وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وظیفه شرعي شخص وسواس

واقعیت این است که افراد وسواسی بیش از آنکه به حکم شرعی این امور نیاز داشته باشند، به درمان روانشناختی نیاز دارند.

وظیفه شرعي شخص وسواس

نوعا وسواس برخاسته از شیطان و یا بازی نفس است و اگر شخص وسواسی شدید شود و درمان نشود از عبادت نیز باز می ماند. عدم فهم درست احکام دین سبب می شود که شخص نظر خود را بر احکام الهی ترجیح دهد و نظر خود را ملاک رفتار خود قرار دهد. شخص وسواسی نظر خود را در مقابل نظر دین قرار می دهد به چه صورت؟ به این صورت که دین بنایش بر آسان گیری و توجه نکردن به شک در این امور است اما شخص وسواسی عقیده دارد که با شک در نجاست، حتما آن را تطهیر کند، یا وضو و غسل را طولانی کند! این روحیه  شخص وسواسی که نظر خود را بر دین ترجیح دهد اشتباهی بزرگ است لذا حتما توصیه می کنیم ملاک را در طهارت و انجام غسل و وضو مانند عرف متشرعین قرار دهد و نیاز نیست که اینقدر با دقت وارسی نماید!. واقعیت این است که افراد وسواسی بیش از آنکه به حکم شرعی این امور نیاز داشته باشند، به درمان روانشناختی نیاز دارند.

جالب اینجاست که اشخاص وسواسی  هیچگاه در امور مالی دچار وسواس نیستند! برای همین خوبست که هر گاه دچار وسواس شدند، با خود عهد کنند که مقداری را به عنوان جریمه به فقرا بپردازند، از آثار این کار اینست که شخص در مبارزه با وسواس جدی می شود.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»

سوال: آیا این گفته درست است که  وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می باشد، و هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد . پس اگر شخص وسواسی به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است اگر چه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد.

پاسخ: بله، صحیح است.

 

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

س 312: زنی هستم با تحصیلات عالی و دارای چندین فرزند، مشکلی که از آن رنج می‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده ‏ای متدین بزرگ شده ‏ام، می‏خواهم همه تعالیم اسلامی را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، همیشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهیر بول، ترشحات سیفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد می‏کنند و هر دفعه با مشکل تطهیر آن اعضاء مواجه هستم، و این باعث شده که در زندگی با سختی‏ های زیادی روبرو شوم. از طرفی هم نمی‏ توانم این امور را رعایت نکنم، زیرا مربوط به عقیده و دینم است. برای حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی نتیجه ‏ای نگرفتم. بعلاوه موارد دیگری هم هست که از آنها رنج می‏برم مثل غبار شی‏ء نجس یا مراقبت از دست‏های کودک که یا باید آنها را آب بکشم و یا از دست زدن بچه به اشیاء دیگر جلوگیری نمایم. با توجه به این که تطهیر شی‏ء نجس برای من بسیار دشوار است ولی در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتی که فقط کثیف باشند برایم راحت است. لذا از حضرتعالی می‏خواهم که با راهنمایی‏ های خود زندگی را بر من آسان نمایید.

ج: 1. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعنى در هر موردى که کمترين ترديدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنيد.

2. کسانى که داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مى‏ شود)، حتى اگر گاهى يقين به نجاست هم پيدا کردند، بايد حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردى که نجس شدن يک شى‏ء را با چشمان خود ببينند، به‌طورى که اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا کند، فقط در اين موارد بايد حکم به نجاست کنند. استمرار اجراى اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانى است که اين حساسيت به‌طور کلى از بين برود.

3. هر شى‏ء يا عضوى که نجس مى‏ شود، براى تطهير آن، يکبار شستن با آب لوله ‏کشى بعد از زوال عين نجاست کافى است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شى‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.

4. از آنجايى که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتى نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‏هاى کودک چه پاک باشد يا نجس و همچنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانى که اين حساسيت از بين نرفته، باقى است.

