استيجار در مدينه و تبديل ميقات

استيجار در مدينه و تبديل ميقات
استيجار در مدينه و تبديل ميقات
2/ 161- شخصى در مدينه منوره، ديگرى را اجير مىكند كه براى پدروى حج ميقاتى بجا آورد ولى مشخص نكرده است كه از مسجد شجره محرم شود يا ميقاتهاى ديگر، آيا اجير مىتواند از مسجد شجره به نيّت عمره مفرده محرم شود وپس از آن به جحفه يا قرن المنازل برود وبراى عمره تمتّع استيجارى محرم شود؟[1]
[1] ( 2). آيةاللَّه بهجت: اگر متفاهم عرفى يا خصوصى در بين نبوده مانعى ندارد.
آية اللَّه خامنهاى: در فرض مذكور اجير مىتواند از هر كدام از مواقيت معروف، به نيابت محرم شود. مگر اين كه اجير گرفتن در مدينه قرينه باشد بر اين كه مستأجر نظرش مسجد شجره بوده كه در اين صورت بايد از مسجد شجره محرم شود.
آيةاللَّه فاضل؛ آية اللَّه سيستانى: ظاهراً اين استيجار منصرف است به احرام از مسجد شجره ولى اگر چنين نباشد يا تصريح به عدم تقييد كند اشكال ندارد.
آية اللَّه صافى: اگر منصرف به احرام او از مسجد شجره نباشد مانعى ندارد.
آية اللَّه مكارم: اگر منظور اين است كه عمره مفرده را انجام دهد و بعد به ميقات برگردد براى عمره تمتع استيجارى محرم شود مانعى ندارد، مشروط بر اين كه فاصله ميان دو عمره مطابق فتواى ما حفظ شود.
آية اللَّه تبريزى: در صورتى كه قرينهاى و لو از جهت تعارف بر احرام از مسجد شجره احراز نشود مىتواند از خود چهار ميقات ديگر نيز محرم شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.