پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلاReviewed by مهدي يوسف وند on Oct 13Rating: 4.0

پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا

پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 158. محرّم الحرام، به چه معناست؟

جواب: یعنى در این ماه جنگ حرام بوده است و باید آتش بس داده شود. حتّى در جنگ هاى مشروع.(1)

  • 1. 4 ماه از ماه هاى قمرى (رجب، ذى القعده، ذى الحجه و محرم) که دین اسلام هرگونه جنگ در آن را حرام شمرده است.

سؤال 159. علت اینکه هریک از شب هاى محرّم را به نام یک نفر از اصحاب امام حسین(علیه السلام) نام گذارى کرده اند چیست؟ چرا عمده عزادارى ها تا دهه اوّل است و بعد از آن کم رنگ مى شود؟

جواب: علّت خاصّى براى چنین کارى وجود ندارد، هدف این است که تمام این بزرگواران به ترتیب، مورد توجّه قرار بگیرند. (در مورد سؤال دوم) با توجّه به اینکه مصائب اهل بیت(علیهم السلام) از آغاز محرّم یا از روز دوم محرّم که وارد کربلا شدند شروع شد و روز به روز کار را بر آنها سخت تر گرفتند، این برنامه در میان شیعه معمول شده است. به علاوه روایتى(2) نقل مى کنند که ائمه(علیهم السلام)نیز این گونه عمل مى فرمودند که مى تواند سنّتى براى شیعیان باشد.

  • 2. امالى شیخ صدوق، ج2، ص 111; بحارالانوار، ج 40، ص 257.

سؤال 160. چرا عزادارى در دهه اوّل محرّم و قبل از شهادت امام حسین و یارانشان با اهمیّت تر از بقیه ایّام محرّم و صفر است؟

جواب: این به خاطر آن است که مقدّمات عاشورا، از همان اوایل محرّم که امام را مجبور به فرود در کربلا کردند شروع مى شود.

سؤال 161. چرا برنامه هاى عزادارى از زمان به شهادت رسیدن امام حسین(علیه السلام)شروع نمى شود؟

جواب: با توجّه به اهمیّت فوق العاده شهادت حضرت سیّدالشّهدا(علیه السلام) و مصائب فوق العاده سنگین که بر آن حضرات و اهل بیتش وارد شد، ده روز عزادارى حضرت زود شروع مى شود. در ضمن جلسات پیش از شهادت، محیط فکرى و اجتماعى را براى شور عاشورا آماده کند.

سؤال 162. آیا بهتر نیست در ایّام عاشورا، عید غدیر و… اعمال وارد شده در آن روز را در همان روزى انجام دهیم که آن واقعه اتفاق افتاده است؟ مثلاً اعمال عاشورا را ما در ایران روز نهم محرّم انجام دهیم; زیرا طبق نظر حضرت عالى که در تعیین روز اوّل ماه قمرى نظریّه اشتراک شب را قبول ندارید، نهم محرّم ایران، مطابق دهم محرّم کربلا است؟

جواب: افق ایران و کربلا تفاوت چندانى ندارد.

سؤال 163. بعضى معتقدند حادثه کربلا در پاییز رخ داده است. چرا ما زمان آن را تغییر مى دهیم؟

جواب: ماه هاى اسلامى ماه هاى قمرى است; یعنى بر محور گردش ماه در برج هاى دوازده گانه دور مى زند، نه بر محور گردش خورشید در برج ها، و لذا زمان واقعى تاریخى آن بر اساس ماه هاى قمرى تعیین مى شود.

سؤال 164. مى دانم عبارت «کل یوم عاشوراء وکل ارض کربلاء» حدیث نیست; اما مى خواستم بدانم از کیست؟

جواب: این عبارت، حدیث نیست ; بلکه برگرفته از تاریخ امام حسین(علیه السلام) است.

سؤال 165. روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا چه حکمى دارد؟

جواب: روزه گرفتن در روز عاشورا کراهت دارد.

سؤال 166. حدود بیست سال است که در روستاى ما در دهه دوم محرّم، مجلس عزادارى و تعزیه خوانى به نام عاشوراى دوم برپا مى شود. آیا برگزارى چنین مجلسى به نام عاشوراى دوم اشکال دارد یا خیر؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 167. در مناطق ما، در فصل تابستان، مردم گاه ده روز، و گاه 5 روز مراسم عزادارى، براى سیّد الشّهد(علیه السلام)برگزار مى کنند. آنها معتقدند; هنگامى که حادثه کربلا رخ داد تابستان بود. بدین جهت ما هر سال علاوه بر محرّم الحرام، در این ایّام نیز مراسم عزادارى برگزار مى کنیم. آیا مى توان این گونه مراسم را به عنوان ورود برگزار کرد؟ یا باید به عنوان رجا انجام شود؟

جواب: این مراسم را مى توان به عنوان عزادارى مطلق، که در هر زمان و هر مکان مطلوبیّت دارد انجام داد.