5. دين اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگى را بر شما تلخ مى‏کند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند، نيست. شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالى است.

6. اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسيارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته‏اند. به خداوند توکل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. انشاء الله موفق باشيد. اجوبه الاستفتائات.

 

وسوسه و درمان آن‏

استفتائات جدید

س: اينكه حكم شده است كه فرد وسواس نبايد به شك خود اعتنا نمايد آيا منظور هر نوع از شك مى‌باشد؟ آيا مى‌توان به هر نوع از شك كه براى فرد وسواس پيش مى‌آيد (چه شك در طهارت و نجاست و چه غير آن)، در حالى كه براى افراد عادى و غير وسواس اين نوع از شكها عرفاً وجود ندارد و يا كمتر پيش مى آيد اعتنا نكرد؟

ج) بله، هر نوع شكى را شامل مى‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 82 ـ این جانب مبتلا به بیمارى وسواس هستم و متأسّفانه بسیار شدید و غیر قابل تحمّل است مثلا در مورد تطهیر و غسل وسواس من خیلى شدید است به گونه اى که گاهى اوقات وقتى شب به حمّام مى روم نزدیک طلوع آفتاب موفق به تطهیر مى شوم و از حمّام بیرون مى آیم. باور کنید در طول این چند سال به اندازه بیست سال آب مصرف کرده ام، براى درمان به نزد بعضى از علماى شهرمان و یکى از مراجع قم رفتم و اذکارى را به من گفتند ولى مؤثّر واقع نشد. به خدمت حضرت على بن موسى الرّضا(علیه السلام) در مشهد رفتم با چه گرفتاریهایى که در سفر و هنگام تشرف داشتم و دعا و تضرّع بسیار کردم ولى متأسّفانه شفا نیافتم. این بیمارى نزدیک است مرا از پاى درآورد نه تنها خود که خانواده را نیز نگران و در زحمت انداخته ام بلکه باعث شده است عبادتهایم را نتوانم انجام دهم و براى این جهت ماه رمضان را سفر مى کنم تا مشکل روزه گرفتن نداشته باشم اگر چه در سفر هم هیچ چیز نمى خورم. لطفاً مرا راهنمایى کنید تا از این وضع غمبار نجات یابم و از زخم زبانهاى اطرافیان آسوده گردم؟

جواب: مشکل شما در واقع از خود شماست و مقصّر اصلى خودتان هستید و به همین دلیل دعاى شما هم مستجاب نمى شود و علّت اصلى آن ندانستن مسأله است. مسأله اصلى این است که بر شما واجب نیست یقین به طهارت و غسل و مانند آن پیدا کنید، آنچه بر شما به عنوان یک وظیفه شرعى لازم است این که به مقدار سایر مردم آب بریزید و به همان قناعت کنید هرچند شک در غسل و طهارت داشته باشید و ما مسؤولیت شرعى این کار را مى پذیریم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بریزید و قناعت کنید و با بدن نجس و حال جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانید و هیچ اشکالى هم ندارد و نماز و روزه شما کاملا صحیح است و ما به این وسیله بر شما و تمام افراد وسواسى اتمام حجّت مى کنیم و مخالفت با آن گناه است. ما از خداوند مى خواهیم که به شما توفیق توجّه به این مسأله را عنایت کند و از دام شیطانى نجات پیدا کنید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

وسواس

مسأله ۲۴۶. انسان وسواسی كه در آب كشیدن شیء نجس، مانند افراد معمولی یقین پیدا نمی‌كند، اگر همان طوری كه افراد معمولی شیء نجس را آب می‌كشند رفتار نماید، کافی است و احتیاط زیاد از حد در مسأله نجس و پاکی از نظر شرع كار پسندیده‌‌ای نیست و فرد – چه وسواسی و چه غیر وسواسی – لازم نیست بررسی کند و ببیند بدن یا لباسش یا شیء دیگر نجس شده یانه و نیز لازم نیست دقّت نماید و ببیند آیا فلان شیء نجس با شیء دیگر برخورد کرده یا نه و یا اگر برخورد کرده تری سرایت کننده داشته یا نه و در همه این موارد حکم به پاکی اشیاء مذکور می‌‌شود.

