وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا اشک تمساح اصلاح طلبان برای مرجعیت باورکردنی نیست؟/ مروری بر کارنامه مفتضح اصلاح طلبان در هتک حرمت علما و مراجع تقلید

از حمله به بیت مرجعیت تا حفاظت از شٱن مراجع تقلید؛

آیا حمله به بیت مرجعیت انقلابی قم در فتنه 88 وهن و تخفیف جایگاه مرجعیت تشیع محسوب نمی شد که آقایان نگران شوند و مرتبا قلم فرسایی کنند؟ چرا دست به قلمان دیروز و امروز پس از حمله به بیت آیت الله العظمی نوری همدانی توسط فتنه گران از استقلال نظر مراجع تقلید نمی نوشتند؟

0

چرا اشک تمساح اصلاح طلبان برای مرجعیت باورکردنی نیست؟/ مروری بر کارنامه مفتضح اصلاح طلبان در هتک حرمت علما و مراجع تقلید

«با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است. لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم. چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!. یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد. ان شاء الله». محمد یزدی
چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیت هایی چون موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، سید محمد خاتمی، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می داد که اخبار و تحلیل های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت؛ با گذشت چند روز از آن ماجرا، دیروز رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای سرگشاده؛ به این موضوع پرداخت. جملات بالا متن نامه آیت الله محمد یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی بود.
جامعه مدرسین قم جمعی از اساتید با سابقه حوزه علمیه قم هستند که همواره بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه تاکید داشته اند و در همین راستا چندین بار اقدام نموده اند. خلع آیت الله شریعتمداری از مرجعیت، اعلام عدم صلاحیت شیخ یوسف صانعی برای مرجعیت، بررسی و اعلام مراجع اعلم و… کارهایی در همین راستا بوده است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان جمعی از خبرگان، صاحب نظران و اهالی حل و عقد انجام داده اند. علاوه بر آن نصیحت و تذکر در میان علما البته با رویکردی محترمانه و در چهارچوب اصول و قواعد امر بدیعی نیست بلکه مسبوق به سابقه است اما به نظر می رسد عده ای در تلاش اند تا از این نامه دلسوزانه کاسبی سیاسی و جناحی کنند.

فعالیت های رسانه ای و موضع گیری های اخیر نه تنها نگرانی از شأن و جایگاه مرجعیت نیست بلکه مظلوم نمایی و کاسبی سیاسی و جناحی است چرا که دقیقا برخی از همین افرادی که امروزه خود را نگران و دلسوز جایگاه مرجعیت نشان می دهند همان کسانی هستند که در مقاطع مختلف به وهن، تخفیف، تهمت و توهین به مراجع معظم تقلید و جایگاه آنان پرداخته اند.

چگونه می شود افرادی که تا دیروز برای رسیدن به نقد ولی فقیه از جواز نقد معصوم(ع) دفاع می کردند، امروز تحمل شنیدن یک نقد و تذکر محترمانه آن هم از سوی یک فقیه مسلم و استاد با سابقه حوزه علمیه به بهانه حفظ شأن مرجعیت  را ندارند.

آیا حمله به بیت مرجعیت انقلابی قم در فتنه 88 وهن و تخفیف جایگاه مرجعیت تشیع محسوب نمی شد که آقایان نگران شوند و مرتبا قلم فرسایی کنند؟ چرا دست به قلمان دیروز و امروز پس از حمله به بیت آیت الله العظمی نوری همدانی توسط فتنه گران از استقلال نظر مراجع تقلید نمی نوشتند؟

چه کسانی بودند که در هر موضوعی چون سند2030، FATF, ورود زنان به ورزشگاه ها، کنسرت، بانکداری ربوی و مسائلی از این قبیل مراجع را به سخره گرفته و آن ها را بی اطلاع می خواندند؟
خنده دار است که یک فرد معلوم الحالی چون محمود صادقی که در واکنش به اعلام نظر مخالف آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه ها ، بدترین دروغ ها و تهمت ها را به این مرجع تقلید شیعه روا داشت، امروز از جایگاه و شأن مرجعیت سخن بگوید.
چرا دلواپسان جایگاه و شان مرجعیت پس از تهمت ها و دروغ بستن های محمود صادقی نسبت به آیت الله مکارم شیرازی هیچ واکنشی از خود نشان ندادند؟

چرا زمانی که هاشم آغاجری تقلید را از جمله شئون میمون خوانده بود همفکران و هم جناحی هایش نگران جایگاه مرجعیت تشیع نشدند؟ همچنین چرا آن زمان که اکبر گنجی از به موزه رفتن اندیشه های امام خمینی(ره) سخن به میان آورد و عبدالکریم سروش امام را سرکوبگر مخالفان خود خواند نگرانی از جایگاه مرجعیت تشیع  وجود نداشت؟

همه این قرائن و شواهد که در کنار هم قرار می گیرد نشان می دهد که عده ای در این میان دلسوز جایگاه مرجعیت نیستند چرا که خود ید طولایی در توهین و بی توجهی به جایگاه مرجعیت دارند بلکه همه این ها تلاشی برای کاسبی سیاسی و مظلوم نمایی جناحی است. افزون بر آن، کارنامه بعضی از افراد آنقدر آلوده است که اذهان مخاطبان مطالبات و سطح دغدغه آن هارا تنها در دفاع از کنسرت ، ورود زنان به ورزشگاه ها و  احقاق حق دختران خیابان انقلاب و مسائلی از این قبیل تصور می کند نه دفاع و دلسوزی برای جایگاه مرجعیت تشیع.

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم ضمن اشاره به همین موضوع گفت:

از دیرزمان و از اوایل اسلام تاکنون همیشه سلسله مکاتبات و تبادل نظرها بوده و این طبیعی است که علما نسبت به یکدیگر گاهی انتقادات و نصایحی داشته اند. این نامه نگاری ها امری طبیعی و معمولی است ولی به نظر می رسد عده ای می خواهند این مساله را جنجالی و از آن سوء استفاده کنند. آیت الله یزدی خیلی مودبانه و با رعایت مقام حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی نامه را نوشته است.

آدرس غلط جناب آشنا 
در میان همه این جنجال های رسانه ای ، حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در کانال تلگرامی خود نوشت :
جامعه مدرسین همواره هم خود را در جایگاه یک کنشگر سیاسی قرارداده است و هم نسبت به کنش سیاسی مراجع و علمای طراز اول حساس بوده است. این جامعه در چهل سال گذشته در مواردی مانند آقایان شریعتمداری و منتظری و آذری و … بسیار صریح و قاطع عمل کرده است.کنشهای سیاسی سلبی و ایجابی این جامعه نتایج خواسته و ناخواسته فراوانی داشته و از جمله منجر به ایجاد جریاناتی رقیب و موازی چون مجمع محققین و جلسه اساتید شده است. ای کاش دبیر محترم جامعه مدرسین مراقب باشند که یک تنه و بدون توجه به سرمایه نمادین خود در تعارضات جناحی وارد نشوند.
ظاهرا این شخصیت همیشه در صحنه عرصه ی جنگ روانی فراموش کرده است که اولا قرار بود دیانت ما عین سیاست ما باشد و سیاست ما هم عین دیانت ؛ دوما جناب آشنا باز هم فراموش نکند که مسئله«فتنه» مسئله جناحی نیست بلکه خط قرمز ملت ایران با عاملان کودتای رنگین 88 است.

رجا نیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.