وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

منظور از قوت غالب چيست

0

منظور از قوت غالب چيست

فهرست این نوشتار:

۱- مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مقام معظم رهبري

جنس زکات فطره
232. زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعى ؟
ج) اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت مى‌‏كند و منحصر به قوت غالب نيست. استفتائات مقام معظم رهبري

**لازم نيست زكات فطره از قوت غالب داده شود بلكه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت مى‏‌كند. پرسشهاي متداول سايت رهبري.

**… گفته‌اند که فطریه قوت غالب است؛ آن چیزی که در هر جایی غالبا به عنوان قوت و غذا مصرف می شود؛ ولو قوت منحصر نباشد. مثلاً در اغلب جاهای کشور ما نان گندم مصرف میشود، ولی مردم به نان گندمِ فقط اکتفا نمیکنند؛ احیاناً چیز دیگری هم با نان میخورند؛ لیکن قوت غالب همین نان گندم است. یا مثلاً در بسیاری از مناطق کشور، قوت غالب بسیاری از خانواده‌ها برنج است. این‌طور فتوا میدهند که اگر به قدر سه کیلو گندم یا برنج یا قیمت آنها را بدهید، ان‌شاءاللَّه کافی است. اگر کسی بتواند بیشتر هم بدهد، بهتر است.۱۳۷۰/۰۱/۲۶ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم.

** … مکرر گفته شده، واجب است که هر کس برای خود و هر کدام از عایله‌اش، تقریباً به قدر سه کیلو از قوت غالب ادا کند. قوت غالب، یعنی آن چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند؛ مثلاً گندم.

در باب این‌که آیا غیر از غلات اربع، جنس دیگری را میشود داد یا نه، یا کدام ترجیح دارد، نظرات مختلفی هست. چون در وضع کنونی مردم ایران، تقریباً این مسایل تفاوتی ایجاد نمیکند، لذا اگر برای هر فطریه، به قدر سه کیلو گندم، یا قیمت آن را درنظر بگیرید، قطعاً مجزی است. این واجب، از غروب روز آخر ماه – یعنی شب عید فطر – به عهده‌ی مکلف می‌آید و احتیاط این است که آن را قبل از ادای نماز عید فطر – برای کسی که در نماز عید فطر شرکت خواهد کرد و آن را بجا خواهد آورد – تأدیه کند.

سخنرانی حضرت آيت الله خامنه اي در دیدار با اقشار مختلف مردم (روز سی‌ام ماه مبارک رمضان-۱۳۶۹/۰۲/۰۶)

……………………………………………………………………………………………………………………………..

حجت الاسلام فلاح زاده

حجت الاسلام فلاح زاده

گفتگوي اول:

آیا ما به ازای ریالی زکات فطره برای امسال تعیین شده است؟
بله، همان‌طور که می‌دانیم زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

برای مثال بر سرپرست یک خانواده‌ی پنج نفره واجب است که 15 کیلو از اقلامی که در بالا ذکر شد، به عنوان زکات فطره بپردازد. معمولاً هر سال قیمتی اعلام می‌شود برای این‌که مؤمنین وظیفه‌ی خود را بدانند و به راحتی به این وظیفه عمل کنند و زکات فطره را بپردازند.
امسال (1390/06/07) هم قیمتی که اعلام شده است برای سه کیلو گندم -که حداقل است- دوهزار تومان برای هر نفر اعلام شده است. اما احتیاط مستحب این است که افراد قوت غالب خودشان را در نظر بگیرند؛ یعنی آنچه که در زندگی، مصرف غالبشان است. مثلاً اگر برنج بیشتر مصرف می‌کنند بهتر این است که 3 کیلو برنج بپردازند. البته اگر قیمت بالاتر را انتخاب کنند بهتر است که این موضوع به انتخاب خود افراد بر می‌گردد.farsi.khamenei.ir(1390/06/07)

گفتگوي دوم:

-اما مقدار و جنس زکات فطره. چه مقدار و چه چیزی؟

برای هر نفر یک صاع که حدود سه کیلو هست. سه کیلو گندم، جو، برنج، ذرت، خرما و امثال اینها. معمولا چون پرداخت قیمت آن هم اشکالی ندارد، قیمتی هم اعلام میشود؛ و چه خوب است که انسان، آنچه را که در ماه مبارک رمضان، قوت غالب او بوده، به فقرا هم همان را بدهد. نه اینکه خودمان بهترین غذاها را خورده باشیم و برنج بخوریم و به فقرا نان خالی بدهیم. تازه ما گندم میدهیم که هنوز نان هم نشده است. گرچه اگر همان گندم را هم – که حداقل است – بپردازید اشکالی ندارد؛ اما احتیاط مستحب است که آنچه را که بیشتر خودتان مصرف می کنید، از این حبوبات که گفته شد، بپردازید. بنابراین مثلا در یک خانواده شش نفره، سرپرست خانواده که خرج دیگران را میدهد، او باید زکات فطره‌ی خودش و پنج نفر دیگری که تحت تکفل او هست – یعنی شش ضربدر سه، که میشود هیجده کیلو یا قیمت هیجده کیلو – را بپردازد.farsi.khamenei.ir-۱۳۹۲/۰۵/۱۷


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

زکات فطره بر چه کسانى واجب است؟ (1692)
مساله 1692ـ زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغو عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
معيار تعيين خوراک (1720)
مساله 1720ـ در زکات فطره خوراک شخصى خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولى اهل شهر و یا محل ملاک است; بنابراین، کسى که همیشه برنج مى خورد مى تواند زکات فطره را از گندم بدهد. رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی.
مسأله 385- جنس زکات فطره، گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرّت و مانند اینهاست، و نیز اگر پول یکى از اینها داده شود کافى است. و احتیاط واجب آن است که از جنس یکى از موادّ غذائى باشد که در آن شهر معمول و متعارف است. > رساله احکام نوجوانان > زکاتِ فطره.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۶۵۰. كسی كه موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و كسانی كه نان خور او هستند، نفری یک صاع – كه گفته می‌شود تقریباً سه كیلو گرم است- از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا كشمش یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد و اگر به جای آن پول هم بدهد، كافی است و احتیاط لازم آن است كه از غذاهایی كه در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو یا خرما یا كشمش باشد. رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی. 

كليد: منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست  منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست  منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيست منظور از قوت غالب چيستگندم باشد يا بايد برنج باشد گندم برنج نان گندم برنج نان گندم برنج نان گندم برنج نان گندم برنج نان گندم برنج نان گندم برنج نان  قوت غالب احكام شرعي قوت غالب یعنی چه روزه دار شب عيد فطر قوت غالب یعنی چه قوت غالب یعنی چه قوت غالب یعنی چه  معنای قوت غالب قوت قالب يعني چه قوت قالب يعني چي معني قوت غالب معناي قوت غالب اگر بيشتر برنج مي خوريم اگر بيشتر نان مي خوريم مصرف برنج استفاده از نان هميشه برنج مي خوريم زكات فطره خانواده غذا خوردن  قوت غالب چيست  قوت غالب چيست  قوت غالب چيست  قوت غالب چيست قوت غالب در قوت غالب خانواده قوت غالب مردم  فطریه هر شخص فطریه هر نفر زکات فطریه در مورد کسانی که قوت غالب آنها مراد از قوت غالب در زکات فطر چیست و شامل چه چیزهایی می‌شود

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.