وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شنیدن آیات سوره زلزال چگونه موجب هدایت مرد عرب شد

تاثير سوره زلزال بر مرد عرب

0

شنیدن آیات سوره زلزال چگونه موجب هدایت مرد عرب شد؟

فهرست این نوشتار:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تاثير سوره زلزال بر مرد عرب

پرسش : شنیدن آیات سوره زلزال چگونه موجب هدایت مرد عرب شد؟

پاسخ اجمالی:

 مردی عرب برای فراگیری دانش به پیشگاه پیامبر(ص) آمد. آن حضرت برای تعلیم قرآن، او را به نزد یکی از صحابه فرستاد. مرد عرب پس از یادگیری سوره زلزال، به حاضرین گفت: همین مقدار از دانش، برای من کافی است. پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند او را رها کنید که مردی دانشمند گردیده است. 

پاسخ تفصیلی:

در منابع مختلف اسلامى آمده است مرد عربى خدمت پیامبر(صلى اللهع لیه وآله) آمد و عرض کرد: «علِّمنى ممّا علّمک اللّه»؛ (از آنچه خدابه تو آموخته به من بیاموز). پیامبر(صلى الله علیه وآله) او را به یکى از یارانش سپرد تا آیات قرآن را به او تعلیم دهد، او سوره«اِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعلیم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «همین مرا کافى است»!
و در روایت دیگرى آمده است که گفت: «تَکْفینى هذه الآیَهُ»؛ (یعنى همین آیه آخر سوره: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّه خَیْراً یَرَه…» مرا کفایت مى کند) (مرد عرب خداحافظى کرد و رفت).
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «او را به حال خود واگذارید که مرد فقیهى شد» و روایت دیگرى آمده است که فرمود: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقیهٌ» ؛(او فقیه شد و بازگشت)!(1)، (2)

پی نوشت:
(1). تفسير روح البيان، جلد 10، صفحه 495 و نور الثقلين، جلد 5، صفحه 650 و سفينة البحار، ماده قرء، جلد 2، صفحه 414 و تفسير نمونه، جلد 27 صفحه 231 (ذيل آيات سوره زلزال).
(2). گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 97.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.