وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه رودربایستی نداشته باشیم

0

چگونه رودربایستی نداشته باشیم

مشکل رودروایسی

پرسش 10. دختری دانشجو هستم که مشکلم رودروایسی با دوستانم و به خصوص هم اتاقی‌هایم است. اگر کاری یا چیزی از من بخواهند بدون معطلی انجام می‌‌‌دهم؛ یا اگر به من بدهکار باشند نمی‌‌توانم پولم را از آن‌ها بگیرم، و دیگر این‌که نمی‌‌توانم وقتی می‌‌ روم بیرون یا خرید چیزی که دیدم و نیاز ندارم نخرم، و همچنین کنترل پول جیبیم را هم ندارم؛ یعنی همیشه کم می‌‌‌آورم و اصلاً برای مواقع ضروری پس‌انداز ندارم.

 

اگر شما همیشه این‌طور هستید، احتمالاً خجالتی هستید و مهم‌تر این است که مهارت‌های ارتباط با دیگران را به درستی نمی‌‌دانید، مثلاً آگاهی ندارید که چگونه باید محترمانه و قاطعانه از دیگران درخواست نموده، یا به درخواست آن‌ها پاسخ منفی دهید، نمی‌‌دانید چه طور می‌‌ توان هیجان های دیگران را شناخت و به آن‌ها پاسخ مناسب داد. نمی‌‌دانید چه زمانی باید آری گفت و چه زمانی نه گفت، هر کدام از این مهارت‌ها بحث گسترده ای دارد. شما باید مهارت جرأت‌ورزی و ابراز وجود را بیاموزید.

گام اول، باید نگاه شما به خود و محیط اطرافتان تغییر کند. احتمالاً علت این‌که هرکس از شما تقاضایی دارد آن را انجام می‌‌‌دهید این است که دوست دارید جزو بهترین‌ها باشید. باید بپذیرید که بهترین، لزوماً به معنای همراهی با دیگران نیست.

گام دوم، جایگزین کردن نگاهی است با عنوان شجاعت پذیرش ناکامل بودن. به این معنا که این را بپذیریم  که هیچ کس کامل نیست؛ این قانون در مورد من هم صادق است. در این‌صورت با مسائل راحت تر روبه‌رو می‌‌ شویم.

گام بعدی، تمرینات عملی است. برای این کار باید از کارهای کوچک شروع کنیم. مثلاً:

– در جمع دوستانی که از ما تقاضایی داشتند محترمانه پاسخ دهیم فعلاً کار مهمی دارم و نمی‌‌توانم. و این موارد را یادداشت کنید و در پایان هفته ببینید چه قدر موفق بوده اید.

– برای پولی که در اختیار دارید در ابتدای ماه برنامه‌ریزی کرده و هزینه هر کاری را جداگانه بگذارید و هنگام بیرون رفتن پول زیادی با خود نبرید تا مدیریت اقتصادی پیدا کنید. برای هر چیزی که دلتان می‌‌‌خواهد بخرید یک علامت سؤال بگذارید اگر این شیء را تهیه نکنم چه می‌‌‌شود؟ کم کم این مورد هم اصلاح می‌‌‌شود.

  • منبع: هدانا برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.