وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا زمین خمس دارد

2

آیا زمین خمس دارد

فهرست این نوشتار:

آیا زمین خمس دارد

1- خمس زمین کشاورزی و باغ را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2-در نوشتار قبل به صورت جامع حکم افزایش قیمت سرمایه مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

3- خمس پس انداز برای خرید منزل را از اینجا کلیک کنید و بخوانید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س51: حكم خمس زمین کشاورزی كه بیست سال قبل با قیمت پایین خریداری شده و تاكنون كه قیمت آن حدود دو هزار برابر شده و خمس آن پرداخت نشده چیست؟

ج) اگر زمين را با منافع کسب يا حقوق خود خريده خمس مبلغ پرداختی بابت قيمت زمين را ضامن است و با فرض تفاوت چشم‌گير نسبت به قيمت فعلی، احوط مصالحه در مقدار تفاوت قيمت است.

س52: شخصی زمین زراعی یا غیر زراعی خریداری کرده تا پس از ترقی قیمت بفروشد، آیا با فرا رسیدن سال، با اینکه فعلاً قصد فروش ندارد، تخمیس زمین لازم است؟ در صورت لزوم به قیمت خرید باید خمسش را حساب كند یا به قیمت فعلی؟

ج) زمين را اگر با پول غيرمخمّس خريده، سر سال خمسی بايد خمس آن را بپردازد و اگر با پول مخمّس خريده، چنانچه سر سال خمسی ترقّی قيمت داشته و قابل فروش بوده، بايد خمس ترقّی قيمت را به قيمت سر سال خمسی بپردازد.

 

س34: شخصی برای احیای زمین موات جهت کاشت درختان میوه به امید استفاده از حاصل آن اقدام به حفر چاه عمیق نموده است، با توجه به اینکه این درختان بعد از چند سال دیگر ثمر می‏‌دهند و هزینه زیادی هم دارند، این شخص مبلغی بیش از یک میلیون تومان صرف آن نموده است. وی تا کنون حساب سال نداشته، ولی در حال حاضر که تصمیم گرفته برای ادای خمس، اموالش را حساب کند، می‏‌بیند که قیمت چاه و زمین و باغ بر اثر تورم، معادل چندین برابر هزینه اولیه شده است، بنابراین اگر مکلّف به پرداخت خمس قیمت فعلی آنها شود، توانایی آن را ندارد و اگر مکلّف به دادن خمس از عین زمین و باغ و غیر آن شود، در مضیقه و سختی می‏‌افتد، زیرا خود را به زحمت انداخته و به امید استفاده از ثمرات آن برای تأمین مخارج زندگی خود و خانواده‌‏اش متحمل هزینه‏‌ها و مشکلاتی شده است، تکلیف او نسبت به خمس اموالش چیست؟ چگونه خمس خود را حساب کند تا به‌راحتی بتواند آن را بپردازد؟

ج) زمين مواتی را که به قصد تبديل آن به باغ ميوه احياء نموده بعد از کم کردن مخارج احيای آن، خمس دارد، و مخيّر است که خمس زمين را از عين آن بدهد و يا از قيمت فعلی آن. و همچنين خمس هزينه‌‌هايی كه بابت چاه، نهال‌ها و کاشت و پرورش آن انجام داده بايد پرداخت شود، مگر اين‌که به اين باغ برای هزينه زندگی نياز داشته باشد و با پرداخت خمس آن درآمدش وافی برای هزينه زندگی نباشد که در اين صورت خمس ندارد.

 

س282: شخصی زمین‌های خود را بین فرزندان تقسیم نموده و به آنها گفته است كه من خمس زمین‌ها را نداده‌ام و لذا باید هر كسی سهم خمس زمین دریافتی را بپردازد و فرزندان نیز با همین شرط زمین‌ها را گرفته‌اند. حال اگر فرزندان خمس زمین‌ها را نپردازند، آیا این شخص بری‌‌الذمه می‌گردد؟

ج) در فرض سؤال، مادامی كه خمس را به وكالت از طرف او نپرداخته‌اند، بری‌الذمّه نمی‌شود. و اگر خمس به خود زمين‌ها تعلق گرفته تا خمس آن را پرداخت ننمايند حق تصرف ندارند.

 

س213: فردی ملکی (خانه یا زمین) دارد که خمس به آن تعلّق گرفته است، آیا می‏‌تواند خمس آن را از درآمد سال بپردازد؟ یا اینکه واجب است اول خمس سود را بدهد و سپس خمس ملک را از سود مخمّس پرداخت کند؟

ج) اگر بخواهد خمس آن را از درآمد سال بپردازد، واجب است که خمس آن را هم بپردازد.

 

س121: مبلغ صد هزار تومان به مؤسسه‏ای پرداخت نمودم تا در آینده زمین مسکونی به من تحویل دهد و الآن یک سال از آن می‏‌‌گذرد و از طرفی قسمتی از آن پول مال خودم است و قسمت دیگر را قرض کرده و مقداری از قرض را هم پرداخته‌‏ام، آیا به آن خمس تعلّق می‏‌‌گیرد؟ مقدار آن چقدر است؟

ج) اگر گرفتن زمين برای ساخت مسکن مورد نياز متوقف بر پيش‌پرداخت مقداری از پول آن باشد، مبلغ پرداخت شده خمس ندارد، حتی اگر از درآمد کسب شما باشد.

 

س52: شخصی زمین زراعی یا غیر زراعی خریداری کرده تا پس از ترقی قیمت بفروشد، آیا با فرا رسیدن سال، با اینکه فعلاً قصد فروش ندارد، تخمیس زمین لازم است؟ در صورت لزوم به قیمت خرید باید خمسش را حساب كند یا به قیمت فعلی؟

ج) زمين را اگر با پول غيرمخمّس خريده، سر سال خمسی بايد خمس آن را بپردازد و اگر با پول مخمّس خريده، چنانچه سر سال خمسی ترقّی قيمت داشته و قابل فروش بوده، بايد خمس ترقّی قيمت را به قيمت سر سال خمسی بپردازد.

 اجوبه الاستفتائات.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 138 ـ کسى که نیاز به خانه ملکى دارد آنچه را صرف خرید خانه مى کند خمس ندارد، ولى اگر درآمد سالش براى خرید خانه کفایت نکند و مجبور باشد چند سال پس انداز کند تا قادر بر تهیّه خانه شود پولهایى که سال بر آنها گذشته خمس دارد، امّا اگر مثلا زمین خانه را در اثناى سال اوّل بخرد ومصالح ساختمانى را در اثناى سال بعد و اجرت بنا را در سال سوم بدهد هیچ کدام خمس ندارد.

سؤال 140 ـ وقتى شوهرم فوت کرد خانه اى حدود هشتاد متر داشتم که آن هم در طرح خیابان بود، با کار و زحمت فراوان، در حالى که سه کودک یتیم داشتم، بطور اقساط زمینى خریدم و اکنون آن زمین را به قیمت دو میلیون تومان فروخته و قصد دارم با مقدارى از این پول به حجّ بیت اللّه الحرام رفته و بقیّه را در بانک بگذارم و از سود آن زندگى خود را بگذرانم تا محتاج فرزندان و خلق روزگار نشوم، آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟
جواب: اگر زمین را براى خانه مسکونى خریده اید و بعداً ناچار به فروش آن شدید خمس ندارد، در غیر این صورت خمس دارد; ولى مى توانید با یکى از نمایندگان ما دستگردان کنید تا به شما ارفاق کند و تخفیف بدهد.

سؤال 147 ـ زمینى در حدود سى سال قبل جهت تأمین مسکن مجّاناً به گروهى ازفرهنگیان واگذار شد، امّا از آنجا که به خاطر موقعیّت زمین مذکور، تا سالها امکان احداث ساختمان مسکونى در آن نبود، مالکان آن به ناچار پس از چند سال اقدام به خرید منزل مسکونى نمودند، حال اگر زمین مذکور به فروش برسد یا تبدیل به ساختمان شود، پول حاصل از آن خمس دارد؟
جواب: احتیاط واجب آن است که خمس آن پرداخت شود.
سؤال148 ـ خانه مسکونى که درگذشته به قیمت ناچیزى خریده ام، اکنون بسیار گران شده است آیا مازاد قیمت آن خمس دارد؟
جواب: خانه مسکونى هر اندازه هم قیمتش بالا برود خمس ندارد.
سؤال ـ آیا به پول حاصل از فروش زمین و خانه خمس تعلق مى گیرد؟
جواب: چنانچه خانه مورد نیاز براى سکونت و یا زمین مورد نیاز براى منزل مسکونى بوده، حتّى بعد از فروش خمس ندارد.  > خمس دستور مهمّ اسلامى >  زمین و ملک و باغ (مستغلاّت)

خمس زمین هایی که به نیت اولاد خریداری شده

پرسش :حقیر برای اولادم چند قطعه زمین خریده ام که یکی پس از دیگری ایشان را مستقل کنم . آیا این یک قطعه و یا چند قطعه زمین متعلق خمس است ؟ و آیا نمیشود آنها را جز معونه بحساب آورد ؟
پاسخ :اگر از درآمد همان سال باشد خمس ندارد.

