وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چیکار کنم شوهرم بهم دروغ نگه

در قدم اول باید بررسی كرد علت دروغگوئی همسرتان چیست ؟ چه بسا در بعضی موارد علت دروغگوئی ایشان خود شما و نحوه برخورد شما باشد . دروغ همسرتان تا حدی به عكس العمل شما مربوط است. یكی از پیامدهای سخت گیری بی مورد و كنترل شدید، توسل به دروغ است

0

چیکار کنم شوهرم بهم دروغ نگه

دروغ گویی همسر

سلام و عرض ادب خدمت شما عزيزان. بدون مقدمه بگم بنده با دختري كه 10 سال سنش از خودم كمتره ازدواج كردم. الان توي زندگيم با مشكل جدي برخورد كردم، اينكه همسرم از همين ابتداي زندگيمون خيلي به من دروغ ميگه و آنهم از ترس زياد از حدش از منه! من رفتاري ندارم كه باعث ترسش و دليلي براي اين دروغهاش بشه… ناگفته نماند كه بعضي از دروغهاش رو متوجه شدم و بروش آوردم كه از اين رفتارش دست برداره، اما او با قسم خوردن ووو… ميخواد منو قانع كنه كه حرفاش دروغ نيست هرچند كه من ميدونم دروغه! واقعا زندگيم داره نابود ميشه. آيا عاقلانه است به اين زندگي پوچ ادامه بدم؟ لطفا كمكم كنيد

پاسخ:
مطمئنا وقتی دو جنس متفاوت میخواهند در كنار هم زندگی كنند حتما مشكلاتی پیش خواهد آمد شما از دو خانواده متفاوت، با دو سليقه متفاوت و از دو مرحله سني مختلف هستيد. اما این میزان مدیریت و درایت شماست كه میتواند بر آنها غلبه كند و یا تسلیم شود.هر مشكلی ممكن است در جهت مثبت یا منفی حركت كند این وظیفه شماست كه مشكل را به موفیت تبدیل كنید.شاید همین مشكل با مدیریت شما باعث شود رابطه ی شما با همسرتان بهتر شود این دیگر توانایی شماست. دیدتان را نسبت به زندگیتان عوض كنید. زندگي شما پوچ نيست و به راحتي مي‌توانيد در كنار همسر هميشه جوانتان، خوشبخت باشيد.

دوست گرامی؛ در قدم اول باید بررسی كرد علت دروغگوئی همسرتان چیست ؟ چه بسا در بعضی موارد علت دروغگوئی ایشان خود شما و نحوه برخورد شما باشد . دروغ همسرتان تا حدی به عكس العمل شما مربوط است. یكی از پیامدهای سخت گیری بی مورد و كنترل شدید، توسل به دروغ است. از این رو اسلام همان طوری كه از دروغ گویی مذمت كرده،‌ از فراهم نمودن زمینه دروغ نیز سرزنش نموده است. شوهر نباید كاری كند كه همسرش مجبور به دروغ گفتن شود، و این وقتی ممكن است كه همسر احساس امنیت كند و از راستگویی هراسی نداشته باشد. به جای این كه نسبت به دروغ حساس باشید، به موضوعی حساسیت نشان داده اید كه سخت گیری در مورد آن چه بسا توجیه عقلی و شرعی و عرفی ندارد. یكی از علل دروغ گویی، ترس از مجازات است. غریزه صیانت ذات، همسرتان را وا می دارد كه برای رهایی از مجازات، به دروغ متوسل شود. تقويت رابطه عاطفي بين شما، مي تواند اين هراس را بزدايد و امنيت لازم را پديد آورد. (مي‌توانيد راهكارهاي تقويت رابطه عاطفي را در مكاتبات بعدي از ما بخواهيد)

نكته دیگری كه باید توجه داشته باشید این است كه آیا تاكنون پیش آمده كه شما نیز به همسرتان دروغ گفته باشید . ممكن است خود شما نیز در برخی موارد بنا به دلایلی چنین اقدامی نموده باشید كه همسرتان متوجه شده باشد اگر چه بیان نكرده باشد و همین مساله باعث شده كه دروغ گفتن برای ایشان در زندگی مساله مهمی تلقی نشود . بنابراین اگر خودتان نیز مبتلا به این مساله بوده اید باید از خود شروع كنید و تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگوئید . پس از آن با همسرتان عهد و پیمان ببندید كه به یكدیگر دروغ نگویید و نفرت خود را از این موضوع بیان دارید. به ایشان اطمینان دهید كه از صداقت و راست گویی ناراحت نمی شوید. از همه مهم تر از سخت گیری های بی مورد اجتناب ورزید. درمان این قبیل دروغ گویی ها، مهربانی می‌باشد. هر قدر زن و شوهر از نظر عاطفی به یكدیگر نزدیك باشند، یك رنگ تر و صادق ترند.

 

مساله مهمي ديگري كه در مورد دروغ وجود دارد، اين است كه خيلي از افراد مفهوم‌ كارشان با مفهوم واقعي دروغ متفاوت است. اگر كسي كه همه يك مطلب را تمام و كامل نمي‌گويد، با كسي كه آن مطلب را خلاف واقع مي‌گويد و در واقع دروغ مي‌گويد، يكسان در نظر بگيريد، اشتباه كرده‌ايد. حال اگر همسر ما يا يكي از اعضاي خانواده ما دروغگو است و براي مثال به دروغ مي‌گويد من ناهار نخوردم (در حالي كه به رستوران رفته) چه برخوردي بكنيم؟

 

با او صحبت می كنيم كه: «اين برخورد موجب مي‌شود در مقاطع مهم زندگي اعتماد ديگران را از دست بدهي و آنها از تو فاصله بگيرند». دروغگويي نوعي بيماري است و از احساس ترس و ناامني دروني فرد دروغگو نشأت مي‌گيرد و گاهي هم به دليل حس خود بزرگ‌بيني اوست. به هر حال بايد او را نزد مشاور ببريد و در پروسه درماني او بكوشيد چون اگر شما در خانواده درجه يك خود با فرد دروغگويي زندگي كنيد، امنيت روابط شما تهديد مي‌شود. يادتان باشد با فرد دروغگو طوري رفتار نكنيد كه شخصيت او را زير سوال ببريد. خطاب كردن او با لفظ دروغگو، توهين به شخصيت او است.
شما بايد از رفتارش انتقاد كنيد و بگوييد: «به نظر مي‌رسد دريافتي كه تو از اين موضوع داري با دريافت من فرق دارد. بيا به كارشناس مشاور مراجعه كنيم.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.