وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دلیل علمی حرام بودن تراشیدن ریش

0

دلیل علمی حرام بودن تراشیدن ریش

 

برخی از علت ها و مصالح عدم تراشیدن ریش را در کلیپ بالا ببینید.


آثار تراشيدن ريش از نظر جسمى در علم امروزى چيست؟

پاسخ شما را با ذكر چند نكته توضيح مى دهيم.

1 احكام الهى بر اساس مصالحى تدوين شده اند كه فهم بشر از تشخيص آنها بسيار قاصر است. به عنوان نمونه قرآن فلسفه اصلى وجوب روزه را تقوا معرفى مى كند نه اينكه از بيمارى ها جسمى انسان كاسته شود. هر چند با گرفتن روزه احتمال سلامت جسمى انسان وجود دارد. (كتب عليكم الصيام… لعلكم تتقون) معناى اين جمله قرآن اين است كه روزه گرفتن براى كسى كه از سلامتى جسمى صد درصد برخوردار است واجب است و اين نشان دهنده آن است كه علت وجوب روزه از بين رفتن بيمارى هاى انسان نيست. و بالعكس اگر كسى از بالاترين مراتب تقوا نيز برخوردار باشد مانند پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) باز هم وجوب روزه براى او وجود دارد. چون باعث رشد بيشتر و رسيدن به مراتب بالاتر تقواست.

2 تا كنون از نظر علمى هيچ تحقيقى در مورد تراشيدن ريش و ضررهاى آن ارائه نشده است (نه اينكه وجود نداشته باشد) و علت اصلى آن نيز اين است كه در كشور هاى اسلامى نسبت به تراشيدن ريش حساسيت و حرمت وجود دارد ولى در كشورهاى غربى كه عمده تحقيقات علمى در آنها صورت مى گيرد هيچ گونه حساسيتى نسبت به اين مسئله وجود ندارد بنابراين از نظر علمى نيز پيگيرى نمى كنند. اميدواريم روزگارى در كشورما تحقيقات مناسب در اين زمينه صورت گيرد و برخى از دلائل علمى اين مطلب روشن شود.

3 اگر روزى با تحقيقات علمى نيز ثابت شود كه تراشيدن ريش هيچ ضرر جسمى براى انسان ندارد باز هم تراشيدن ريش حرام است. زيرا همانطور كه در نكته اول گفتيم احتمال دارد مصالحى، وراى مصالح مادى در ميان باشد كه شارع مقدس به آن نظر داشته است. همچنان كه در مورد صدقه دادن از نظر علمى هيچ گونه ارتباطى بين انفاق و جلوگيرى از بلاها وجود ندارد. يعنى شما با هيچ فرمول علمى قرن اتم نمى توانيد ثابت كنيد انفاق به يك نفر باعث سلامتى جسمى شود. يا گفتن ذكر شريف لا حول و لا قوه الا بالله باعث دورى انسان از هفتاد بلا گردد، كه برخى از آنها بيمارى هايى مانند لك و پيس، ديوانگى (اسكيزوفرنيا) و غيره هستند. يا خواندن قرآن و نگاه كردن به آيات الهى باعث افزايش قدرت بينايى چشم مى شود. اگر شما توانستيد فرمولى پزشكى و علمى پيدا كنيد كه نگاه كردن به قرآن چگونه و از طريق كدام فرمول شيميايى باعث افزايش قدرت ديد مى شود؟ در هر حال مسائلى در اينجا وجود دارد كه ذكر آن به طول مى انجامد.

4 آنچه به تجربه ثابت شده است اين است كه پوست صورت افرادى كه دائما ريش خود را مى تراشند خيلى سريعتر از افراد هم سن چروكيده شده و حالت طراوت خود را از دست مى دهد. همچنين به علت اينكه پوست صورت در معرض تابش آفتاب و اشعه هاى مضر آن است، در اين گونه افراد سرطان هاى پوست صورت شايع تر است. چون پوشش طبيعى خود (ريش ها) را از دست داده است.

5 نكته آخر اينكه بر ما انسان ها به تجربه ثابت شده است از عالم و عاقل و تجربه آزموده پيروى كنيم. و آنچه مسلم است اين است كه علم و عقل و تجربه ما در مقابل علم و عقل و تجربه انبياء الهى قطره اى است در مقابل دريا. انسان حكيم تسليم جاهل نمى شود. بنابراين بهتر است در مقابل احكام الهى هر چند مصالح مادى آنها را ندانيم سر تسليم فرود آوريم و در اصطلاح بنده فرمانبر الهى بدون هر گونه چون و چرا شويم تا خداوند ما را از محرمان درگاه خويش قرار دهد و علوم الهى خود را بر ما افاضه فرمايد. كه قرآن مجيد مى فرمايد: اتقوا الله و يعلمكم الله. تقواى الهى پيشه كنيد تا خداوند آموزگار شما باشد و از علوم خويش شما را بهره مند سازد. علومى كه بركاتش قابل مقايسه با هيچ كدام از علوم مادى قرن اتم نيست.

پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.