سؤال 168. چرا فقط امام حسین(علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان(علیهم السلام) اربعین نمى گیرند؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد؟

جواب: علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین(علیه السلام)در بقاء اسلام داشت. به علاوه مصائب آن حضرت، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین(علیهم السلام)نیست.

سؤال 188. آیا اگر امام حسین(علیه السلام) مجبور به بیعت نمى شد، هیچوقت با حکومت یزید ملعون جنگ مى کرد؟

جواب: در هر صورت حضرت آن حکومت را فاسد و ضدّ اسلام مى دانست و قطعاً در مقام مخالفت برمى آمد.

سؤال 189. مى خواستم بدانم این ماجرایى که بعضى ها تعریف مى کنند: یزید لعنة الله علیه از قبل نسبت به امام حسین(علیه السلام) کینه داشته (زیرا هر دو از یک دختر خواستگارى کرده بودند) تا چه اندازه حقیقت دارد؟ و نقش این ماجرا در واقعه عاشورا چیست؟

جواب: این مطلب هیچ نقشى در ماجراى عاشورا نداشته و از تاریخ عاشورا، چنین استنباطى نمى شود.

سؤال 190. چرا امام حسین(علیه السلام) حج خود را ناتمام گذاشت و به سوى کوفه حرکت کرد؟ آیا این برداشت مى تواند صحیح باشد که آن حضرت با این کار مى خواست بفهماند که حج در در سایه حکومت یزید ارزشى ندارد، باید طاغوت را از بین برد سپس به اداى فرایضى همچون حج و نماز و … پرداخت؟

جواب: معروف این است که عوامل یزید تصمیم داشتند در مراسم حج آن حضرت را شهید کنند و چون احترام خانه خدا از بین مى رفت امام حسین(علیه السلام) این گونه عمل کردند.

سؤال 191. امام(علیه السلام) قبل از اینکه به حرّ برسند ظاهراً و باطناً از پیمان شکنى مردم کوفه آگاه شده بودند. چرا همان موقع برنگشتند و وقتى که به حرّ و بعد از آن به ابن زیاد رسیدند این پیشنهاد را دادند که اگر مردم از دعوتشان بازگشتند من هم باز مى گردم که با ممانعت آن دو روبه رو شوند؟

جواب: تصمیم جدّى امام(علیه السلام) مطابق آنچه در تواریخ آمده ادامه راه و مبارزه با حکومت یزید بود. هر چند در این راه شهید شدند و شهادت ایشان اثر خود را گذاشت و امّا اینکه امام(علیه السلام)فرمود، من بازگشت به مدینه کنم، نوعى اتمام حجّت بود.

سؤال 192. چند وقت پیش در یکى از شبکه هاى تلویزیونى در مورد نماز خواندن امام حسین (علیه السلام) روى اسب در حال جنگ صحبت مى کردند. آیا این مطلب از نظر تاریخى صحیح است؟

جواب: بعید نیست نماز عصر را روى مرکب خوانده باشند; و در مقام ضرورت، این کار جایز است.

سؤال 193. در بعضى کتب و نشریات و مقالات، از تلاوت آیه نهم سوره کهف توسّط سر بریده حضرت امام حسین(علیه السلام)یاد شده است، آیا این مطلب صحیح است؟

جواب: در کتاب هاى مربوط به حوادث کربلا(1) این موضوع نقل شده است.

  • 1. مقتل مرحوم مقرّم، ص 405.

سؤال 194. شهادت امام حسین(علیه السلام) با شهادت کدام پیامبر مقایسه شده است؟

جواب: در بعضى از روایات(2)، با شهادت حضرت یحیى بن زکریا(علیه السلام)مقایسه شده است.

  • 2. کامل الزیارات، ص 486، ح 741 .

سؤال 195. مدفن سر مطهّر امام حسین (علیه السلام) کجاست؟

جواب: طبق نقل برخى، در سوریه است.