مسأله ۲۴۷. برای درمان بیماری وسواس، راه نجات بخشی جز بی‌‌اعتنایی به وسوسه و ترتیب اثر ندادن بر آن برای مدّت طولانی نیست و هر چه زمان این بیماری بیشتر باشد درمان آن نیازمند بی‌‌اعتنایی به وسوسه برای مدّت طولانی‌‌تر است و فرد وسواسی باید توجّه داشته باشد كه اگر به وسواسش اعتنا نكند و بر آن ترتیب اثر ندهد، گناه مرتكب نشده و در روز قیامت عذاب نخواهد شد هرچند مخالف با واقع عمل كرده باشد. قطعاً یكی از عواملی كه شخص وسواسی را به عمل بر طبق وسوسه فرا می‌‌خواند ترس او از باطل بودن عمل است و این كه او ممکن است مستحق عذاب شود، در حالی كه این چنین نیست و مخالفت با وسوسه و بی‌اعتنایی به آن، ابداً هیچ گناهی ندارد؛ هرچند عمل فرد در واقع صحیح نبوده و باطل باشد، بلكه او در پیشگاه پروردگارش معذور است مثلاً زمانی كه فرد شک در پاكی بدنش داشت و بنا بر پاكی گذارد و وضو گرفت و نماز خواند ولی در علم خداوند متعال، بدنش نجس بود و وضو و نمازش باطل بود، در پیشگاه الهی مسؤولیتی نخواهد داشت زیرا او با اعتنا نكردن به وسواس بر طبق وظیفه شرعی خویش رفتار نموده است و فتوای فقیه، حجّت برای مكلّف است یعنی اگر مكلّف طبق فتوای فقیه عمل كند و این عمل در علم الهی مخالف با واقع باشد فرد بر آن عذاب و سرزنش نخواهد شد مثلاً اگر فقیه فتوی به پاكی الكل داد و مكلّف هم بر اساس این فتوی از الكل اجتناب نكرد و با بدن یا لباس آغشته به الكل وضو گرفت و نماز خواند ولی در واقع، الكل، نجس بود در قیامت به خاطر نمازهای باطلی كه خوانده عذاب نمی‌‌شود زیرا در محضر پروردگار حجّت دارد و خطاب به خداوند متعال عرض می‌‌كند: ای پروردگارِ من تو اجازه دادی كه مطابق فتوای فقیه عمل كنم و مرجع تقلید من، فتوی به پاكی الكل داد و لذا من از آن اجتناب نكردم، آیا با این وجود، من مستحق عذابم؟ و مطمئناً به او خطاب می‌‌شود: عذر تو پذیرفته است و چیزی بر تو نیست و حالِ فرد وسواسی نیز چنین است زیرا همه فقهاء بزرگوار رضوان الله‌ تعالی علیهم به روشنی و بر اساس روایات معتبر فتوی می‌‌دهند كه وظیفه فرد وسواسی، اعتنا نكردن به وسوسه و بنا بر پاكی گذاردن هر شیئی كه شک در طهارت آن دارد می‌باشد بلكه اگر انسان وسواسی شیئی را نجس بداند، ولی برای افراد عادی كه مبتلا به وسواس نیستند، علم به نجاست آن حاصل نمی‌‌شود. در این حال، فرد وسواسی به یقین خود اعتنا نمی‌‌كند و بنا بر طهارت آن شیء می‌‌گذارد، اگر فرد وسواسی به این فتوای شرعی عمل كند در پیشگاه الهی معذور است هرچند مخالف واقع، رفتار كرده باشد و در واقع نمازش را با نجاست خوانده باشد یا غذای نجسی را خورده باشد و اگر شیطان و افكار شیطانی به سراغ فرد وسواسی آمد كه وضوی تو باطل است، نمازت باطل است، بدنت نجس است، خطاب به شیطان بگوید:برای من اهمیت ندارد زیرا در پیشگاه خداوند مهربان و حكیم معذورم و او مرا عذاب نمی‌‌كند.

