وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در جایی که سقف آن کوتاه است

0

نماز در جایی که سقف آن کوتاه است

رساله توضيح المسائل نماز

شرط سوم

آن که در جایی که سقف آن کوتاه است (2) و نمی تواند در آنجا راست بایستد، یا به اندازه ای کوچک است که جای رکوع و سجود ندارد، نماز نخواند و اگر ناچار شود که در چنین جایی نماز بخواند باید به قدری که ممکن است قیام و رکوع و سجود را به جا آورد.

این مسأله، در رساله آیات عظام: زنجانی و بهجت نیست

(1) (اراکی، گلپایگانی، صافی:) شرط ششم..

(2) (فاضل:) شرط سوم: در جایی نماز بخواند که بتواند واجبات نماز را انجام دهد. در جایی که سقف آن کوتاه است..

(خوئی، تبریزی، سیستانی:) شرط چهارم: آن که جای نمازگزار سقفش به اندازه ای که نتواند در آنجا راست بایستد کوتاه نباشد و هم چنین به اندازه ای که جای رکوع و سجود نداشته باشد کوچک نباشد. اگر ناچار شود که در جایی نماز بخواند که به طور کلی از ایستادن تمکّن ندارد، لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از رکوع و سجود تمکن ندارد، برای آنها با سر اشاره نماید.

(مکارم:) مسأله شرط سوّم: توانائی انجام واجبات در آن محل ّ. باید در جایی نماز بخواند که بتواند واجبات را انجام دهد، پس در جایی که سقف آن کوتاه است و نمی تواند بایستد یا جای رکوع و سجود ندارد نماز باطل است.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/7mbWKX

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: نماز در جایی که سقف آن کوتاه است نماز در جایی که سقف آن کوتاه است نماز در جایی که سقف آن کوتاه است نماز در جایی که سقف آن کوتاه است نماز در جایی که سقف آن کوتاه است نماز در جایی که سقف آن کوتاه است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.