وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا زنان هم به مقام نبوت می رسند

0

آیا زنان هم به مقام نبوت می رسند

حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

زن و مقام نبوت

 

 چرا در بين 124 هزار پيامبر و 14 معصوم يك نفر زن است؟

 

اين طور نيست كه فقط يك زن معصومه داشته باشيم، و آن هم وجود زهراى مرضيه (علیهاالسلام)  باشد. ما دليلى بر عدم عصمت بعضى از زنهاى ديگر نظير زينب كبرى و حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام)  نداريم.

اينكه 124 هزار پيامبر همه مرد هستند براى اين است كه نبوّت و رسالت، كارهاى اجرايى دارد و خصوصيات بدنى و جسمى مردها به گونه اى است كه كارهاى اجرايى وظيفه مردها است. از طرف ديگر پشتوانه نبوت و رسالت، مقام ولايت است. كمال انسان در آن است كه بشود ولى الله و اين مقام اختصاصى به مرد يا زن ندارد.

زنان بزرگى نظير آسيه، مريم، حضرت زهرا، زينب كبرى و حضرت معصومه در عالم بوده اند و اين ها هر كدام با حفظ مرتبه و درجه خاص خود مى توانند به ولايت رسيده باشند.

نبوت و رسالت امر اجرايى است، اينكه زنى پيامبر نشده است براى اين است كه زن بايد با همه افراد جامعه تماس بگيرد، در جنگ و صلح فرماندهى جنگ را به عهده بگيرد. اين كار اجرايى براى زنان دشوار است. چنين نيست كه اگر پيامبران همه از جنس مرد بودند معنايش اين باشد كه كمال معنوى مخصوص مرد است، بلكه كمال معنوى مربوط به ولايت است و در ولايت الهى بين زن و مرد تفاوتى نيست، زن و مرد هر دو مى توانند ولى الله شوند.

 

منبع: هدانا برگرفته از  «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها حضرت آیت الله جوادی آملی»


 

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.