به طور خلاصه بهترین راه برای ترک وسواس، بی‌‌اعتنایی به آن و آشنایی بیشتر با احكام شرع و عمل بر اساس عمل مردم معمولی است و اینكه به مقداری كه شرع دستور داده اكتفاء كند و از آن مقدار تجاوز ننماید و بداند كه وسوسه از القائات شیطان است و در روایات معصومین(علیهم‌السلام) آن را پیروی و اطاعت از شیطان معرّفی نموده‌‌اند و رهایی از آن نیازمند تصمیم جدّی و اراده محكم و استوار و توفیق پروردگار و دعاء در پیشگاه حق متعال و توسّل و كمک خواستن از ابواب هدایت – ائمه معصومین(علیهم‌السلام) – است.

[در روایت است که عبدالله بن سنان می‌‌گوید در محضر امام صادق (علیه‌السلام)از شخصی ‌که در وضو ونماز مبتلا به وسواس بود نام بردم وگفتم: او شخص عاقلی ‌است، حضرت فرمودند: چگونه عاقلی ‌است که از شیطان اطاعت می‌‌کند، عرض کردم چگونه از شیطان اطاعت می‌‌کند؟

فرمودند: از خودش سؤال کن و بپرس که این حالت از کجا آمده و منشأ آن چیست، خواهد گفت: این رویه ازعمل شیطان است. وسائل الشیعه، ج1، ص63، باب 10، از ابواب مقدمه العبادات، ح 1.] .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی

 

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=20879

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

كليد:  وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس  وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواسوظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس  وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس وظیفه شرعي شخص وسواس

85 نظرات
  1. کیانا می گوید

    از شما بخاطر اینکه پاسخ دادین خیلی ممنونم. این مورد که نوشتم اولین بار بود ولی چند ماه است که خانواده بهم میگویند که وسواس داری. و مثلن نباید زیر ناخن هامو نگاه کنم چون فوری شک میکنم زیرش نجاست است. سریع نمیتونم تصمیم بگیرم جایی پاک است یا نه. برای همین نوشتم نمیتوانم راحت چیزی را آب بکشم چون همه مراقب کارهای من هستن. دیشب هم وقتی دست خیسم را به دستمال زدم خون ندیدم ولی قبلش وقتی کف دستم را نگاه کردم بعضی جاها صورتی پررنگ یا قرمز میدیدم. برای همین چون شدیدن تحت فشار بودم تو اینترنت اینجا را پیدا کردم و نوشتم. میتونم بلیزم را پاک حساب کنم? چون واقعن تا ۲ روز دیگه امکان شستن ندارم. باز هم ممنونم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      علائم وسواس است. و اعتنا نکنید و بنا را بر این بگذارید که پاک است و حتما مشاوره داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. کیانا می گوید

    سلام, ببخشید الان که این پیغام رو مینویسم واقعن مستاصل هستم و چون از همه اعضا خانواده میترسم تو اینترنت گشتم و اینجا را پیدا کردم. من واقعن نمیتوانم تشخیص بدم که الان نجس هستم یا نه. یواشکی برای اینکه کسی متوجه نشود آستین بلیزم که فکر میکردم نجس است را آب کشیدم و با عجله با دست راستم چلوندم و اون لحظه فکر کردم پوست کف دستم رفت و خون آمد . یعنی همان لحظه به کف دستم نگاه نکردم و وقتی به اتاق آمدم و زیر نور چراغ به کف دستم نگاه کردم فکر کردم خون میبینم یعنی الان که دارم برای شما مینویسم هم فکر میکنم از نظر عقلانی بعید است که خون بیاید ولی من همیشه همه چیز را سریع خون میبینم. بعد فکر کردم پس همان موقع که داشتم آستین بلیز را فشار میدادم با اینکه نگاه نکردم هم خون آمده بوده وحالا آستین از قبل هم نجس تر شده. الان حتا نمیتوانم بروم دوباره آستین و دستم را آب بکشم چون اگر کسی از خانواده ببیند کار به کتک و فحش میکشد. واقعن نمیدانم چه کاری درست یا غلط است و آیا من واقعن خون دیدم یا نه فکر و خیال بوده. ببخشید مزاحم شدم, لطفآ راهنمایی کنید چون واقعن گوش میدهم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه نوشته اید اگر در موارد دیگر هم تکرار می شود، علائم وسواس هست. به وسواس اعتنا نکنید و ملاک را اطرافیان قرار بدهید.
      خوب است با یک مشاور درباره تکنیک های کنترل وسواس هم صحبت نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. س می گوید

