آیا ارتباط با ارواح واقعیت دارد
آیا ارتباط با ارواح واقعیت دارد
آيا دليل قاطعى بر عدم ارتباط ارواح با انسان وجود دارد؟
در پاسخ به مسأله مديومها چند نكته را بايد مورد توجه قرار داد:
1 آيا ارتباط با ارواح ممكن است؟
2 آيا علمى به نام «اسپرتيسم» يا «اسپريتواليسم» صحت دارد؟
3. آيا آنچه به نام ارتباط با ارواح از طريق واسطه (مديوم) شايع است صحت دارد يا نه؟
4 آيا احضار ارواح شرعا جايز مىباشد؟
جواب:
1) اصل امكان ارتباط با ارواح چيز محالى نيست ليكن چنان نيست كه از هر كسى ساخته باشد بلكه شرايط ويژه و بسيار دشوارى را مىطلبد و تنها افراد بسيار برجستهاى توانايى چنين كارى را دارند و چه بسا در ميان هزاران نفر از مدعيان آن يك نفر نيز به سختى بتوان يافت كه درادعاى خود صادق باشد.
2) اسپريتيسم يا اسپريتواليسم را معمولا به «علم ارتباط با ارواح» تفسير مىكنند. برخى مىكوشند مسأله «عود ارواح» را نيز جزء آن به شمار آورند. ليكن عود ارواح (تناسخ) سخن باطلى است ولى پيرامون ارتباط با ارواح از طريق علمى هيأتى از دانشمندان اروپا در سال 1869 به نامهاى: جان لبوك كروكس لويس روسل والاس دومرگان فارلى جان كوكس اكسون و… رأى مثبت دادند. البته اين نتيجه را پس از آزمايشات دقيق و در شرايطى كه هر گونه احتمال انحرافى را نفى مىنمود اعلام كردند.
3) مسأله ارتباط با ارواح در جهان غرب و در كشور ما مورد سوء استفاده عده زيادى قرار گرفت و مدعيان مديوم بودن با استفاده از ساده لوحى ديگران از طريق «ميز چرخان» «استكان» «صفحه كاغذ حاوى حروف الفبا» و… خواستهاند با ارواح تماس حاصل نمايند كه با بررسىهاى دقيق به عمل آمده توسط برخى از علماى ما (همچون آيت الله مكارم) و برخى از دانشمندان غربى تقلبات اين گونه جلسات كه با هزاران اوهام آميخته شده برملا گرديده است. نمونهاى كه در نامه جناب عالى ذكر شده به خوبى تقلبى بودن مسأله را فاش مىسازد. زيرا شخص مدعى نقطهاى از اصفهان را كه مختصر اطلاعاتى نسبت بدان داشته معرفى كرده و جوابى داده كه چه اتومبيل در آن جا پيدا شود و چه پيدا نشود نقضى براى آن نداريد و اگر صدبار ديگر هم همين طور به شما آدرس بدهد نتيجه همين خواهد بود. اين سخن شبيه مطالبى است كه نوعاً فالگيرها و رمالها از پيش خود مىبافند و تحويل مردم مىدهند. در اين جا بد نيست گزارش انجمن فيزيك دانشگاه سن پترزبورگ را ضميمه نماييم: «در سال 1875 انجمن فيزيك وابسته به دانشگاه سن پترزبورگ بنا به پيشنهاد مندليف هيأتى را مأمور كرد تا درباره احضار ارواح به مطالعه بپردازد و نتايج تحقيقات خود را اعلام كند. جز مندليف يازده دانشمند ديگر نيز در كميسيون شركت داشتند و سرانجام پس از تشكيل جلسات عديده و مذاكرات فراوان نتايج كار هيأت به شرح ذيل اعلام گشت: پس از تحقيقات مطالعات ومشاهدات بسيار به اين نتيجه رسيديم كه پديدههاى مربوط به ارواح به علت حركات ناخودآگاه يا اشتباه ضميرى مىباشد و احضار ارواح جز موهومات چيز ديگرى نيست. به اين ترتيب مكانيسم اعمال محرك فكر نه تنها «انتقال انديشه» را باعث مىشود. بلكه بعضى از پديدههاى روحى را نيز ايجاد مىكند.
بيش از يك قرن است كه گروه بسيارى از دانشمندان در اروپا و آمريكا، درباره ارتباط با ارواح به تحقيقات علمى و كاوشهاى تجربى پرداخته اند، و دراين زمينه كتابها و مقالات فراوانى نوشته اند. حتى بعضى از دانشمندان مادى كه بر پايه افكار مادى خويش (اسپرى تيسم) يعنى ارتباط با ارواح را غير ممكن تصور كرده اند، به خاطر كشف نيرنگ و تزوير معتقدين به اين حقيقت خود در اين مورد تحقيقاتى كرده اند و سرانجام خويشتن نيز به اين علم اعتقاد پيدا كرده و به آن مومن گشته اند. از اين جمله يك استاد انگليسى به نام (هودسن) است كه در مجله روحى ناشر افكار فن اسپرى تيسم كه در اروپا انتشار مى يافت، مى نويسد من و استاد (هرلوب) كه هر دو مادى بوديم از 12 سال پيش براى كشف تقلب و دروغ ارتباط با ارواح به كاوش پرداختيم، اما امروز سخت معتقديم كه ارتباط با ارواح و گفتگوى با آن ممكن است و دلايلى به دست آورده ايم كه جايى براى هيچگونه شك و ترديدى باقى نمى گذارد. در سال 1869 يعنى 22 سال پس از ظهور علم ارتباط با ارواح در غرب، يك هيأت 33 نفرى كه اعضاء آن گروهى از دانشمندان و روحانيان، معتمدان، قضات و استادان دانشگاه بودند، از طرف انجمن زبان شناسان انگلستان ماموريت يافتند تا به مساله رابطه با ارواح، به دقت رسيدگى كنند. اين هيات پس از يكسال و نيم بررسى و آزمايش، راى خود را مبنى بر تصديق اصول رابطه با ارواح، به انجمن مزبور تسليم كرد. دامنه اين علم، سرانجام نيز به ساير كشورهاى اروپائى كشيده شد. در سال 1900 ميلادى گنگره يى از روح شناسان جهان كه اعضاء آن به صدها نفر مى رسيد در پاريس تشكيل گرديد در اين كنگره همه شركت كنندگان كه از كشورهاى گوناگون گرد آمده بودند، موضوع ارتباط با ارواح را تصديق كردند. بدين ترتيب موضوعى كه، ماديون سالهاى فراوانى منكر آن بودند و نمى پذيرفتند كه حقيقتى به جز بدن مادى يعنى روح در كار باشد و بنابر آن نيز از قبول پاره يى از مسائل مذهبى و اعتقادى سرباز مى زدند، در دست محققان و دانشمندان مورد سنجش علمى و تحقيقى قرار گرفت و اين حقيقت از راه تجربه نيز مورد تاييد قرار گرفت وروشن گرديد.
بيست پاسخ، هيئت تحريريه موسسه در راه حق 1- دايره المعارف فريدوجدى ج 4 ص 2387- مقدمه اصول روانكاوى فرويد 3- عالم پس از مرگ
پرسمان./