وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا فقها با صوفی گری و درویش بازی مخالفت می کنند

 دلایل متعدد و متنوعی موجب مخالفت مستمر علماى دين با صوفيه در طول تاریخ بوده است. مانند: 1- مسئله جدايى و تفرقه بین مسلمانان به خاطر رفتن گروهی به خانقاه به جای مسجد؛ 2- شکستن حدّ و مرز مفاهيم و معانى دينى و تقدس زدایی از آنها؛ 3- ترویج و تشییع منکرات و منهیات در اشعار و غزليات خود و تحریک افراد ساده و عامى به لاابالي گرى و فسق و گمراهى؛ 4- مقابله و مخالفت سردمداران صوفیه با علم و دانش و سد راه دانستن آن در طی طریق الی الله و …

0

چرا فقها با صوفی گری و درویش بازی مخالفت می کنند

پرسش : چرا در طول تاریخ همواره عالمان دینی با صوفیه به مقابله برخاسته اند؟

پاسخ : دلایل متعدد و متنوعی موجب مخالفت مستمر علماى دین با صوفیان و صوفی گری در طول تاریخ بوده و در کتابهایى که بر ضد صوفیان نوشته شده، به تمام آن مسائل اشاره گردیده و از آنها انتقاد شده است که ما در اینجا به برخى از آنها فهرست وار اشاره می کنیم:

1. مسئله جدایى و تفرقه بین مردم به خاطر رفتن به خانقاه؛ صوفیه در برابر مسجد و حوزه های علمیه که پناهگاه متشرعه و فقها بوده است، براى خویش زاویه و خانقاه ساخته اند و رفته رفته آدابى و ترتیبى از جانب خود به وجود آورده اند که منتهى به پیدایش سلاسل صوفیه شده است و بدین گونه عامّه مسلمانان، خاصّه مستعدان و صاحبدلان را در راه بین حوزه و خانقاه سرگردان داشته اند.(1)

2. صوفیان با گفته ها و نوشته هاى خویش، حدّ و مرز کلمات و مفاهیم و معانى دینى را مى شکستند و غیر مستقیم از ارزش کلمات مقدس شرعى مى کاستند. نام و صفات خداوند و دیگر واژه هاى توقیفى دینى را از وضع اولیه خود بیرون برده و به جاى آن یک دسته الفاظ رمزى و مجازى مانند: ساقى، شاهد، عشق، مى و زنار و غیر آن قرار مى دادند. مفاهیم برخى جملات دینى را هم دگرگون مى کردند؛ مثلا در شریعت گفته شده گناهنکنید ولی بعضی مانند ابن عربى مى گفتند: «ترک گناه، گناهاست!»(2) و یا اینکه بنا به دستور شرع، شیطان لعنت شده است؛ ولى احمدغزالى (526 ق) مى گفت: «هر که تعلیم توحیداز ابلیس نگرفت زندیق است».(3)

3. در اشعار و غزلیات خود به منهیات و منکرات شرعى، اظهار علاقه کرده و غیر مستقیم افراد ساده و عامى به لاابالی گرى و فسق و گمراهى تحریک و خوانده مى شدند، آنها مى گویند:
آن تلخ وش که صوفى اُمّ الخبائثش خواند *** اشهى لنا و احلى من قبلهالعذارا
مرا سجدهگه بیت «بنت العنب» بس *** که از بیت امّ القرى مى گریزم!

4. استدلالات علمى درباره شناخت خداوند، ابزار کار علما و مدافعان شریعت است، ولى از نظر صوفیان، مانع و حجاب بین بنده و خالق شمرده مى شود.(4)

5. دریافتهاى شخصی صوفیان به جاى مسائل وحیانی قرار مى گرفت، مثلا به جاى آنکه گفته شود: پیامبر(صلی الله علیه و آله) چنین فرمود، گفته مى شد: (دلم از خدایم چنین گوید)؛ «حدثنى قلبى عن ربّى»(5).
گاهى هم برخى از بدعتها و نوآوریهاى اولیاء و مشایخ در حد و مرتبه سنت والاى پیامبر(صلى الله علیه و آله) قرار مى گرفت: «البدعه الحسنه الصادره عن کُمّل الاولیاء کالسنه السنیه الوارده عن الانبیاء».(6)

 

6. پرستش عاشقانه خداوند، به حالت سماع و استفاده از آلات موسیقى، عمل ناروا و خلاف شرع شمرده مى شد، اما این کار بین صوفیان معمول بود و انجام مى گردید.

7. مسئله «وحدت وجود» نیز که صورت مودبانه اى از اعتقاد «همه خدایى» است کما اینکه می گویند: «فَسُبْحَانَ مَنْ اَظْهَرَ الاشیاء وَ هُوَ عینها»(7)؛ (منزّه است کسى که پدید آورده موجودات را و خود عین همان موجودات است) شدیداً مورد اعتراض فقها قرار دارد.
در برابر این همه اعتراضات و انتقادات فقیهان، صوفیان ضمن تأویل مطالب خود، علماى مذهبى را قشرى و اهل ظاهر و بى خبراز حالات معنوى و مغرض و جاه طلب مى خواندند و آنان را به داشتن چنین صفاتى نکوهش مى کردند.(8)،(9)

پی نوشت:
(1). ارزش میراث صوفیه، زرین کوب، عبد الحسین، امیرکبیر، تهران، ۱۳۵۳ شمسی، ص 35.
(2). حسنات العارفین، داراشکوه، محمد، موسسه تحقیقات و انتشارات ویسمن، تهران، ۱۳۵۲ شمسی، ص 37.
(3). حسنات العارفين، همان، ص 32.
(4). شرح كلمات بابا طاهر عريان (مسايل حكمية فى المعارف و المشاهدات الربانيه‏)، عين القضاة، عبد الله بن محمد، دار الكتب العلمية، بيروت‏، چاپ اول‏، ص 13.
(5). الفتوحات المكية، ابن عربى، محى الدين، تحقيق: يحيى عثمان، بی جا، مصر، 1405 قمرى، چاپ دوم، ج 1، ص 75.
(6). ترمذي و نظريته في الولايه، عبدالفتاح عبدالله، مجمع بحوث الاسلامية، قاهره، 1971 میلادی، ج 1، ص 366.
(7). الفتوحات المكية، همان، ج 2، ص 459.
(8). كيمياى سعادت‏، غزالى، محمد بن محمد، شركت انتشارات علمى فرهنگى‏، تهران‏، 1383 شمسی، چاپ يازدهم، ج 1، ص 29؛ تاریخ خانقاه در ایران، کیانی، محسن، طهوری، تهران، ۱۳۶۹ شمسی، صص 517 و 519.
(9). گردآوری از کتاب: جلوه حق (بحثى پيرامون صوفيگرى در گذشته و حال‏)، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، قم‏، 1384 شمسی، ‏چاپ سوم، ص 53.

هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.