وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند

0

اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند

در نوشتار قبل « حکم فروختن لباس و چیز نجس» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر چیزی را که عاریه کرده نجس شود]

مسأله 146 اگر چیزی را که عاریه کرده نجس شود (1) اگر بداند که صاحبش آن چیز را در خوردن و آشامیدن استعمال می‌کند، واجب است به او بگوید (2).

 (1) (سیستانی:) باید صاحبش را از نجس شدن آن به دو شرطی که در مسأله [142] گذشت آگاه کند. [پایان مسأله (] فاضل:) یا بخواهد آن چیز نجس را عاریه بدهد..

(2) (اراکی:) چنانچه صاحبش آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی است استعمال می‌کند مانند لباس که با آن نماز می‌خواند، واجب است نجس شدن آن را به او بگوید بلکه اگر در کاری هم که شرط آن پاکی است، استعمال نمی‌کند بنا بر احتیاط واجب، باید نجس شدن آن را به او خبر دهد.

(گلپایگانی، صافی:) چنانچه صاحبش آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی و طهارت واقعی است استعمال می‌کند مثل وضو و غسل، احتیاط واجب آن است که نجس شدن آن را به او بگوید و اگر در کاری که شرط آن طهارت ظاهری است استعمال می‌کند مثل لباس نمازگزار، گفتن به او واجب نیست اگر چه مطابق با احتیاط است.

(خوئی، تبریزی، زنجانی:) چنانچه صاحبش آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی است استعمال می‌کند، مانند ظروفی که در خوردن و آشامیدن استعمال می‌شود، واجب است نجس شدن آن را به او بگوید و امّا مثل لباس، نجس شدن او را لازم نیست بگوید، اگر چه بداند صاحبش با او نماز می‌خواند (خوئی، تبریزی: زیرا که پاک بودن لباس در نماز شرط واقعی نیست).

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 142.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/XhoFAU

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند اگر لباس یا چیز امانی را نجس کند[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.