وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

يك شوط طواف را از درون حجر اسماعيل بجا آورد

0

يك شوط طواف را از درون حجر اسماعيل بجا آورد

لگو احکام حج و عمره

654- اگر كسى يك شوط طواف را از درون حجر اسماعيل بجا آورد و بقيه اعمال را انجام دهد، بايد آن شوط و نماز طواف را اعاده كند؛[1] و اگر با اعتقاد صحّت بوده، بقيه اعمال صحيح است.[2]

 

[1] ( 1)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: اگر طواف كننده داخل حجر اسماعيل عليه السلام شود، آن شوط باطل مى‏شودو بايد آن را اعاده كند و بهتر اعاده طواف است بعد از اتمام آن، و اين در صورت بقاى موالات است، و در صورت فوت موالات، طواف محكوم به بطلان است، اگرچه از روى جهل يا نسيان باشد. و در مجموعه سؤال و جواب حاج آقاى افتخارى، ص 130 آمده است: سؤال: از داخل حجر طواف كرده و در وقت طواف حج به اشتباه خود واقف شد؟ جواب: در مفروض سؤال، حج او باطل است به بطلان عمره‏اش.( فتواى آية اللَّه تبريزى هم مثل همين است).

آية اللَّه صافى و آية اللَّه گلپايگانى: اگر چهار شوط را تمام كرده و داخل حجر شده هر وقت فهميد ناقص را تمام كند و نماز طواف و اعمال مترتبه را به جا آورد و اگر قبل از سه شوط و نيم بوده شوطهاى گذشته باطل است و بايد طواف را از سر بگيرد و بعد از آن نماز طواف و سعى و تقصير را به جا آورد و اگر از سه شوط و نيم گذشته و به چهار نرسيده آن را تمام كند با دو ركعت نماز و بعد يك هفت شوط طواف و نماز و سعى و تقصير را به جا آورد.( آداب و احكام حج، م 560)

آية اللَّه فاضل: احتياط آن است كه سعى و تقصير را نيز اعاده كند.
[2] ( 2)- آية اللَّه بهجت: آن شوط و نماز طواف را اعاده كند و احتياطاً سعى و تقصير را نيز اعاده نمايد.

آية اللَّه سيستانى: در فرض جهل و فوت موالات بايد طواف و ساير اعمال را اعاده كند و اگر وقت تدارك گذشته باشد عمره او باطل است و به احتياط واجب بايد يك شتر كفّاره بدهد.

655- اگر طواف كننده به‏قصد طواف ولو اشتباهاً، وارد حجر اسماعيل عليه السلام شود، طوافش اشكال دارد؛[1] حتى اگر بعد از توجه برگردد و از همان جا كه طواف به خاطر ورود به حجر قطع شده، آن را ادامه دهد و شوط را كامل نمايد. ولى اگر پس از تذكر، از حجرالاسود به ‏قصد احتياط، شوط را اعاده كند و از محلى كه، طوافش قطع شده، قاصد جدى طواف باشد،[1] طواف او صحيح است.

[1] ( 1)- آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: و در فرض اخير هم، چون احتمال باطل شدن اصل طواف مى‏رود احتياط لازم آن است كه پس از تمام كردن طواف و خواندن نماز دوباره طواف كند و نماز آن را بخواند.( مناسك فارسى، ص 67).

آية اللَّه فاضل: شوط فاسد را اتيان كند و بنابر احتياط مستحب طواف را اعاده كند.
 

[1] ( 3)- آية اللَّه بهجت: مستفاد از آنچه در ذيل مسأله 649 آمده است، آن است كه با اتمام آن به يك شوط، طواف صحيح است.

آيات عظام خامنه‏اى، سيستانى، مكارم: آن دور باطل است و بايد آن را از حجرالاسود اعاده كند ولى چون غالباً برگشتن به عقب مشكل است بهتر است همراه جمعيّت آن دور را بدون نيّت ادامه دهد سپس از حجرالاسود قصد كند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.