روى فراموشى يا ندانستن مسأله بدون احرام از ميقات عبور كند
روى فراموشى يا ندانستن مسأله بدون احرام از ميقات عبور كند
عبور از ميقات بدون احرام با عذر
262- كسى كه از روى فراموشى، يا ندانستن مسأله، يا عذر ديگر،[1] بدون احرام از ميقات عبور كند، اگر بازگشت به ميقات و انجام اعمال عمره تمتع ممكن باشد، بايد باز گردد و از ميقات[2] احرام ببندد، چه داخل حرم شده باشد يا نه؛ و اگر بازگشت و انجام اعمال ممكن[3] نباشد، اگر داخل حرم نشده باشد، از همانجا احرام ببندد و بنابر احتياط مستحب[4] هر مقدارى مىتواند به طرف ميقات برگردد و آنجا محرم شود؛ و اگر داخل حرم شده، اگر ممكن است و به اعمال عمره مىرسد، از حرمْ خارج[5] و محرم شود؛ و اگر نمى تواند، همان جا محرم شود و بنابر احتياط مستحب هرقدر مىتواند به طرف خارجِ حرم برگردد و آنجا محرم شود.
[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: عذرى كه مسوّغ ترك باشد و لو ظاهراً؛ از قبيل مرض و جهل به موضوع، بدون تقصير، وظاهر لحوق جهل به حكم است با عدم تقصير در آنچه مذكور شد.( مناسك شيخ، ص 11).
[2] ( 2). آية اللَّه سيستانى: اين حكم در غير مورد مسجد شجره است و كسى كه از آن عبور كند هرچند عمدىباشد مىتواند از جحفه محرم شود، گر چه گناه كرده است.
آية اللَّه مكارم: مىتواند از همانجا محرم شود.
[3] ( 3). آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: پس اگر از ميقات ديگرى عبور مىكند، از ميقات بعدى محرم شود واگر ميقات ديگرى در مسير نيست، به مقدارى كه مىتواند به طرف ميقات برگردد و اگر هيچيك از اين طرق ممكن نيست از همان محل محرم شود.
[4] ( 4). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، به مقدارى كه ممكن است به طرف ميقاتبرگردد و محرم شود.
آية اللَّه خامنهاى: به احتياط واجب بايد برگردد به طرف ميقات به هر مقدار كه ممكن باشد تا از انجا محرم شود و اگر داخل حرم شده و مىتواند از حرم براى احرام خارج شود، بايد براى احرام از حرم خارج شود و اگر به علت تنگى وقت و مانند آن نمىتواند از حرم خارج شود، بايد داخل حرم از همان جايى كه عذرش برطرف شده است محرم شود.
آية اللَّه مكارم: اگر مىتواند و به اعمال عمره مىرسد، از حرم خارج شود و هرچند به تنعيم رود.
[5] ( 5). آية اللَّه بهجت: و احتياط به دور شدن از حرم، بهمقدار عدم فوت حج ترك نشود.( مناسك شيخ، ص 11).
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: و در ميقات محرم گردد و يا به طرف ميقات به مقدارىكه ممكن است برود وإلّا از ادنىالحل محرم شود و در صورت عدم تمكّن از رفتن به ادنى الحلّ در مكّه محرم شود.( آداب و احكام حج، مسأله 293).
آية اللَّه مكارم: هرچند به تنعيم رود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.