وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا پیامبران زن نبودند

0

چرا پیامبران زن نبودند

آيا از بين 124000 پيامبر پيامبر زن هم وجود داشت اگر جواب سوال بلى باشد پس چرا نامى از آنها نيامده و اگر خير باشد پس عدالت خدا كجاست ؟

علت پيامبر نشدن زنان: در بين پيامبران عظيم الشان الهى هيچ كدام زن نبوده است و اين مسئله هيچ منافاتى با عدالت ندارد زيرا عدالت يعنى وضع كل شى موضعه. هر چيزى را در جاى خود قراردادن اگر خداوند را عادل بدانيم كه هست زيرا خود او انسانها را به عدل امر مى كند كه: (ان الله يامربالعدل و الاحسان) (1) چگونه ممكن است خود عادل نباشد؟

اما اينكه 24 هزار پيامبر همه مرد هستند براى اين است كه نبوت و رسالت كارهاى اجرايى دارد و خصوصيات بدن و جسم مردها به گونه اى است كه كارهاى اجرايى وظيفه مردهاست از طرف ديگر پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولايت است. كمال انسان در آن است كه بشود ولى الله و اين مقام اختصاصى به مرد يا زن ندارد زنان بزرگى نظير آسيه، مريم، حضرت زهرا، زينب كبرى و حضرت معصومه در عالم بوده اند و اين ها هر كدام با حفظ مرتبه و درجه خاص خود مى توانند به ولايت رسيده باشند نبوت و رسالت امر اجرايى است اينكه زنى پيامبر نشده است براى اين است كه زن بايد با همه افراد جامعه تماس بگيرد در جنگ و صلح فرماندهى جنگ را بعهده بگيرد. اين كار واجرايى براى زنان دشوار است اين چنين نيست كه اگر پيامبران همه از جنس مرد بودند معنايش اين است كه كمال معنوى مخصوص مرد است بلكه كمال معنوى مربوط به ولايت است و در ولايت الهى بين زن و مرد تفاوتى نيست زن و مرد هردو مى توانند ولى الله بشوند (2)

پاسخ ديگر اينست كه هر كسى را بهر كارى ساختند و خداوند براى هر كس به اندازه توان او تكليف قرار داده است لايكلف الله نفساً الا وسعها (3) اگر خداوند براى زن واجب مى كرد كه بايد وظايف نبوت را بعهده بگيرد زن ايام مريضى ماهانه دارد كه نبايد به مسجد برود آيا مى شود به مردم گفت كه فعلاً پيامبر در حال عادت ماهانه است نمى شود واردمسجد شود؟ يا در ايام باردارى است نمى تواند به جنگ برود و به دشمن بگويد فعلاً حمله نكند تا بعداز وضع حمل او؟ و يا شوهر او اجازه خروج از منزل ندارد نمى تواند براى امور مسلمين از منزل خارج شود؟ و مسائل ديگرى از اين قبيل كه اگر وظيفه زن انجام امور رسالت با اين مشكلات بود قطعاً در حق زن ظلم مى شد كه چگونه با اين همه مشكلات جسمى و روحى بتواند وظيفه رسالت و نبوت را انجام دهد و بالعكس اگر باردارى و وضع حمل براى مردان قرار داده مى شد چگونه مرد مى توانست هم از عهده كارهاى اجرايى نبوت بر آيه و هم بچه دارى و تربيت فرزند و وضع حمل و…. را نجام دهد.

پس خداوند طبق حكمت و عدالت خود هركس را آنچه لازم بوده داده واز هر كس مطابق استعداد و توان و خصوصيات جسمى و روحى او تكليف خواسته است و اين نشانه عدل خداوند است تبارك الله احسن الخالقين.

براى مزيد اطلاع به اين عبارت نيز توجه فرماييد:

زن بودن مانعى در راه كمال انسانى و قرب به خدا نيست جبرئيل پيام آور الهى بر زنى مانند فاطمه «سلام الله عليها» نيز فرود آمده و پيام هاى آسمانى فراوانى براى او باز گفته است كه به معناى امكان ارتباط يك زن با فرشته الهى ولى با اين همه هيچ زنى به پيامبرى نرسيده است پس بايد به دنبال راز انحصار پيامبرى به مردان بود. دقت در نوع وظايف پيامبر حكمت اختصاص آن به مردان را آشكار مى كند فردى كه از سوى خدا مامور پيام رسانى است بايد با همه مردم مواجه شود سخن خود رادر شرايط مختلف و با افراد گوناگون جامعه بيان كند و با مردم به ويژه شخصيت هاى سرشناس نشست و برخاست و گفت و گو نمايد افزون بر اين براى گسترش هدايت دينى در جامعه لازم است از موافقان به حمله نظامى روى مى آورد و زمينه دفاع فراهم است با نيروى نظامى موضع گيرى كند هنگامى كه كار به جدال و مبارزه نظامى منتهى شده و وضعيت بحرانى حاكم مى شود هدايت و بسيج افراد و سامان دهى امور مختلف جامعه و در يك كلام رهبرى مردم اگر براى زن غير ممكن نباشد به يقين كارى طاقت فرساست بنابراين بعضى از زنان به اندازه پيامبران هم مى توانند از كمالات برخوردار باشند اما مسئوليت پيامبرى را ندارند همانند حضرت زهرا سلام الله عليها كه مقام ارجمندش بسى والاتر از بسيارى از پيامبران الهى است. چنان كه عده اى از عالمان با توجه به برخى از روايات فرموده اند حضرت زهرا سلام الله عليها برتر از همه پيامبران جز پدرش خاتم الانبيا عليه السلام بوده است (3)

در پايان تذكر اين نكته لازم است كه اگر پيامبر شدن در توان زنان بود حضرت زهرا به پدر بزرگوارش اعتراض يا سوال مى كرد كه چرا من پيامبر نشده ام و چنين سوالى از ايشان هرگز نقل نشده است.

براى مطالعه بيشتر به كتاب حقوق و سياست در قرآن صفحه 211، استاد مصباح يزدى مراجعه فرماييد.

1) در هستى شناسى زن، اسد الله جمشيدى، غلامعلى عزيزى كيا، حسن زارع، احمد طاهرى نيا، موسسه آموزش و پژوهشى امام خمينى (ره).

منابع:

1) نحل آيه. 90

2) توصيه ها و پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آيت الله جوادى آملى. صفحه 90- 89.

3) بحار الانوار، جلد 43 صفحه 10 به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى -پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.