آیه قرآن در مورد بخشش خداوند
خداوند همهى گناهان را مىآمرزد راه بازگشت را توأم با اميدوارى به روى همهى گناهكاران مىگشايد. زيرا هدف اصلى از همهى اين امور تربيت و هدايت است، نه انتقامجوى و خشونت و رحمتش را شامل همگان نموده و فرمان عفو آنان را صادر كرده است.
آیه قرآن در مورد بخشش خداوند
پرسش: اميدوار كننده ترين آيه ى قرآن كريم كدام است؟
پاسخ:
خداوند همهى گناهان را مىآمرزد راه بازگشت را توأم با اميدوارى به روى همهى گناهكاران مىگشايد. زيرا هدف اصلى از همهى اين امور تربيت و هدايت است، نه انتقامجوى و خشونت و رحمتش را شامل همگان نموده و فرمان عفو آنان را صادر كرده است.
اميدوار كنندهترين آيهى قرآن كريم، اين آيه است كه خداوند مىفرمايد: «قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم. و انيبوا الى ربكم و اسلموا له من قبل ان ياتيكم العذاب ثم لاتنصرون. واتبعوا احسن ما انزل اليكم من ربكم من قبل ان ياتيكم العذاب بغته و انتم لاتشعرون.» بدان بنگانم كه به عصيان اسراف نفس خود كردند، بگو هرگز از رحمت نامنتهاى خدا نااميد نباشيد. البته خدا همهى گناهان شما را خواهد بخشيد كه او خدايى بسيار آمرزنده و مهربان است و به درگاه خدا به توبه و انابه بازگرديد و تسليم امر او شويد. پيش از آنكه عذاب قهر خدا فرا رسد و هيچ آن زمان نصرت نيابيد و بهترين دستور كتابى را كه بر شما از جانب خدا نازل شده است، پيروى كنيد. پيش از آنكه ناگهانى عذاب قهر حق به كيفر گناهان بر شما فرود آيد و شما آگاه نباشيد.
دقت در آيه نشان مىدهد كه از اميدبخشترين آيات قرآن مجيد نسبت به همهى گناهكاران است، مشمول و گستردگى آن به حدى است كه طبق روايتى، امام على عليه السلام فرمود: در تمام قرآن آيهاى وسيعتر از اين آيه نيست و دلايل اميدوار كنندهترين آيه بودن:
1- تعبير به يا عبادى (اى بندگان من) آغازگر لطفى است از ناحيهى پروردگار.
2- تعبير به اسراف به جاى ظلم و گناه و جنايت نيز، لطف ديگرى از سوى خداست.
3- تعبير على انفسهم كه نشان مىدهد، همهى گناهان به خود او (آدمى) باز مىگردد و نشانهى ديگرى است از محبت پروردگار. همانگونه كه يك پدر دلسوز به فرزند خويش مىگويد، اين همه بر خود ستم مكن.
4- تعبير لاتقنطوا (مأيوس مشويد) با توجه به اينكه قنوط در اصل، معنى مأيوس شدن از خير است، به تنهايى دليل بر اين است كه گناهكاران نبايد از لطف الهى نوميد شوند.
5- تعبير من رحمه الله بعد از جملهى لا تقنطوا تأكيد بيشترى بر خير و حجت مىباشد.
6- هنگامى كه به آيهى ان الله يغفر الذنوب مىرسيم كه با حرف تأكيد آغاز شده و كلمهى الذنوب همهى گناهان را بدون استثناء در برمىگيرد، سخن اوج مىگيرد و درياى رحمت الهى مواج مىشود.
7- هنگامى كه جميعا به عنوان تأكيد ديگرى بر آن افزوده مىشود، اميدوارى به آخرين مرحله مىرسد.
8- توصيف خداوند به غفور و رحيم كه دو صفت از اوصاف اميد بخش پروردگار است كه در پايان آيه جايى براى كمترين يأس و نااميدى باقى نمىگذارد. اين آيه گستردهترين آيات قرآن است كه هر گونه گناه را در برمىگيرد و نيز به همين دليل از اميدبخشترين آيات قرآن مجيد محسوب مىشود و به راستى از كسى كه درياى لطفش بيكران و شعاع زمينش نامحدود است، جز اين نمىتوان انتظار داشت. از كسى كه رحمتش بر غضبش پيشى گرفته و بندگان را بر رحمت آفريده، نه براى خشم و عذاب، غير از اين چشم داشتى نيست.
در اينجا دو مسئلهى مهم وجود دارد:
1- آيا عموميت آيه همهى گناهان حتى شرك و كبيره را فرا مىگيرد. پس چرا در آيهى 48 سورهى نساء شرك از گناهان قابل بخشش استثناء شده است كه مىفرمايد: خداوند شرك را نمىبخشد و اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مىبخشد؟
2- آيا اين وعدهى غفران كه در مورد آيهى مورد بحث آمده، مطلق است يا مشروط به توبه؟ پاسخ را در سه دستور كه در آيات بعد داده شده، مىشود فهميد: انيبوا الى ربكم (به سوى پرودگارتان برگرديد) و اسلمو له (در برابر فرمان او تسليم شويد) و اتبعوا احسن ما انزل اليكم من ربكم (پيروى كنيد از بهترين دستوراتى كه از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده است)
اين دستورهاى سهگانه مىگويد، درهاى غفران و رحمت به روى بندگان بدون استثناء گشوده شده، مشروط به اينكه بعد از ارتكاب گناه به خود آيند و تغيير مسير دهند، رو به سوى درگاه خدا آيند و در برابر فرمانش تسليم شوند و با عمل، صداقت خود را در اين توبه نشان دهند و به اين ترتيب نه شرك از آن مستثنى است و نه غير آن و نيز مشروط بودن اين عفو عمومى و رحمت واسعه، به شرايطى غير قابل انكار است و آيهى 48 سورهى نساء در مورد مشركانى است كه در حالت شرك از دنيا بروند، نه آنها كه بيدار شوند و راه حق را در پيش گيرند. چرا كه اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان صدر اسلام چنين بودهاند و رحمت خدا وسيع و شامل همهى گناهكاران مىشود و بدين ترتيب مسير وصول به رحمت خدا، سه گام بيشتر نيست:
1- توبه و پشيمانى از گناه و روى آوردن به سوى خدا.
2- ايمان و تسليم در برابر فرمان او.
3- عمل صالح و بعد از اين سه گام، ورود به درياى بيكران رحمتش طبق وعدهاى كه فرموده قطعى است، هر چند بار گناهان انسان سنگين باشد.
هر چند بعضى از مفسرين اين آيه را بيان كردهاند، ولى گروهى ديگر معتقدند كه اين آيه، اميدوار كنندهترين آيات است كه در آخرين لحظات عمر شريف پيامبر، خداوند فرمود: «و لسوف يعطيك ربك فترضى» خداوند روز قيامت آنقدر از پيروان دين تو را بيامرزد و ببخشد تا تو راضى شوى.
منابع:
1- قرآن كريم، سورهى زمر آيات 55. 53
2- تفسير نمونه، زير نظر استاد مكارم شيرازى با همكارى چند تن از نويسندگان.
3- تفسير الميزان. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى