وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا تمام شیعیان در نهایت وارد بهشت می شوند

0

آیا تمام شیعیان در نهایت وارد بهشت می شوند

آيا اين موضوع درست است كه خداوند همه شيعيان را در نهايت وارد بهشت مى نمايد؟

اولا ارتباط دو جهان مثل دو فصل از يك سال است كه يكى داشت است و يكى برداشت. بهشت و جهنم دو مسير سير انسانها هستند و ملاك آن از طرفى ايمان به خدا و قيامت و هدايت و مسير الهى است كه ايمان در مرحله اول تسليم حكم پيامبر (ص) شدن است، كه در نهايت حكم خداست. «فان اسلموا فقد اهتدوا»

اگر هدايت مى خواهيد تسليم گفته پيامبر شويد (1)

اسلام همان تسليم در مقام عملى و اعتقادى است و همينطور ايمان و اعتقاد به امامت كه شرط قبولى اعمال است چون لازمه شناخت و معرفت و محبت به خدا شناخت و اعتقاد و محبت به امام و پيغمبر است و البته محبت هم بايد همراه عمل باشد كه نتيجه بدهد «حب على حسنه لا يضر معها سيه» دوستى على (ع) حسنه اى است كه هيچ گناهى به او ضرر نمى زند (2). يعنى حب و محبت امام عليه اسلام سرمايه اى از ايمان است و موجب مى شود كه نورانيت ولايت باعث توبه و دورى از گناه شود و به سبب شفاعت اگر جايى خطايى را مرتكب شود از عذاب هميشگى نجات پيدا مى كند. ضمن اينكه شيعه به تناسب خطاهايش در قبر و برزخ و حتى مواقف از قيامت دچار عذاب و گرفتارى مى شود.

بنا بر رواياتى گنه كاران از مؤمنان، سهمى از دوزخ دارند لكن بعد از مدتى پاك مى شوند و از دوزخ آزاد مى شوند. (3)

امام باقر (ع) فرمود: اى جابر شيعه ما نيست كسى كه تقوانداشته و اطاعت خدا را نكند و دوست ما نيست كسى كه گناه كند و از آتش دوزخ دور نمى شود مگر به اطاعت و به ولايت ما نمى رسد مگر به عمل. (4)

بنابر اين بهشت و جهنم حاصل انديشه و عمل انسان است، اما اين كه تا ابد در جهنم نمى ماند و در عذاب هميشگى نخواهند ماند، زيرا عذاب خلودو جاودان در آتش قيامت از آن منكران حق و مشركان و معاندان است آنهم بعد از اتمام حجت الهى.

در انتها خلاصه حديثى را بيان كنيم: از چهل حديث امام خمينى حديث 33

ولايت حضرات معصومين علهيم السلام شرط قبولى اعمال است، اينكه شرط قبولى ايمان به خدا و نبوت پيامبر است و اگر كسى تمام شب را به نماز و تمام روز را روزه باشد، اما ولايت ولى خدا را (يعنى امامان معصوم عليهم السلام) نپذيرد براى او ثوابى نيست و از اهل ايمان نيست. (5) بنابراين بهشت سند تلاش مؤمنان است نه غير آن ها.

«الذين يرثون الفردوس و هم فيها خالدون»

كسانى كه به بهشت را به ارث مى برند و در آن هميشگى و جاودان خواهند ماند. (6)

منابع:

1 عدل الهى شهيد مطهرى ص. 343

2 چهل حديث امام خمينى حديث. 33

3 تفسير نمونه، سوره نباء ذيل آيه 23، جلد. 26

4 چهل حديث امام خمينى حديث. 32

5 چهل حديث امام خمينى حديث. 32

6 تفسير نمونه، تفسير آيه 11 سوره مؤمنان.

كتب جهت مطالعه: عدل الهى شهيد مطهرى. چهل حديث امام خمينى. معاد حاج آقاى قرائتى. معاد شهيد دستغيب. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.