سرمه كشيدن در احرام

سرمه كشيدن در احرام
6- [محرمات احرام] ، سرمه كشيدن
383- ششم- سرمه كشيدن به سياهى[1] زينتى هرچند قصد زينت[2] نكند. و احتياط واجب، اجتناب از هر سرمه زينتى است؛ و اگر بوى خوش[3] داشته باشد- بنابر اقوى- حرام است.
[1] ( 3). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: از سرمه سياه بدون قصد زينت بنابر احتياط واجب اجتناب كند.
آية اللَّه خامنه اى: سرمه كشيدن اگر زينت محسوب شود، بر محرم جايز نيست، همچنين خط كشيدن به دور چشمها كه زنان انجام مىدهند، جايز نمىباشد و در اين مورد تفاوتى ميان رنگ سياه و ديگر رنگها وجود ندارد.
آية اللَّه سيستانى: سرمه سياه و هر سرمهاى كه زينت حساب شود، اگر به قصد زينت باشد حرام و اگر به قصد زينت نباشد احتياط واجب در ترك است و امّا سرمهاى كه نه سياه باشد و نه زينت شمرده شود، اگر به قصد زينت نباشد جايز و اگر به قصد زينت باشد احتياط واجب در ترك است، بلى در هر صورت براى معالجه در حال اضطرار اشكال ندارد.( مناسك، مسأله 246).
آية اللَّه مكارم: فرقى بين سرمه سياه و غير سياه نيست، ملاك در حرمت زينت و عدم زينت است.
[2] ( 4). آيةاللَّه تبريزى و آيةاللَّه خويى: از سرمه غير سياه با قصد زينت بنابر احتياط دورى كند.
آيةاللَّه بهجت: اگر سرمه سياه بكشد و قصد زينت نداشته باشد بلكه براى علاج مرض باشد اشكال ندارد.( مناسك، مسأله 246).
[3] ( 5). آية اللَّه بهجت: احوط اجتناب از مطلق سرمه است، اگر بهقصد زينت باشد يا بوى خوش در آن باشد.( مناسك شيخ، ص 21).
نظر آيات عظام در قسم پنجم از محرّمات احرام گذشت.
384- سرمه كشيدن در حال احرام، براى مرد نيز حرام است و به زن اختصاص ندارد.
385- سرمه كشيدن در صورت نياز، مانعى ندارد.
386- در سرمه كشيدن، كفّاره نيست[1] ولى اگر در آن بوى خوش باشد، احتياط[2] در كفّاره دادن است.
[1] ( 1). آية اللَّه تبريزى: اگر سرمه سياه را بهقصد زينت بكشد بنا بر احتياط يك گوسفند كفّاره دارد و در سرمهسياه كه بهقصد زينت نباشد يا سرمهاى كه بهقصد زينت مىكشد ولى سياه نيست احتياط استحبابى در كفّاره دادن است.
آية اللَّه خويى: بنابر احتياط بايد يك گوسفند كفّاره دهد.
آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط مستحب يك گوسفند كفّاره بدهد.
[2] ( 2). آية اللَّه فاضل: اگر بوى خوش آن، در لحظه سرمه كشيدن، قابل استشمام باشد، اقوى كفّاره دادن است، وگرنه احتياط مستحب در كفّاره دادن است.
آية اللَّه مكارم: يك گوسفند اگر عمداً باشد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.