شوخی در اسلام
شوخی در اسلام
مزاح و شوخى در حد متعادل و بدون آن كه معيارهاى اخلاقى مخدوش گردد، اشكالى ندارد بلكه به آن توصيه نيز شده است. يونس شيبانى گويد: امامصادق (ع) به من فرمود: شوخى و مزاح شما با يكديگر چگونه است؟ گفتم اندك است. فرمود: چرا با يكديگر مزاح نمىكنيد. همانا مزاح از نشانههاى حسن خلق است و تو به واسطه آن شادمانى در دل برادرت ايجاد مىكنى.
همانا پيامبر (ص) شوخى مىكردند تا به وسيله آن دل افراد را شاد كنند،(1). بنابراين شوخىهاى بدون گناه (دروغ، تمسخر، غيبت و…) در حد متعادل لغو نيست. مقصود از لغو، كارهاى بيهودهاى است كه عمر را ضايع كرده و منفعت خردمندانهاى بر آن بار نمىشود مثلاً كسى كه ساعتهاى متمادى به تماشاى تلويزيون مىنشيند، يا بىكار مىماند و يا به حرفها و كارهاى بيهوده خود را مشغول مىكند مرتكب لغو شده است.
(1) (مكارمالاخلاق، ص 21)