خمس پول حاصل از فروش زمین جهت تهیّه منزل [منافع کسب و کار ]

پرسش :خانم مطلقه و کارمندی که در حال حاضر در منزل پدر زندگی می کند چنانچه برای تهیه منزلی در آینده، زمینی را که دو سال پیش خریده را بفروشد خمس به آن تعلق می گیرد؟

پاسخ :در صورتی که نیازی به منزل ندارد خمس دارد.

خمس زمین خریداری شده برای ساخت مسکن [منافع کسب و کار ]

پرسش :آیا به زمینی که شخص برای ساخت خانه خریداری کرده است خمس تعلّق می گیرد؟

پاسخ :چنانچه زمین مذکور را برای تهیه منزل مسکونی و از درآمد همان سال خریده شده باشد خمس ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۱۴پرسش: آیا بر زمین خریداری شده خمس واجب است ؟

پاسخ:

اگر زمین موات باشد یعنی قبلا بر آن زراعت وساختمان نشده است خمس ندارد ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد واگر ان را قسطی خریده است باید قسطها را از پول خمس داده بپردازد واما اگر پولی را قرض کرده وبا ان خریده است لازم نیست قسطها را با پول خمس داده بپردازد.

مسأله ۲۳۲۳. كسی كه از درآمد اثنای سال به تدریج مسكن و خانه مسكونی در طیّ چند سال برای خویش می‌سازد؛ مثلاً در سال اول زمین را خریداری می‌كند و در سال دوم آهن مورد نیاز را تهیه می‌نماید و در سال‌های بعد به تدریج بناء را می‌سازد، باید در انتهای سال، خمس آن اموال را پرداخت نماید

مگر آنكه آن مسكن، خانه مسكونی مورد احتیاج فعلی و در حد شأن فرد باشد و تنها راه خانه دار شدن، فراهم کردن تدریجی آن باشد و تهیه تدریجی‌اش برای امثال آن فرد معمول باشد، طوری كه فراهم نكردن مقدّمات خانه دار شدن، عرفاً كسر شأن برای فرد و كوتاهی در حق خانواده او و سهل انگاری نسبت به آینده آنان محسوب شود؛

كه در این صورت چنانچه خانه را به تدریج بسازد و درهمان سالی که ساختش به پایان رسید، ساکن آن گردد، پرداخت خمس آن لازم نیست؛ ولی كنار گذاشتن پول و پس انداز آن برای تهیه مسکن در آینده، حتی اگر شرائط فوق را داشته باشد خمس دارد.

رساله توضیح المسائل

 پرسش: آیا به زمینی که شخص خریداری می کند تا قیمت ان بالا رفته و آنرا بفروشد و در آمد کسب کند خمس تعلق میگیرد؟
پاسخ:

خمس تعلق میگیرد.

۳پرسش: قبلا من مستاجر بودم و در طی چند سال مثلا سال اول زمین خریدم و سال بعد مصالح ساخت منزل را خریدم و سالهای بعد کم کم خانه را ساختم آیا بر زمین و مصالح و خانه نیمه کاره که می ساختم خمس واجب است؟

پاسخ:

اگر شما طبق عرف محل سکونت، ملزم به تهیه منزل مسکونى ملکى براى خانواده باشید به طورى اگر اکتفا به منزل استیجارى کنید ، عرف شما را نسبت به حقوق خانواده وتامین آینده آنها مقصر مى داند خمس بر زمین و مصالح و خانه نیمه کاره که در طی سالها ساخته شد واجب نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

  1. خمس پس انداز مسكن
  2. خمس ساختمان نیمه ساز
  3. خمس پول فروش خانه
  4. خمس رهن و اجاره منزل
  5. خمس ماشین و موتور سیکلت
  6. خمس فروش ماشین


کلید: آیا زمین خمس دارد آیا زمین خمس دارد آیا زمین خمس دارد آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد   آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد   آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد   آیا زمین خمس دارد   آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد  آیا زمین خمس دارد   آیا زمین خمس دارد  خمس زمین با وجود داشتن خانه آیا به پولی که از فروش زمین به دست می آید، خمس تعلق زمين، باغ و محصولات كشاورزى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. امیرعلی حیدری می گوید

    باسلام من چندسال پیش زمین کشاورزی رابافروختن منزل مسکونی ودریافت وام جهت اجاره دادن خریداری کردم ودرآمدواجاره بهاراصرف مایحتاج متعارف زندگی ام میکنم وازاین سال به سال بعدی مازادی نمی‌ماند ضمنااقساط وام راهم پردخت کرده ام وبدهی ندارم آیابه زمین کشاورزی مذکورواجاره دریافتی من خمس تعلق میگیردیانه؟باتشکر

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در این موضوع با دفتر مرجعتان تماس بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر