وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد

0

پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد

پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد

پاسخ: کهانت و پیش گویى سه ریشه و سرچشمه دارد:
الف) هوش و ذکاوت کاهن:

معمولًا پیش گوها آدم هاى با هوش و زرنگ و تیزبینى هستند، از قراین و شواهد مى ‏توانند آینده افراد را تا حدودى حدس بزنند. همان‏ گونه که سیاست مداران کهنه کار و حرفه ‏اى، با ملاحظه آثار و نشانه‏ ها و حوادث و و قراین، آینده سیاسى یک کشور را حدس مى‏ زنند، و بعضاً تحلیل آنها درست در مى ‏آید.

ب) ارتباط با شیاطین و اجنّه:

برخى از کاهن ها مدّعى‏ اند که با جنیان و شیاطین ارتباط داشته، خبرها را از آنها مى‏ گیرند. آیه شریفه 121 سوره انعام: «وَاِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ اِلَى اَوْلِیَایِهِمْ»؛ (و شیاطین به دوستان خود مطالبى مخفیانه القا مى ‏کنند)، نیز این ارتباط را ممکن مى‏ داند، همان‏ گونه که ارتباط با اجنّه هم از نظر عقلى امکان‏ پذیر است. امّا اینکه اینها در این ادّعا چقدر صادقند، بحث دیگرى است.

ج) کذب و دروغ:

در بسیارى از موارد نه قراین و شواهد کمکى به پیشگوها مى ‏کند، و نه ارتباطى با اجنّه و شیاطین حاصل مى‏ شود، بلکه پیش گویى آنها حدس و گمان بى ‏پایه‏ اى بیش نیست، و با گذشت زمان رسوایی آنها بیشتر روشن می شود. امّا این افراد که سرمایه زندگى آنها دروغ است و با این سرمایه کسب درآمد مى‏ کنند، پس از افشاى دروغ هایشان ساکت ننشسته، بلکه به ناچار دست به توجیه دروغ هاى خود مى‏ زنند؛ مثل اینکه مى‏ گویند: «اطّلاعات شما ناقص بوده»، و یا «طبق دستورالعملى که دادیم عمل نکردید» و از این قبیل توجیهات نادرست.

پیشگویى و کهانت از منظر شرع:

اسلام عزیز نه تنها پیشگویى و اخبار از آینده را نامشروع مى‏ داند، بلکه هرگونه خبر پنهانى و غیبى را تحریم کرده است. بنابراین کسانى که به نزد جادوگران مى ‏روند، یا از طریق هیپنوتیزم و خواب مغناطیسى خبراز آینده مى‏ دهند، یا اطّلاعات پنهانى افراد را کشف مى‏ کنند، یا از طریق رمل و اسطرلاب و حساب اعداد به این منظور مى ‏رسند، و یا بدین منظور با روح افراد یا اجنّه ارتباط برقرار مى‏ کنند، همه این امور براى انجام دهنده و مراجعه کننده حرام است. و این، نظر همه مراجع محترم تقلید است، و جاى شک و شبهه ندارد.

به دو روایت در این زمینه توجّه کنید:

1. پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد بن عبداللَّه(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ تَکَهَّنَ اوْ تُکَهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِءَ مِنْ دِینِ مُحَمَّدٍ»؛ (کسى که کهانت و پیش گویى کند و یا نزد پیش گو برود، از آیین اسلامبرایت و بیزارى جسته است). (1)

2. امام صادق(علیه السلام) به نقل از پیامبر اسلام(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ مَشى‏ الى‏ ساحِرٍ اوْ کاهِنٍ اوْ کَذّابٍ یُصَدِّقُهُ فیما یَقُولُ فَقَدْ کَفَرَ بِما انْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ»؛ (کسى که به سراغ جادوگر، یا پیش گو، یا آدم هاى دروغگویى که از آینده خبرمى‏ دهند، برود، و گفتار آنها را تصدیق کند، نسبت به قرآن مجید کفر ورزیده است!).(2)

طبق روایات مذکور، کسانى که براى یافتن گمشده خود به سراغ افرادى مى ‏روند که سر کتاب باز مى کنند، مرتکب گناه بزرگى مى‏ شوند! چرا که اگر این باب گشوده شود، مفاسد بسیارى بدنبال خواهد داشت.

طبق روایات مذکور، کسانى که براى یافتن گمشده خود به سراغ افرادى مى ‏روند که سر کتاب باز مى کنند، مرتکب گناه بزرگى مى‏ شوند! چرا که اگر این باب گشوده شود، مفاسد بسیارى بدنبال خواهد داشت.

مثلًا پیش گو مى‏ گوید: «یکى از بستگانت مرتکب سرقت شده است» این شخص به تمام بستگانش بدبین شده، و هر یک از آنها را که مى‏ بیند تصوّر مى‏ کند او سارق است. و هنگامى که بر اثر سوء ظن اعتماد از میان مردم رخت بر بندد، زندگى اجتماعى بسیار مشکل خواهد شد. حتّى کسانى که براى کشف امور پنهانى، سراغ هیپنوتیزم و خواب مصنوعى مى ‏روند، مرتکب کار خلاف و گناه بزرگى مى‏ شوند. البتّه هیپنوتیزم براى درمان بیماری ها اشکالى ندارد. مثل اینکه بیماران مبتلا به افسردگى، یا کسانى که حساسیّت فوق ‏العاده ‏اى دارند، یا احساس شدید گناه مى‏ نمایند را با هیپنوتیزم درمان کنند، این کار اشکالى ندارد. و حتّى گاه برخى از بیماران را به هنگام جرّاحى هیپنوتیزم کرده، و از داروى بى ‏حسّى استفاده نمى‏ نمایند، این کار نیز اشکالى ندارد. امّا اگر کسى را خواب کنند تا اطّلاعاتى از او بگیرند و اسرار و اخبار پنهانى مردم را کشف کنند، کار حرامى است.

نتیجه اینکه اصل کهانت از نظر شریعت مقدّس اسلام از گناهان شمرده شده، و خداوند به مسلمان اجازه پیشگویى نداده است. همان‏گونه که به آنها اجازه نداده به نزد پیشگویان بروند.(3)

پی نوشت:

  • (1). وسائل الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 2.
  • (2). وسائل الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 3.
  • (3). سایت هدانا برگرفته از کتاب: سوگندهاى پر بار قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، انتشارات مدرسة الامام علی بن ابیطالب(علیه السلام)، قم، 1386 ه.ش، ص 350-352.

حتما بخوانيد

دعاي ازدواج از آيت الله بهجت

دعا برای خوش اخلاق شدن همسر

ختم ومن يتق الله براي روزي مادي و معنوي

دعا و راه دفع چشم زخم

دعای آیت الله بهجت به سید حسن نصر الله

دعا و دستورالعملي براي شبهات

آداب و شرايط استجابت دعا

زن حائض و خواندن دعا و زيارت عاشورا



کلید: پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد   پیش بینی آینده خودم پیش بینی اینده من پیش بینی ازدواج با علم جفر پیش بینی آینده با حروف ابجد پیش بینی آینده با فال اینده نگری ازدواج پیشگویی سن ازدواج آینده نگری با حروف ابجد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد پیش بینی آینده با قرآن چه حکمی دارد 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.