احکام تبلیغ کالا و محصولاتReviewed by مهدي يوسف وند on Nov 15Rating: 4.0

احکام تبلیغ کالا و محصولات

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تبلیغ کالاهای مضر [تلویزیون]

پرسش : تبلیغ کالاهاى مضرّ، مثل سیگار و مانند آن، چه حکمى دارد؟

پاسخ : جایز نیست.

دروغ های تبلیغاتی برای مصرف بیشتر کالا [تلویزیون]

پرسش : دروغهاى تبلیغاتى براى مصرف کالا، در دو صورت زیر چه حکمى دارد؟

1ـ دروغهاى واضحى که همه از دروغ بودن آن آگاهند.

2ـ دروغهایى که غیر از افراد خبره کسى از آن آگاهى ندارد.

پاسخ : دروغ جایز نیست; مگر این که قرینه اى بر جدّى نبودن، یا معناى مجازى آن وجود داشته باشد.

استفاده از تصاویر زنان در تبلیغ کالا [تلویزیون]

پرسش : آیا مى توان براى تبلیغ کالا و به منظور ترغیب مخاطبان، از تصویر زنان استفاده کرد؟

پاسخ : این کار در شان زنان و شخصیّت آنان نیست.

استفاده از عبارات مبالغه آمیز در تبلیغات [تلویزیون]

پرسش : آیا به کار بردن عبارتهاى مبالغه آمیز تبلیغاتى، که مصداق دروغ نیست، امّا از حالت اطّلاع رسانى پا را فراتر گذارده، و به قصد تشویق مردم به مصرف بیان مى شود، جایز است؟

پاسخ : در صورتى که موجب گمراهى مردم شود، اشکال دارد.

بزرگنمایی چهره های مورد اعتماد نظام اسلامی [تلویزیون]

پرسش : برخى افراد که مورد اعتماد نظامند، باید مطرح شوند. آیا مى توان در مورد آنان قهرمان سازى کرد، تا آنان در سطح جامعه معرّفى شوند؟ حدّ شرعى این کار تا کجاست؟

پاسخ : اگر منظور از قهرمان سازى مبالغه بى جا و بزرگ نمایى بى مورد است، جایز نیست. و اگر منظور معرّفى چهره هاى ناشناخته گرانقدر با ایمان است، نه تنها کار خوبى است، بلکه لازم مى باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام رسانه ها

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب