وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا امام علی و حضرت زهرا دوران عقد مرسوم امروزی را داشته اند

0

آیا امام علی و حضرت زهرا دوران عقد مرسوم امروزی را داشته اند

 

امروزه مرسوم است که پس از مرحله انتخاب همسر و مراسم عقد، عروس و داماد مدتی را در دوره «عقد بستگی» سپری می کنند.آیا این امر در سیره ی معصومان «علیهم السلام» به ویژه حضرت زهرا «سلام الله علیها» وجود داشته است یا خیر؟

با توجه به گزارش های تاریخی ، پاسخ این پرسش مثبت است؛ چرا که عقد حضرت فاطمه زهرا و امیر المومنین در اواخر ماه صفر سال دوم هجری[1] و ازدواج آنها در آغاز ذی الحجه سال سوم هجری رخ داده است.[2]

به این ترتیب حضرت زهرا «سلام الله علیها» حدود نه ماه، دوران عقد را تجربه کرده است.

برخی محققان درباره ی اینکه چرا مراسم عقد و ازدواج این دو معصوم «علیهما السلام» هم زمان انجام نشده است معتقدند فاطمه خواستگاران زیادی داشت و از سویی، سن او نیز کم بود. از این رو رسول خدا «صلی الله علیه و آله » با تسریع در عقد ، پاسخ عملی منفی به دیگر خواستگاران داد ولی رفتن فاطمه به خانه امیر المومنین را چند ماه تاخیر انداخت تا از لحاظ جسمی بیشتر رشد کند.

به هر حال ، نفس این اقدام سه معصوم (رسول خدا ، فاطمه ، علی علیهم السلام) نشانگر درستی و رحجان آن است .

امروزه محققان درباره ی دروان عقد بستگی ، نکاتی را مطرح می کنند که از جمله مهمترین آنها ، آشنایی هر چه بیشتر زوجین با یکدیگر قبل از ورود به زندگی مشترک است.

 

[1] و فی هذه السنه (الثانیه* فی صفر ،لیال بقین منه ، تزوج علی بن ابی طالب علیه السلام فاطمه رضی الله عنها.(طبری ، تاریخ طبری،ج2،ص124)

[2] عن ابی جعفر ان علی بن ابی طالب علیه السلام بنی بفاطمه علیها السلام فی ذی الحجه علی راس اثنین و عشرین شهرا (همان ص177)

منبع : کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهراعلیها السلام

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.