وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه شوهر مناسب پیدا کنیم

0

چگونه شوهر مناسب پیدا کنیم

فهرست این نوشتار:

 روش هاى همسريابى

پرسش 10. يك دختر براى ازدواج چگونه مى تواند شوهر آينده خودشو پيدا كند؟ راستى يه دختر چقدر بايد منتظر بماند تا انتخاب شود؟ تا كى؟ دخترى كه سنش بالا رفته چه طورى همسر پيدا كند؟

ابتدا لازم است مطلبى را درباره روش هاى همسريابى به عرضتان برسانيم و سپس راهكارهايى را درخصوص وضعيت شما بيان كنيم. به طول كلى راه هاى همسريابى عبارتند از:

1. وساطت افراد خانواده

بستگان و به خصوص والدين، متدوال ترين روش در فرهنگ ملى و دينى همين روش شناسايى به واسطه افراد خانواده و يا فاميل و بستگان است. افراد خانواده اغلب به دليل شناختى كه از فرد و روحيات و خواسته هاى وى دارند و همين طور شناختى كه از افراد مورد نظر دارند و يا مى توانند با تحقيق هاى همه جانبه شناخت كافى پيدا كنند بهتر مى توانند به تطابق داشتن و ميزان هم گرايى و اشتراكات آنها آگاهى پيدا كنند.

اين روش ساده ترين روش عملى براى كسب اطلاعات اوليه و ارتباطات بعدى و مورد نياز است و از نظر حاصل كار نيز  ثمربخش ترين شيوه به شمار مى رود و اطمينان بيشتر به صداقت و دلسوزى آنها وجود دارد. همچنين تحت تأثير احساسات و عواطف غريزى كه در ارتباط هاى مستقيم به وجود مى آيد، نيست.

2. وساطت مراكز مشاوره

مراجعه به برخى مراكز مشاوره ازدواج كه به منظور شناساندن دو فرد براى ازدواج تأسيس شده است، فرد مطلوب و مطابق با خواسته ها و توقعات خود را تا حدودى مى توان يافت. چنين مراكز مشاوره محدود هستند و كمتر با فرهنگ ملى و بومى ما تناسب دارد و افراد كمترى براى شناسايى فرد مورد نظرشان به اين مراكز مراجعه مى كنند.

اگر اين مراكز مشاوره ازدواج مورد اعتماد باشند در محيط هاى دانشگاه يا غير آن مى توانند مؤثر باشند و از طرف ديگر چون امكان همسريابى از راه اول يعنى وساطت خانواده به هر دليلى امكان پذير نيست اين راه مى تواند اطلاعاتى كه مورد نياز است را در اختيار بگذارند.

تأكيد مى شود اين مراكز مشاوره بايد داراى كارشناسان دلسوز، با تجربه و مورد اعتماد و با سابقه روشن و مطمئن باشند.

3. ارتباط مستقيم

راه ديگرى كه متأسفانه در حال حاضر و به خصوص در محيط هاى اجتماعى مختلط مثل دانشگاه ها از آن استفاده مى شود روش ارتباط مستقيم و بدون واسطه است. در اين روش جوانان آماده ازدواج به طور شخصى و مستقيم اقدام به خواستگارى يا جلب خواستگار مى كنند.

به نظر ما اين روش تناسبى با فرهنگ دينى و اخلاقى ما ندارد و معمولاً موجب بروز و ظهور روابط نامشروع و فسادآور مى شود زيرا اين روش به دلباختگى در يك نگاه منتهى مى شود و  تصميم گيرنده بدون توجه به معيارها و ارزش هاى تعيين شده در شرايط همسر ايده آل و متناسب، و بدون توجه به هدف مورد نظر خود و صرفا به خاطر جلب توجه به ظواهرى همچون زيبايى، ثروت، تحصيلات، پست و مقام و… شيفته طرف مقابل شده و تصميم گيرى اش در يك فضاى فكرى و روانى احساسى و عاطفى انجام مى گيرد.

هرچند لازم است دو طرف به مسايل ظاهرى مثل آنچه گفته شد توجه كنند ولى محور قرار دادن و اصالت دادن به آنها صحيح نيست بلكه بايد ضمن توجه به آنها، به موازين اساسى و پاى بندى به اصول اخلاقى و دينى اصالت بخشيد و آنها را محور تصميم گيرى قرار داد.

تصميم گيرى ها بر اساس ارتباط هاى مستقيم و بدون واسطه، معمولاً بر اساس خواسته هاى نفسانى و احساسات زودگذر انجام مى گيرد كه عواقب ناگوار و نامطلوب دارد. بنابراين توصيه اكيد ما اين است كه براى شناسايى فرد مورد نظر و همسريابى هرگز از اين روش استفاده نشود و به ايجاد ارتباط مستقيم چه حضورى و چه تلفنى و چه مكاتبه اى بدون نظارت خانواده هاى دو طرف اقدام نشود.

4. ارتباط با چت

يكى از راه هايى كه امروزه براى شناسايى و ارتباط دختر و پسر به كار گرفته مى شود، چت است، در اين زمينه گفتنى است، اصل چت در صورتى كه منتهى به مفسده اى نشود اشكال ندارد، ولى با توجه به حساسيت مسئله همسر گزينى و شرايط فراوانى كه احراز آنها لازم است، به دست آوردن همسر مناسب، از اين طريق مشكل به نظر مى رسد، مگر اين كه در مراحل بعدى در مورد او تحقيقات رسمى صورت گيرد و فرد از اين بابت مطمئن شود كه همسر مورد نظر خود را يافته است. اما تجربه ثابت كرده اين روش بسيار آسيب زا و ناپايدار  و غيرمطمئن است و گاهى رهايى از آن نيز با تهديد و رسوايى همراه است!!

5. خواستگارى زن از مرد

خواستگارى زن از مرد تا حد زيادى عرفى نيست، ولى اشكالى هم ندارد كه در برخى موارد كه شرايط دختر به گونه اى است كه به هر دليل خواستگار ندارد، اين امر از طرف دختر صورت بگيرد. منتهى براى آسيب زدايى لازم است با درايت و كياست عمل شود و از راهكارى كه ارائه مى شود استفاده گردد.

در صورتى كه به فردى علاقه داريد و يا او را براى همسرى خويش مناسب مى دانيد، با مشورت ديگران، فردى را واسطه كنيد تا مطلب را به طور محرمانه پيگيرى نمايد. لازم است شخص واسطه انسانى متعهد و رازدار باشد تا به خوبى بتواند به وظيفه اش عمل كند و به طور غيرمستقيم مرد مورد نظر را به خواستگارى از دختر تشويق و معرفى كند. تنها در صورتى كه زمينه مناسبى مشاهده كند و يا ضرورت اقتضا كند مى تواند علاقه شما را به اطلاع ايشان برساند و به نحوى عمل كند كه مشكلى ايجاد نشود.

لازم به ذكر است قبل از هر اقدام خانواده ها به خصوص خانواده ى دختر خانم از اين موضوع اطلاع كافى داشته باشند و موافقت ضمنى آن ها جهت معرفى دخترها و پسرها به همديگر جلب شده باشد كه در آن صورت سرزنش خانواده ها را به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به مطالب فوق شما نيز مى توانيد از برخى تدابير پيشنهادى براى حل مشكل خود كمك بگيريد؛ آنچه مهم است: با حفظ حياء و عفت لازم از وساطت يك فرد ديگر به خصوص از خانم هاى متاهل و متعهد از بستگان و آشنايان قابل اعتماد خود كمك بگيريد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.