در جانش توحيد رسوخ كرده، پناهگاه دارد ولذا راهي براي نفوذ بيگانه نيست.
اينكه قرآن ميگويد: ازشيطان به خدا پناه ببريد مانند آن است كه ميگويند: هنگام احساس خطر به پناهگاه برويد، نه تنها بگوييد: «أعُوذُ بِاللهِ مِن الشيطانِ الرجيمِ» بلكه به پناهگاه توحيد راه يابيد. كسي كه در جانش توحيد رسوخ كرده، پناهگاه دارد ولذا راهي براي نفوذ بيگانه نيست. همين معنا را امير مؤمنان (عليهالسلام) با تعابير گوناگون و ارزنده بيان كرده، ميفرمايد:
إنّ مِنْ أحبّ عباد الله إليه عبداً أعانه الله علي نفسِه فاسْتَشْعرَ الحُزن و تَجَلبََبَ الخوف فَزَهر مِصْباح الهُدي فى قلبه… فهو من اليقينِ علي مِثل ضوء الشمس… فكان أوّل عَدْلِه نفىُ الهَوي عن نفسِه.[نهج البلاغه، خطبه 87.]
مؤمني كه بنده خاص خداست و از عنايت الهي بر خوردار است و از محبوبترين بندگان به شمار مي آيد، خدا او را در پيكار نفسْ ياري داده، از درون، اندوهناك و از بيرون ترسان است، چراغ هدايت در قلبش روشن شده است و قلب او تاريك نيست تا دشمن از تاريكي سوء استفاده كند.
اگر شبستان جان را چراغ توحيد روشن كرد و صاحب دل بيدار شد، راه براي نفوذ بيگانه دروني و بيروني نيست، چنين شخصي آنچنان به توحيد يقين دارد كه وحدانيت حق را چون نور خورشيد مي بيند، كارش مبهم و تاريك نيست، اولين قدمي كه در راه عدل برمي دارد اين است كه هوس را از صفحه جان خود طرد ميكند، دشمن دروني كه طرد شد، دور ساختن دشمن بيروني آسان است، ترس از دشمن بيروني زاييده وسوسه دشمن دروني است. انساني كه ميداند بابذل جان به حيات ابدي راه مييابد هرگز از دشمن بيروني نميهراسد؛ اين وسوسه درون است كه دشمن بيروني را با ترس تأييد ميكند.
امير مؤمنان(عليهالسلام) مي فرمايد: «يَصف الحقّ ويعملُ به لا يَدَعُ للخير غاية إلاّ أمّها ولا مَظِنّةً إلاّ قَصَدها قد أمكن الكتابَ مِن زِمامه فهو قائده وإمامُه».
بنده محبوب، حق را ميستايد و به كار ميبندد، براي خير قدمي نيست جز آنكه برمي دارد و هدفي نيست مگر اينكه آن را پيشواي خود قرار ميدهد، قرآن كريم چنان در جانش رسوخ كرده كه رهبر و امام او شده و او جزو امت قرآن گشته است، واگر قرآن رهبر و پيشگام انسان شد آنجا كه قرآن بار سنگين و گرانبهاي خود را ميافكند او نيز بار ميگشايد وهر جا قرآن منزل كرد او نيز منزل ميكند: «يَحُلُّ حيث حَلّ ثَقَلُه ويَنزل حيثُ كان منزلُه»[نهج البلاغه، خطبه 87.]؛ چون جانش را قرآن فرا گرفته جاي خالي براي هوي و هوس نيست تازمام را به دست هوس بسپارد و اختيار را به دست هوي بدهد.
حكمت علوي، حضرت آيت الله جوادي آملي . صفحه 158
لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=18993
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
فلسفه حقوق بشر از ديدگاه آيت الله جوادي آملي
عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله عليها
چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند
سفارش پیامبر اسلام به مودت فی القربی
آيا مقام امامان با هم فرق مي كند
كليد بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان بيداري از غفلت در برابر شيطان[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]