وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن

0

نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ هر گاه انسان عذری دارد]

مسأله 752 هر گاه انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند، ناچار است با تیمّم (1) نماز بخواند، چنانچه بداند یا احتمال دهد که (2) عذر او تا آخر وقت باقی است ، می تواند در اوّل وقت نماز بخواند. ولی اگر (مثلًا لباسش نجس باشد یا عذر دیگری داشته باشد و (3)) احتمال دهد که عذر او از بین می رود بنا بر احتیاط واجب (4) باید صبر کند تا عذرش برطرف شود (5) و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت نماز بخواند (6) و لازم نیست به قدری صبر کند که فقط بتواند کارهای واجب نماز را انجام دهد، بلکه اگر برای مستحبّات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد می تواند تیمّم کند و نماز را با آن مستحبات به جا آورد (7).

این مسأله ، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی ، صافی ) ناچار است مثلًا بدون ساتر یا با لباس نجس ..

(2) (خوئی ، گلپایگانی ، صافی ، تبریزی ، نوری ) چنانچه بداند ..

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام : خوئی ، گلپایگانی ، صافی و تبریزی نیست ]

(4) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیات عظام : اراکی ، خوئی ، گلپایگانی ، صافی و تبریزی نیست ] (5) (سیستانی ) هر گاه انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اوّل وقت نماز بخواند ناچار است با تیمم نماز بخواند، چنانچه مأیوس از برطرف شدن آن باشد، یا احتمال دهد با تأخیر، از تیمّم هم عاجز شود، می تواند در اوّل وقت هم تیمّم کند و نماز بخواند ولی اگر مأیوس نباشد، باید صبر کند تا عذرش برطرف شود یا مأیوس شود ..

(6) (گلپایگانی ، صافی ) در آخر وقت مطابق وظیفه اش نماز بخواند. و امّا اگر ناچار است با تیمّم نماز بخواند حکم آن در مسأله [715] گذشت ..

(7) (خوئی ، تبریزی ) و در عذرهای دیگر غیر از موارد تیمّم اگر احتمال بدهد که عذر او باقی باشد؛ جایز است اوّل وقت نماز بخواند ولی چنانچه در اثناء وقت عذرش برطرف گردد لازم است اعاده نماید.

(سیستانی ) و در عذرهای دیگر غیر از موارد تیمم اگر چه مأیوس نباشد که عذر او برطرف شود، جایز است اوّل وقت نماز بخواند ولی چنانچه در أثناء وقت ، عذرش برطرف گردد در بعض موارد لازم است اعاده نماید.

(فاضل ، نوری ) می تواند با لباس نجس مثلًا نماز را با آن مستحبّات به جا آورد.

(مکارم ) مسأله کسانی که دارای عذری هستند و یقین دارند عذرشان تا آخر وقت برطرف می شود واجب است صبر کنند و چنانچه یقین داشته باشند عذر باقی می ماند، صبر کردن واجب نیست ، امّا اگر احتمال می دهند برطرف شود احتیاط واجب آن است که صبر کنند، مگر در مورد تیمّم که می توانند در چنین صورتی در اول وقت نماز بخوانند.

(زنجانی ) مسأله هر گاه انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اوّل وقت نماز بخواند ناچار است مثلًا با تیمم یا لباس نجس نماز بخواند، چنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقی است می تواند در اوّل وقت نماز بخواند، ولی اگر بر خلاف عقیده وی ، عذر او در وقت برطرف شد باید نماز را دوباره بخواند، و اگر احتمال می دهد عذر او از بین می رود می تواند صبر کند تا عذرش برطرف شود و اگر عذرش برطرف نشد، در آخر وقت مطابق وظیفه خود نماز بخواند، و می تواند در اول وقت رجاءً مثلًا تیمم کرده ، یا با لباس نجس نماز بخواند که اگر عذرش تا آخر وقت باقی بود نمازش صحیح است و گر نه ، باید آن را اعاده کند.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

  1. نمازهای واجب را نام ببرید
  2. زمان خواندن نماز صبح 
  3. وقت خواندن نماز ظهر و عصر
  4. اشتباه خواندن نماز ظهر و عصر
  5. زمان نماز جمعه
  6. وقت نماز مغرب و عشا
  7. جابجا خواندن نماز مغرب و عشا
  8. نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود 
  9. راه اطمینان به داخل شدن وقت نماز
  10. خواندن نماز در آخر وقت
  11. نماز اول وقت بهتر است یا نماز جماعت


کلید: نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن نماز در اول وقت با تیمم هنگام عذر داشتن[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.