    سلام من سال پیش دچار وسواس بودم و با تمرین کم شد اما چون زمینه اش را داشتم یه بنده خدایی به من گفت که برا دختران نیز ممکن است احتلام رخ دهد من از این به بعد دارم دیوونه میشم شب ها کلی دعا می خونم می خوابم همش فکرم تو این قضیه است مثالش دیشبه داشتم آیت الکرسی تو رخت خواب می خواندم که خوابم برد بعد هنوز خوابم نبرده با چند بار انقباض واژن از خواب پریدم و بعدش تا ۲ دقیقه قلبم داشت تند می زد من اصلا نه خواب دیدم نه چیزی من قبلا اینجوری نبودم دارم دیوونه میشم
    من هر چقدر مطلب منی در زنان رو خوندم نفهمیدم چه جوره ایه نمی دونم صرف چندبار انقباض ناحیه واژن و ضربان قلب کافیست برای ارگاسم دارم دیوونه میشم شب ها نمی تونم بخوابم صبح ها هم همش شک دارم
    من دختری با نماز و اینا هستم واقعا داره بهم فشار میاد سعی کردم دو روز توجه نکنم ولی نشد دیوانه شدم رفتم حموم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      احتلام بانوان امکان وقوع دارد، اما ظاهرا بسیار کم هست. بله احتمال خواب و ترشحات هست اما تا به اوج لذت جنسی و ارگاسم نرسیده غسل جنابت واجب نیست.
      هرکجا شک کردید بنا را بر عدم جنابت بگذارید و غسل هم واجب نیست. به وسواس هم اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. امیر می گوید

    سلام
    تو حق الناس هم وسواس میشه؟
    مثلا آدم هر کاری میخواد بکنه میگه حق الناس می افتد گردنم.
    واسه درست شدن هم باید مثل همین دستور ها عمل بشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      موارد متفاوت هست، اگر وسواس دارد، نباید به وسواس اعتنا کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. علی می گوید

    دعا کنید وسواسم خوب بشه و کاری بشه که به وسواسم ربطی نداره

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دعا یک بخش کار هست، حتما در وسواس به یک مشاور رجوع بفرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. . می گوید

    چند وقت پیش سند تحصیلی جعل کردم که شخصی کمکم کرد که فکر کردم دوستم بهش گفته کمکم کنه اما اینجور نبود حالا وسواسم شدید شده چون آن سند به کارم میاد و هم نمیخوام تستفاده کنم و هم بعد از آن با آن سند کار های کردم و حالا وسواس شدم چون اول که نمیخواستم کمکم کنه دوم چون راهی که رفتم برای آن سند بوده پس هر کار دیگه کردم مدیون آن شخصم و وسواس خریدن چیزی بعد از بیرون رفتن برای کار های دیگری سند و…
    حالا چکار کنم وسواسم نمیذاره از آن سند استفاده کنم و فکر میکنم هر کارم رو مدیونم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      استفاده از آن سند شرعا حرام است و اگر در جایی استفاده شده باید دیگر استفاده نشود و اگر خسارتی وارد شده باید پرداخت شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. . می گوید

        در مورد دین شخص کمک کننده چه حقی دارد

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر در راه جعل سند و حرام است، هیچ حقی ندارد!.
          وفقکم الله لکل الخیر

