وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدث در اثناى طواف و انجام اعمال بعدى‏

0

حدث در اثناى طواف و انجام اعمال بعدى‏

لگو احکام حج و عمره

حدث در اثناى طواف و انجام اعمال بعدى‏

 

591- اگر طواف كننده در اثناى طواف، محدث شده باشد، ولى به اعتقاد صحت‏[1] اعمال‏ حج را انجام داده باشد، حجش صحيح است؛[1] ولى بايد با ملاحظه قبل و بعد از شوط چهارم،[2] طواف و نماز آن را تدارك نمايد؛[3] ولى اگر كار او عمدى بوده، يا با ترديد و عدم اعتقاد به صحت، اعمال را به پايان برده باشد،[4] صورى دارد كه در بعض آنها، صحت حج مشكل است.[5]

[1] ( 3). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: طواف باطل است وتفصيل در محل خود ذكر شده است.( آداب واحكام حج مسأله 510)

[1] ( 1)- آية اللَّه سيستانى: اگر وقت عمل گذشته است در هر صورت حجّش فاسد است.
[2] ( 2)- آية اللَّه خويى: اگر وقت طواف و اعمال بعد از آن باقى است، تدارك مى‏كند وگرنه حجش باطل است.( مستفاد از المسائل الشرعيه، ج 1، ص 342).

آية اللَّه فاضل: اگر حدث بعد از شوط چهارم باشد حج او مطلقاً صحيح است ولى بايد خودش و اگر نتواند نايبش بقيّه اشواط را بجا آورد و اگر بعد از سه دور و نيم و قبل از تمام شدن دور چهارم محدث شده، بايد احتياط كند، همانطور كه در مسأله 580 آمده است و چنانچه كار او عمدى بوده يا با ترديد و عدم اعتقاد به صحّت، انجام داده‏يا جاهل‏مقصّربوده‏است، صورى دارد كه در بعضى از آن صور حج باطل است. تفصيل آن در ذيل مسأله 580 آمده است. بلى‏اگر حدث در طواف نساء بوده، حج مطلقاً صحيح است ولى طواف نساء را بايد طبق مسأله 580 انجام دهد.
[3] ( 3)- به مسأله 580 مراجعه شود.
[4] ( 4)- آية اللَّه تبريزى: حجّش فاسد است.

آية اللَّه مكارم: در تمام صور حج او مشكل است.
[5] ( 5)- به مسأله 580 و 581 مراجعه شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.