وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

انتظارات مقام معظم رهبرى از يك جوان ايرانى به ويژه يك دانشجو چيست؟

0

انتظارات مقام معظم رهبرى از يك جوان ايرانى به ويژه يك دانشجو چيست؟

پرسش: انتظارات مقام معظم رهبرى از يك جوان ايرانى به ويژه يك دانشجو چيست؟

پاسخ:

انتظارات مقام معظم رهبرى از يك جوان را مى توان از مجموعه توصيه هاى ايشان در ديدار جوانان و دانشجويان استنباط نمود، كه به نمونه هايى از توصيه هاى ايشان در اين ديدارها ايشان اشاره مى نمائيم.

1 توصيه من به جوان ها اين است، همان قدرى كه براى علم كار مى كنيد، براى دل و معنويت خودتان هم كار كنيد، ميدان معنويت به روى شما باز است، علم و معنويت با هم هيچ منافاتى ندارند.(1)

2 جوان بايستى در خود و محيط پيرامونش ايمان و معرفت و اراده را تقويت كند، از نفوذ سياسى (دشمنان داخلى و خارجى) مراقب باشد و از آن جلوگيرى كند، درميدان علم و اخلاق و در ايجاد فرهنگ و انديشه صحيح در جامعه و زمينه هاى سياسى همكارى نمايد.(2)

3 آنچه مى خواهم به شما عرض كنيم اين است كه شما بايستى مثل يك سرباز در ميدان جنگ انگيزه داشته باشيد و كار كنيد اين لب قضيه است.(3)

4 عزيزان من هر چه مى توانيد، خودتان را با علم و عمل بسازيد دوران شما دوران تعيين كننده سرنوشت تاريخى اين ملت است جوانان ما بايد در مقابل خواست دشمن مقاومت كنند.

جوانى خودتان را قدر بدانيد، تربيت معنوى و دينى تحصيلات اسلامى و معرفتى و دانستن تاريخ پيشرفت علمى را قدر بدانيد و در اين راهها بكوشيد. على رغم خواسته دشمن بايد از لحاظ علمى و جسمى و معرفتى، ايمانى و اخلاقى ترقى كنيد.(4)

5 اگر در يك جمله كوتاه از من بپرسند كه شما از جوانان چه مى خواهيد؟ به او خواهم گفت: تحصيل، تهذيب و ورزش.

من فكر مى كنم كه جوانان بايد اين سه خصوصيت را دنبال كنند، تحصيل اعم از تحقيق و كارهاى علمى هم است. چون اين نيرو در جوانان هست، بايستى در كار تحصيل علم خيلى تلاش كنند.(5)

نتيجه آنكه: انتظار ايشان از يك جوان آنست كه در زمينه هاى گوناگون علمى، سياسى، ورزشى و فعاليت هاى فرهنگى و نيز در تهذيب و خودسازى كوشا باشند.

(1) (در ديدار نخبگان جوان، 85/ 6/ 25)
000 (2) (اقتباس از ديدار ايشان با جوانان استان سيستان و بلوچستان 81/ 12/ 6)
000 (3) (82/ 11/ 21)
000 (4) (در ديدار جوانان اهوازى، 1382/ 5/ 8)
000 (5) (حسن قدوسى زاده، نكته نامه گزيده بيانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجويان و دانشگاهيان، 1383- 1368، چاپ چهارم)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.