  7. فاطمه می گوید

    سلام و خسته نباشید.. شخص وسواسی در طهارت بول به چه کسی گفته می شود .. و باید چطور بود که گفت یقین وسواسی اعتبار ندارد . مرجع رهبری

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      وسواس تعریفش روشن است کسی که بیش از عرف عام متشرعین در طهارت و نجاست دقت می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. سینا می گوید

    سلام من مرجع تقلیدم اقای سیستانی ان میخواستم بدونم اگه قبل وسواس به نجس بودن جایی یقین کنیم و انجا را تطهیر کنیم ولی بعدا در دوران وسواس بفهمیم تطهیرمان غلط بوده ایا الان وظیفه ای داریم؟ ایا بعد وسواس وظیفه ای داریم؟
    بعد یه سوال دیگه هم داشتم من قبل وسواس یه مسعله برام پیش اومد اون این بود که من جنب شدم بعد غسل کردم ولی بول نکردم فرداصبح یه لکه کوچک نجاست روی لباس زیرم دیدم ولی اعتنا نکردم و رفتم مدرسه تو مدرسه احساس عرق کردم بعد که اومدم خانه دیدمعرق ها انقدر زیاده که به نجاست رسیده بعد یادم نمیاد دقیقا چی شد که من به این نتیجه رسیدم که عرق ها انقدر زیاد بوده که شلوارم هم خیس شده وحتی خیسی به میز سرایت کرده و میز مدرسه نجس شده به نظر شما ایا این وسواسه و من نباید اعتنا کنم؟ اونجا که گفتم نمیدنم چی شد فک کنم دست متوجه خیسی شلوارم شده بودم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در مسئله وسواس با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. A می گوید

    وظیفه برادر چیست وقتی خبر شود که خواهرش را کسی اذیت میکند یا کرده.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      موارد متفاوت است، اما از طریق قانون و به کمک پلیس مشکل را حل نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. M می گوید

    سلام شخصی هستم که بسیار وسواس شدیدی دارم و از ان خسته شدم گاهی انقدر به فکر چیزی فروومیروم که باورم میسود نجس هست مبخاهم حتی اگر وافعا نجس هست و یقین پیدا کرده تم بنا برپاکی بزارم هرچند که ندایی درونی مرا منع میکند ولی میخاه اینکارو انجام بدهم خواستم بدانم اینکار اشکالی ندارد و اگر من اینکار رو کردم ولی بعد از خوب شدن از وسواس باید چیزهایی را که نشسه ام بشویم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یقین وسواسی هم اعتبار ندارد. بنا را بر پاکی بگذارید و حتی بعد از خوب شدن هم پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. گمنام می گوید

    سلام ببخشید ۲ تا سوال داشتم:
    ۱٫کسی ک با دست و از روی لباس ** بکنه، ایا دستش نجس میشه ؟
    ۲٫من شنیدم ک اولین ترشح سفیدرنگی ک بعد از عادت ماهیانع از خانوم خارج میشه و رنگش مایل به زرد هس، حکم خون حیض رو داره و فرد باید بعدش غسل کنه، درسته؟
    مرجع تقلید: رهبر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نجس نیست.
      ۲- ترشح اگر خون و مرتبه ضعیف خون نباشد پاک است.
      در سایت ترشحات زرد رنگ را سرچ کنید و کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. زهرا می گوید

