وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کسی که نمی تواند با هواپیما یا ماشین به حج برود

0

کسی که نمی تواند با هواپیما یا ماشین به حج برود
لگو احکام حج و عمره

استقرار حج و عدم امكان مسافرت با هواپيما

86- اگر شخصى حج بر او مستقر شده ولى به‏ جهت كسالت، مسافرت با هواپيما، براى او مقدور نباشد و غير از هواپيما وسيله ديگرى ممكن نباشد، نمى ‏تواند نايب بگيرد[1] و بايد خودش در  وقت تمكن، به حج برود؛ و اگر متمكن نشد تا فوت شد، بايد از تركه ‏اش براى او حج بجا آورند؛ ولى اگر حج بر او مستقر نبوده، در فرض مزبور، مستطيع نيست‏ [2].

 

[1] ( 5). آية اللَّه بهجت: در صورت استقرار حج، با فرض يأس از زوال عذر، واجب است استنابه نمايد و با اميد زوال عذر، احوط جمع بين استنابه فورى و لوازم مناسب با احتياط در آن است، و با زوال عذر احوط اعاده با مباشرت است و با تبديل اميد زوال عذر به يأس از آن احوط تجديد استنابه است و با استمرار عذر تا وقت وفات، احوط براى غير مأيوس قضاى از او با تكرار استنابه است. و اما در صورت عدم استقرار حج، پس با فرض يأس از زوال عذر، اظهر وجوب فورى استنابه است و با اميد زوال عذر، احتياط مستحب اين است كه فوراً استنابه كند كه با زوال عذر اعاده با مباشرت مى‏نمايد و احتياط در بقيه بر همان نحو است كه ذكر شد( كتاب حج، ص 18 و 19).

آية اللَّه تبريزى: اگر اطمينان به تمكن از مباشرت نداشته باشد، بنابراحتياط واجب است كه براى خود نايب بگيرد و چنانچه مى‏داند متمكن از مباشرت نمى‏شود بايد نايب بگيرد و همچنين در فرض بعدى بايد بنا بر احتياط نايب بگيرد و وجوب نايب گرفتن مانند وجوب حجّ فورى است.

آية اللَّه خامنه ‏اى: واجب است تا آنجا كه امكان دارد خودش به حج برود و اگر حج به سبب مرضى كه اميد زوالش نيست يا پيرى يا اسباب ديگر، براى او مشقت دارد، واجب است نايب بگيرد.

آية اللَّه خويى، آية اللَّه سيستانى: اگر اميد به تمكن از مباشرت نداشته باشد، واجب است كه براى خود نايب بگيرد.

آية اللَّه مكارم: اگر اميد بهبودى نداشته باشد مى‏تواند نايب بگيرد.

 

[2]. ( 1). تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 82 استطاعت گذشت.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.