وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه خمس را حساب مي كنند

0

چگونه خمس را حساب مي كنند

فهرست این نوشتار:

محاسبه خمس 

احكام خمس ظرايف خاص به خود را دارد شما مي توانيد ويژه نامه احكام خمس را از «اينجا» ببينيد. 

پرسش 6 . راه محاسبه خمس را ذكر نماييد.

كشاورزان، كارمندان، كارگران، كاسب ها و هر كس كه درآمد كسب دارد، واجب است براى خود حساب سال خمسى داشته باشند و جهت محاسبه خمس، به صورت زير عمل كنند:
هنگامى كه از دريافت اولين درآمد24 يك سال گذشت، آن روز وقت حساب سال است. هر چه از مؤونه كه مورد استفاده قرار مى گيرد و عين آن از بين مى رود (مانند خوراكى ها، موادهاى شوينده، وسايل تحصيلى (دفتر، خودكار و… و غير آنها) چنانچه تا آخر سال خمسى زياد بيايد و در بازار ارزشى داشته باشد، بايد خمس (يك پنجم) آن را با قيمت روز بپردازند و چيزهايى از مؤونه كه مورد نياز انسان است و با استفاده عين آن از بين نمى رود (مانند وسايل زندگى مثل فرش، يخچال و…، وسيله نقليه و…) هر چند سال هم بر آنها بگذرد، خمس به آنها تعلق نمى گيرد.1
مثال: كارمندى پايان خرداد سال 80، اولين حقوق خود را دريافت مى كند، حساب سال او پايان خرداد سال 81 است. در اين تاريخ 10 كيلو برنج، 5 كيلو لپه، پنج عدد تايد و مبلغ 50 هزار تومان زياد آمده است. او مى تواند يك پنجم هر يك از اجناس بالا را جدا كرده و بابت خمس بپردازد و جايز است قيمت آن را به روز حساب نموده و يك پنجم آن را به صورت پول نقد بدهد.

تبصره 1. كسى كه شغل ندارد، اگر اتفاقا معامله اى كند و سودى ببرد ـ بعد از آنكه يك سال از وقتى كه فايده برده، بگذرد ـ بايد خمس مقدارى را كه از خرج سالش زياد آمده بدهد.2
تبصره 2. درباره خمس بعضى از درآمدها (مانند: حقوق خانواده شهداء، هديه، جايزه بانكى و…) ميان مراجع تقليد اختلاف نظر است كه در خمس هديه به آنها پرداخته شد.
تبصره 3. شخص مى تواند در بين سال نيز هر وقت حقوقى به دستش آمد خمس آن را بدهد و لازم نيست يك سال صبر كند.

پرسش 7 . آيا شخص مى تواند خودش خمس اموال را محاسبه كند و سپس آنچه را بر او واجب است به مرجع تقليد يا نمايندگان او بدهد؟
همه مراجع: آرى، اشكال ندارد؛ ولى تا پيش از اداى خمس نمى تواند در اموال تصرف كند.3

  • 1. العروة الوثقى، ج 2، باب الخمس، م 67.
    2. توضيح المسائل مراجع، م 1765؛ نورى، توضيح المسائل، م 1761؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1773.
    3. العروة الوثقى، ج 2، كتاب الخمس، م 75.(احكام خمس، پرسمان).

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نحوه تخمیس اموال مقلّدین توسط نمایندگان معظم له [نحوه محاسبه خمس ]

پرسش :نمایندگان معظم له چگونه باید اموال مقلّدین را تخمیس کنند؟

پاسخ :ما در مورد محاسبه خمس، چهار چیز از اموال مقلّدین را با وجود این که خمس به آن ها تعلّق گرفته است استثناء مى‏ کنیم؛ زیرا این کار سبب تشویق مردم به حساب اموالشان مى‏ شود. آن چهار چیز عبارتند از:

1. خانه مسکونى: همچنین خانه‏ هاى ییلاقى که در خور شان و مورد استفاده باشد، نیز همین حکم را دارد.

2. وسیله نقلیه شخصى: اگر وسیله نقلیه براى استفاده شخصى و کار با هم باشد باید به نسبتِ مقدارى که براى کار است، خمس آن محاسبه شود.

3. لوازم زندگى: اعم از وسائل درون منزل و حتى تلفن همراه مشروط به اینکه وسیله کسب نباشد و اگر استفاده تلفن همراه، مشترکا استفاده مى‏ شود به همان ترتیب که در مورد وسیله نقلیه بیان شد عمل مى‏ شود.

4. زیور آلات بانوان: تا حدّى که متعارف است و شان او اقتضا مى‏ کند. ضمنا به مراجعه کنندگان متذکّر شوید تمامی موارد مذکور خمس دارد، زیرا از ابتدا پول آن ها مخمّس نبوده است، امّا از باب ارفاق به آن ها مى‏ بخشیم.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

 

حتما بخوانيد

خمس حقوق كارمند

  1. خمس درآمد اتفاقي
  2. خمس درآمد دانشجو
  3. خمس بورسيه
  4. خمس بازنشستگى
  5. خمس پاداش بازنشستگى
  6. سال خمسى كسي كه مخارجش بيش از درآمد است
  7. سال خمسی چند شغل
  8. خمس زن و شوهر شاغل
  9. خمس حقوق معوقه
  10. خمس حقوق خانواده شهید


كليد: چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند  چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند خمسX محاسبه خمسX نحوه محاسبه خمس خمسX محاسبه خمسX نحوه محاسبه خمس خمسX محاسبه خمسX نحوه محاسبه خمس آيت الله خامنه اي سيستاني مكارم چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنندچگونه خمس را حساب مي كنند چگونه خمس را حساب مي كنند   چگونه خمس را حساب مي كنند نحوه محاسبه خمس روش محاسبه خمس به زبان ساده

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.