    سلام من به نوع دیگری از وسواس دچار هستم و ان این هست که ادرار به قسمتهایی از بدنم میپاشد من با چشم نمیبینم ولی حس میکنم و اگر ادرار را نگاه کنم که به همان سمت می رود اگر حس کنم‌انجا را اب میگیزم گاهی حتی یقین میکنه که ادار پاشیده هست.. بی اعتنایی میکنم ولی کل روز به ان درگیر هستم .. حتی بعد از طهارت گرفتن میگویم ایا ان قسمت نجس را شستم یاخیر و چون یادم نمی اید که اب فقط روی ان قسمت ریختم و قسمتهای دیگر را نگرفتم کل روزم خراب میشود تو رو خدا کمکم کنید می تونم کلا به یقینمم اهمیت ندم و بی توجهی کنم تا خوب بشم..گاهی حتی اون موقع چیزی حس نکردم ولی در فکر میگم ای وای رسید ها خسته شدم دیگه از همه چی دارم دیونه میشم تو رو قران کمکم کنید من به سر حد یقین د نجاست میرم نه در سر حد شک و اینکه در شستن شک میکنم ازارم میده و حتی یقین میکنم نشستم خسته شدم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این حس ها اعتنا نکنید، همین وسواس است. شرعا پاک است نیازی هم نیست وارسی و تحقیق کنید، مدتی به همین شیوه شرعی عمل کنید تا ان شاالله وسواس شما بهتر شود.
      توصیه می کنیم به یک مشاور روانشناس هم رجوع کنید و تکنیک های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. میم ظد می گوید

    سلام،وقت بخیر، شخصی از اعضای خانواده ی ما دایم *********(البته از روی لباسش) و من بدم میاد، و حس میکنم اگر اون دستش رو به هرچیزی بزنه نجس میشه، الان من نمیتونم به خیلی از وسایل خونه دست بزنم چون اون دستشو به اونا زده، میشه راهنماییم کنین؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تا دست با عین نجاست برخورد نکرده، پاک است و بقیه وسایل هم پاک هستند.
      وفقکم الله لکل خیر

  14. Sara می گوید

    سلام موقع ادارکردن همیشه به بدنم نگاه میکنم نجس شده یان لطفابرااین مشکل راهنمایبم کنید

    اگه یقین داشته باشم نجس شدم ولی بی خیال بشم حکمش چیه
    حتی برای غسل کردن بعضی وقتاچندساعت طول میکشه ممنون میشم سریع جوابموبدین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به نگاه کردن و وارسی نیست. یقین وسواسی اعتبار ندارد و اعتنا نکنید. مگر آنکه عرف آن را نجس بدانند.
      غسل را می شود در کمتر از ۵ دقیقه انجام داد. حتما به یک روانشناس رجوع کنید و راه های درمان وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. Sara می گوید

        منظورتون ازعرف چیه

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر عموم مردم چنین چیزی را نجس نمی دانند شما هم نجس ندانید.
          وفقکم الله لکل خیر

          1. Sara می گوید

            من الان نمیدونم چیکارکنم لطفاراهنماییم کنید

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            به وسواس اعتنا نکنید، بنا را بر پاکی بگذارید و توجه نکنید.
            می توانید با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
            وفقکم الله لکل خیر

  15. امیر حسین می گوید

    سلام علیکم
    حاج اقا من هم مثل بقیه که نظر دادن وسواسی نوع شدید هستم ، یه زمانی انقدر وسواسی بودم که حس میکردم شیطان روی پشتم نشسته و افسارم رو محکم گرفته …حالا من یه مشکلی دارم توی دستشویی یقین میکنم چند قطره بول به پاهام میریزه و نمیدونم پاک کنم یا نکنم!! اگه پاک کنم باید یه عالمه نماز قضا به جا بیارم ، اگه پاک نکنم اصلا اون نماز برام لذتی نداره . من خانواده ی خودم رو امر به معروف و نهی از منکر میکنم که نماز بخونن ، میگن: نمیخوایم مثل تو وسواسی بشیم پس نمیخونیم .الان من چند روزی هست که با پای نجس نماز میخونم و اهمیت هم نمیدم ، دارم کار درستی رو انجام میدم یا نه؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به وسواس اعتنا نکنید، بنا را بر پاکی بگذارید و توجه نکنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  16. نامیرا می گوید

