وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنای واژه «غَیْب» چیست؟

0

منظور از واژه «غَيْب»

پرسش : معنای واژه «غَیْب» چیست؟

پاسخ اجمالی

«غَيْب» در اصل به معناى شك است؛ و به هر چيزى كه از انسان پنهان باشد نيز اطلاق مى شود. راغب مى گويد: «غيب» چيزى است كه از دايره حس بيرون است و از دسترس عقل ابتدايى نيز خارج مى باشد و به وسيله اخبار انبياء شناخته مى شود.

پاسخ تفصیلی

واژه «غَیْب» در چند آیه قرآن بکار رفته، از جمله در آیه188 سوره اعرافمی خوانیم:

«قُل لَّا امْلِکُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلا ضَرّاً الّا ماشآءَ اللَّهُ وَلَوْ کُنتُ اعْلَمُ الْغَیْبَ لَا اسْتَکْثَرتُ مِنَ الْخَیْرِ وَما مَسَّنِىَ السُّوءُ» ؛

(بگو من مالک سود و زیان خویش نیستم، مگر آنچه را خدابخواهد [و از غیب و اسرار نهان نیز با خبرنیستم مگر آنچه را خدابخواهد] و اگر از غیب با خبربودم، منافع فراوانى براى خود فراهم مى‏ ساختیم و هیچ بدى [و زیانى] به من نمى‏ رسید).
این واژه به طورى که ابن منظور در لسان العرب آورده در اصلبه معناى شک است و به هر چیزى که از انسان پنهان باشد نیز اطلاق مى شود ـ شاید به خاطر این که اشیاى پنهان بیشتر مورد شک واقع مى شوند ـ راغب در تفسیر«یُومنون بالغیب»(1) مى گوید: «غیب» چیزى است که از دایره حس بیرون است، و از دسترس عقل ابتدایى نیز خارج مى باشد، و به وسیله اخبار انبیاء شناخته مى شود.(2)

پی نوشت:

(1). سوره بقره، آیه 3.(2). گرد آوری از کتاب: پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ: نهم، ج 1، ص 111.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.