وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی

0

گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی

گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اظهار یائسه بودن یا شوهر نداشتن]

مسأله 2456 اگر زن بگوید یائسه‌ام معنای یائسه در مسأله 435 گذشت. (1) نباید حرف او را قبول کرد، ولی اگر بگوید شوهر ندارم (2) حرف او قبول می‌شود (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست.

(1) (زنجانی): و از گفتار او اطمینان حاصل نشود..

(2) (گلپایگانی)، (صافی)، (نوری)، (زنجانی): یا در عدّه نیستم.. (3) (فاضل): به شرط آن که متّهم نباشد و اگر متّهم باشد چنانچه سابقاً شوهر داشته، بنا بر احتیاط واجب باید تحقیق کند.

(سیستانی): مگر آن که مورد اتهام باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که از حال او جستجو شود.

(مکارم): مسأله هرگاه زن بگوید شوهر ندارم می‌توان حرف او را قبول کرد به شرط آن که متهم نباشد، امّا اگر بگوید یائسه‌ام، قبول ادعای او اشکال دارد.

[اگر کسی بگوید زن شوهر دارد]

مسأله 2457 اگر بعد از آن که انسان با زنی ازدواج کرد، کسی بگوید آن زن شوهر داشته و زن بگوید نداشتم، چنانچه شرعاً ثابت نشود (1) که زن شوهر داشته، باید حرف زن را قبول کرد (2) .

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (مکارم): باید حرف زن را قبول کرد، ولی اگر فردِ موردِ اعتمادی تصدیق کند که شوهر داشته احتیاط واجب آن است که او را طلاق دهد.

(2) (فاضل): ولی اگر آن کس مورد وثوق باشد بنا بر احتیاط واجب آن مرد باید با طلاق از آن زن جدا شود.

(تبریزی): ولی اگر آن شخص ثقه باشد و بگوید من او را عقد کرده‌ام و راهی بر اثبات ندارم بنا بر احتیاط لازم نمی‌تواند زن مزبور را عقد کند.

(صافی): نباید حرف آن کس را قبول کرد.

(خوئی): مسأله اگر بعد از آن که انسان با زنی که گفت شوهر ندارم ازدواج کرد، و بعداً کسی بگوید آن زن شوهر داشته چنانچه شرعاً ثابت نشود که زن شوهر داشته، نباید حرف آن کس را قبول کرد.

(سیستانی): کسی ادعا کند که آن زن زن اوست، چنانچه شرعاً ثابت نشود که گفته آن کس صحیح است، نباید حرف او را قبول کرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/d3HUcd

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق



کلید: گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی گفتار زن در شوهر نداشتن و یائسگی [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.