وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا برخی از الفاظ و سوره ها در نماز تکرار می شود

0

چرا برخی از الفاظ و سوره ها در نماز تکرار می شود

پرسش 12 . چرا در نمازها برخى از الفاظ و سوره ها خيلى تكرار مى شود؟

قبل از پاسخ به سؤال به عنوان مقدّمه بايد بگوييم كه انسان براى ادامه حيات مادّى خود بسيارى از كارها را خواسته يا ناخواسته تكرار مى نمايد و اگر تكرار آنها متوقف شود زندگى اش به خطر مى افتد، به عنوان نمونه: نفس كشيدن انسان به طور دائم تكرار مى شود، قلب انسان بدون تعطيلى به ضربان خود ادامه مى دهد، انسان براى رفع خستگى مى خوابد و اين كار را بارها و بارها تكرار مى كند بدون آن كه از تكرار آن خسته شود، انسان براى زنده نگه داشتن خود بارها و بارها غذا مى خورد، آب مى نوشد و براى حفظ سلامت خود بارها و بارها نظافت بدن را تكرار مى كند و نه تنها اين امور زمينه كسالت و خستگى او را فراهم نمى كند بلكه باعث نشاط و شادابى بيشتر وى نيز مى گردد.

 

با توجّه به مقدّمه گفته شده در پاسخ به اين سؤال مى گوييم: همان گونه كه انسان در زندگى مادى خود نياز به تكرار برخى كارها دارد، در زندگى معنوى نيز بايد برخى اعمال عبادى همچون نماز را، ذكرها و سوره هاى مهم را بارها تكرار كند تا انسان نشاط معنوى خود را بازآورد و يا تثبيت كند و يا ارتقاء بخشد.

ناگفته نماند گاهى انسان دچار پراكندگى ذهنى و حواس پرتى مى شود و تكرار، موجب جبران مى شود. علاوه بر اين كه معانى بلند و مطالب مهم اين ويژگى را دارد كه با هر تكرار، انسان به يكى از ابعاد آن توجّه مى كند و با تكرار الفاظ نورانيت بيشتر براى نمازگزار حاصل مى شود.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، نماز چیستی و چرایی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.