سؤال 196. روز چندم عاشورا آب براى اهل بیت(علیهم السلام) بسته شد؟ آیا در شب عاشورا اهل بیت(علیهم السلام) غسل انجام داده بودند؟

جواب: مشهور آن است که در روز هفتم آب را بستند، ولى آب به مقدار مختصر در خیمه ها بود، البتّه نه به اندازه کافى. و در مورد غسل شب عاشورا دلیل قاطع نداریم.

سؤال 197. در جریان کربلا چه کسى پیروز شد؟

جواب: به یقین پیروزى از آنِ امام حسین(علیه السلام) و یارانش بود; زیرا پیروزى به معنى رسیدن به هدف است و هدف امام حسین(علیه السلام) که ظاهر ساختن چهره کریه منافقان بنى امیّه و نجات اسلام از چنگال آن تفاله هاى عصر جاهلیّت بود، حاصل شد. و مراسم باشکوه عصر ما که وسیله بسیار مؤثرى براى دمیدن روح شجاعت و ایثار در برابر ظلم و بیدادگرى در کالبد انسان هاست، گواه این پیروزى است.

و نباید فراموش کنیم که عامل مهمّ پیروزى انقلاب ما و پیروزى در جنگ تحمیلى، همین حماسه عاشورا بود، که در راهپیمایى ها و سنگرهاى مجاهدان زمزمه مى شد.

سؤال 198. آیا در روز عاشورا کسانى بوده اند که وقایع را در همان روز از نزدیک بنویسند؟ اگر بوده اند چند نفر و ازطرف امام حسین(علیه السلام)، یا ازطرف دشمنان بودند؟

جواب: آرى! واقعه نگارانى بوده اند. (در لشکر دشمن) که وقایع را یادداشت مى کردند.

سؤال 201. بعضى معتقدند: «حضرت ابوالفضل(علیه السلام) سه بار آب را برداشته تا بنوشد و از این کار امتناع کرد». به نظر من این مطلب صحّت ندارد; زیرا حضرت ابوالفضل(علیه السلام) همیشه به یاد پسران حضرت زهر(علیها السلام)بود، و حتّى یک لحظه از یاد آنها غافل نشد. نظر شما در این باره چیست؟

جواب: انسان تشنه ممکن است بى اختیار دست به زیر آب کند; ولى بعداً که یادش بیاید آب را نمى نوشد.

سؤال 202. با توجّه به اینکه عبّاسیان از دشمنان اهل بیت(علیهم السلام)مى باشند و حضرت ابوالفضل(علیه السلام) با نوه حضرت عبّاس عموى پیامبر(صلى الله علیه وآله)، ازدواج نمود، آیا فرزندان حضرت ابوالفضل(علیه السلام)نیز بعدها از مخالفین شدند؟ چگونه حتّى بعضى از فرزندان ائمّه(علیهم السلام) نیز ناخلف بودند؟ مگر از فرزندان معصومین نبودند؟

جواب: در مورد فرزندان حضرت عبّاس(علیه السلام) و همکارى آنها با بنى عبّاس، دلیلى در دست نیست و در میان فرزندان ائمّه(علیهم السلام)و حتّى پیغبران، مانند: نوح، گاه فرزند ناخلفى وجود داشته است.

سؤال 203. آیا جریان عروسى حضرت قاسم (علیه السلام) در کربلا صحّت دارد؟

جواب: این مطلب در روایات معتبر وارد نشده است.

سؤال 204. آیا امام حسین(علیه السلام) فرزندى به نام رقیّه سه ساله داشته اند که در خرابه شام با سر مبارک مواجه شده و جان داده باشد؟ آیا این مرقد که براى ایشان مى باشد، درست است؟

جواب: این روایت معروف است که حضرت چنین فرزندى داشته اند و در کتاب قصّه کربلا شرح آن آمده است.

سؤال 205. آیا طلب آب توسّط امام حسین(علیه السلام) براى حضرت على اصغر(علیه السلام)صحّت دارد؟

جواب: به حسب روایات صحّت دارد. و در واقع اتمام حجّتى با آن قوم بى رحم بوده است.

سؤال 206. آیا فرزندان جناب مسلم در روز عاشورا شهید شدند و یا در کوفه و به دست حارث؟ چون عدّه اى معتقدند فرزندان آن حضرت در روز عاشورا شهید شده و قضیه کوفه، جعلى و از اختراعات صاحب روضة الشهدا است، نظر شما چیست؟

جواب: داستان شهادت طفلان مسلم، به دست حارث معروف است.

 

  • استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب:  https://goo.gl/e5MxTr

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا پرسشها و پاسخهایی درباره محرم و حادثه کربلا

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب