وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کوتاهی در انجام حج پس از استطاعت

0

کوتاهی در انجام حج پس از استطاعت

لگو احکام حج و عمره

فوريت وجوب حج بر مستطيع‏

2- وجوب حج بر مكلّفِ مستطيع، فورى‏[1] است؛ يعنى بايد آن را در سال اولِ استطاعت به ‏جا آورد و اگر درك آن متوقف بر تهيّه مقدّماتى باشد،[2] بايد فراهم نمايد؛[3] و در صورت تأخير، حج بر وى مستقر مى‏شود.

 

[1] ( 1). [آية اللَّه خامنه ای: و به تأخير انداختن آن بدون عذر جايز نيست و اگر به تأخير اندازد معصيت کرده است و حج بر ذمه او باقی است. (مناسک حج، م۲۴)]

آية اللَّه سيستانى: در اين فوريت دو وجه است: اول: اين‏كه شرعى باشد و گويا مشهور هم همين باشد.

دوّم: اين‏كه عقلى باشد، از باب احتياط، تا مبادا تأخير آن منجر به ترك واجب بدون عذر شود كه در اين صورت مستحقّ عقوبت خواهد بود. وجه اول احوط است و دوّم اقوى‏. پس اگر آن را از سالِ اول استطاعت تأخير انداخت، بدون اين‏كه اطمينان داشته باشد كه بعداً مى‏تواند آن را انجام دهد ولى بعداً موفق به انجام آن شود متجرّى مى‏شود، و اگر اصلًا موفق نشود مرتكب گناه بزرگى شده است.( مناسك، ص 8).

[2] ( 2). آية اللَّه مكارم: و در صورت حصول استطاعت، چنانچه راه منحصر به نام‏نويسى براى چند سال بعدباشد، آن نيز واجب است.

[3] ( 3). آية اللَّه بهجت: و تأخير آن بدون عذر حرام است و تكرار اين تأخير در سال‏هاى بعد، بدون توسيط توبه از گناهان كبيره، مثل ترك حجّ است.( مناسك، ص 3).

آيات عظام تبريزى، خويى، صافى، گلپايگانى: بلكه بعيد نيست تأخير آن از گناهان كبيره باشد.

آية اللَّه فاضل: تأخير آن معصيت است ولى كبيره بودن آن، به طورى كه مُسقِط عدالت باشد، ثابت نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.