وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گریه در نماز چه حکمی دارد

0

گریه در نماز چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

هشتم:

از مبطلات نماز (1) آن است که برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند، ولی اگر برای کار دنیا بی صدا گریه کند اشکال ندارد (2) ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد، بلکه از بهترین اعمال است.

(1) (تبریزی:) بنا بر احتیاط..

 (2) (اراکی، گلپایگانی، خوئی، فاضل، صافی، تبریزی، نوری:) احتیاط واجب آن است که برای کار دنیا بی صدا هم گریه نکند..

(مکارم:) هشتم: گریه کردن. گریه کردن با صدا نماز را باطل می کند هر چند بی اختیار شود، بلکه بنا بر احتیاط واجب گریه بی صدا نیز نماز را باطل می کند؛ اینها در صورتی است که گریه از ترس خدا و برای آخرت نباشد، و الّا نه تنها نماز را باطل نمی کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهای اولیای خداست.

(سیستانی:) هشتم از مبطلات نماز بنا بر احتیاط واجب آن است که برای کار دنیا عمداً با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا، از روی تذلّل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد.

(زنجانی:) مسأله گریه کردن با صدا برای کار دنیا بنا بر مشهور از مبطلات نماز است ولی ظاهراً گریه کردن نماز را باطل نمی کند و بنا بر احتیاط مستحب چنانچه گریه کند، چه با صدا باشد، چه بی صدا، نماز را تمام کرده آن را دوباره بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: گريه با صدا برای مصائب اهل بيت (عليهم السلام) در نماز چه حكمی دارد؟

ج) بنابر احتياط واجب ترك شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

گریه در نماز [گریه کردن ]

پرسش : آیا گریه در نماز موجب بطلان آن می شود؟

پاسخ : گریه کردن با صدا نماز را باطل مى‏کند هرچند بى ‏اختیار شود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى‏ صدا نیز نماز را باطل مى ‏کند اینها در صورتى است که گریه از ترس ‏خدا و براى آخرت‏ نباشد، و الّا نه تنها نماز را باطل نمى‏کند، بلکه از بهترین ‏اعمال و از کارهاى اولیاى خداست.

گریه از شوق قرب الهی در نماز [گریه کردن ]

پرسش : در رساله توضیح المسائل بیان شده است که گریه در نماز از خوف خداوند بلا اشکال است. حکم گریه از شوق قرب پرودگار چه حکمی دارد؟

پاسخ : گریه از شوق قرب پروردگار مانعی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۵پرسش: آیا گریه کردن در نماز اشکال دارد؟

پاسخ:

از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند اشکال ندارد و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع).

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


 

آيت الله شبيري زنجاني
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

گریه کردن در نماز

818 – گریه کردن هنگام نماز خواندن ، سبب باطل شدن نماز می شود؟

پاسخ
گريه كردن با صدا براى كار دنيا بنابر مشهور از مبطلات نماز است ولى ظاهراً نماز را باطل نمى‌كند و بنابر احتياط مستحب چنانچه گريه كند، چه با صدا باشد، چه بى‌صدا، نماز را تمام كند و آن را دوباره بخواند.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

 

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه در نماز چه حکمی دارد گریه برای مرگ یا فوت گریه در نماز چه حکمی دارد گریه برای امام حسین علیه السلام در حال نماز  حکم گریه کردن در نماز گریه کردن يا خنديدن هنگام نماز آیا گریه کردن نماز را باطل میکند  اشک ریختن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.