وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

استطاعت بدنى، طريقى و زمانى در حج

0

استطاعت بدنى، طريقى و زمانى در حج

لگو احکام حج و عمره

استطاعت بدنى، طريقى و زمانى‏

82- شرط ديگر وجوب حج، استطاعت بدنى، و استطاعت از جهت باز بودن راه، و استطاعت زمانى است؛ پس بر مريضى‏[1] كه قدرت رفتن به حج ندارد، يا بر او حرج و مشقت زياد دارد، حج واجب نيست؛[2] و نيز بر كسى كه راه براى او باز نيست، يا وقت تنگ است- به طورى كه نمى‏تواند به حج برسد، واجب نيست.

 

[1] ( 2). آية اللَّه خويى: بر مريض يا شخصى كه استطاعت مالى دارد ولى از تمكن از رفتن به حج نااميد است يا براو حرجى است واجب است نايب بگيرد و وجوب آن فورى است.( مناسك، مسأله 63).

 

[2] ( 3). آية اللَّه بهجت: در صورت يأس از خوب شدن، استنابه مى‏كند، به ‏نحو فورى بنابر اظهر.

آية اللَّه تبريزى: بنابر احتياط بايد نايب بگيرد و وجوب آن فورى است مگر اين‏كه اطمينان به تمكّن از مباشرت در سال‏هاى بعد داشته باشد.

آية اللَّه سيستانى: اگر اميد به تمكّن از حجّ بدون حرج و مشقّت بعد از آن هم نداشته باشد در اين فرض گرفتن نايب واجب است و وجوب آن فورى است.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر از جهت مالى قدرت دارد و از جهت صحّت بدن استطاعت ندارد و اميد خوب شدن ندارد، واجب است نايب بگيرد درصورتى كه حج بر او مستقر شده، و اگر حج بر او مستقر نشده باشد، نايب گرفتن مطابق احتياط است، اگرچه اميد به زوال عذر هم وجود داشته باشد.( آداب و احكام حج، مسأله 90).

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.