    سلام وقت بخیر. من دوتا سوال داشتم:
    ۱.لباس من در بین چند تا لباس نجس بود. بعد این لباسها همه باهم شسته شدند. حالا من حس میکنم لباس من نجس شده . ایا باید توجه نکنم؟
    ۲. من گاهی تصور میکنم ک لباسهای منو(بخصوص لباس زیر) کس دیگه ای پوشیده،و نجس شده، و اووونقد این تصورم عمیقه ک واقعا گاهی خودم باور میکنم که لباسم رو کس دیگه ای پوشیده. اگ بخوام توجه نکنم خیلییییی عذاب میکشم، انگار یه خلا تو مغزمه. چیکار کتم؟مرجعم مقام معظم رهبری

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      کاملا واضح و بدیهی است که نباید به این افکار و حس ها توجه کنید. حتما شرعا پاک است. برای افکار اینچنینی هم به یک روانشناس مراجعه کنید و روشهای مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

  17. F می گوید

    با سلام من چند ماهی هست که دچار وسواس شدید شده ام و همیشه احساس میکنم که دستم مرطوب بوده و با وسایل دیگر برخورد کرده و آن ها هم نجس شده اند. ایا با این حالت که حس میکنم همیشه لباس هایم نجس هستند می توانم نماز بخوانم؟ حتی من از یک مشاور کمک گرفتم و به من گفتند که برای شخص وسواس حتی عین نجس هم نجس نیس و تو همیشه نجس باش (به خیال خودت) و با همان حالت نماز بخوان. ایا این حرف درست است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به وسواس اعتنا نکنید،لباسها را پاک بدانید هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارید و نماز را بخوانید.
      حتما به یک روانشناس هم رجوع کنید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

  18. omid می گوید

    سلام و خسته نباشید.
    حاج آقا من یه مدتیه متاسفانه در نمازم و بحث نجاست و طهارت دچار تردید و حساسیت زیادی شدم که خودم به این نتیجه رسیدم که از روی وسواسه. حالا سوال من از شما اینه که من حتی مواقعی که مثلا یقین پیدا کردم فلان کلمه رو تو نماز اشتباه خوندم یا اینکه مثلا فلان جای اتاق و خونه نجس باز هم بایستی بی اعتنا باشم با همون شکل حتی غلط و نادرست پیش برم؟؟ البته اینو بگم که منم اکثر اوقات همین کار رو میکنم و حتی با وجود یقین در اشکال داشتن اعمالم باز هم دوباره اونا رو انجام نمیدم و به همون شکل ازش رد میشم. آیا این رویه درستیه؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا حضوری پیش امام جماعت مسجد یا یک روحان بروید و تلفظ صحیح را یاد بگیرید. بعد اگر در نماز وسواس داشتید اعتنا نکنید.
      درسایت سرچ کنید و مشابه سوال شما که پاسخ داده شده است را نیز مطالعه نمایید.
      وفقکم الله لکل خیر

  19. علی می گوید

    سلام و وقت بخیر
    حاج اقای طاها بنده به وسواسیت شدید در مورد طهارت مبتلا هستم فقط بدلیل چند سوال که ذهنم رو درگیر کرده از ۱۵ سالگی گرفتارش شدم که پاسخ صریح این سوالاتو نمیتونم تو رساله پیدا کنم وقتی هم از علما سوالو میپرسم جوری جواب میدن با اصطلاح های دینی که ادم بازم گیج میشه به روانشناسو و روانپزشک هم مراجعه کردم ولی فقط دارو تجویز میکنن و کمی هم نصیحت میکنن فکر کنم داروی اعصابی نمونده باشه که من نخوردم ولی اصلا خوب نشدم که هیچ بدتر هم شدم فقط خواهش من از شما اینه که یه شماره یا ایدی شخصی خودتونو بهم بدین من چند سوال از شما بپرسم و جواب صریح بگیرم ازتون تا انشالله بتونم با نفسم مبارزه کنم و ترک کنم واقعا اذیت میکشم نه تنها من بلکه اطرافیانمم اذیت میکشن فقط خواهش میکنم درخواستمو رد نکنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      رساله ها واضح نوشته اند به وسواس اعتنا نکنید و ملاک را حرف پدر و مادرتان در این زمینه قرار بدهید تا انشاالله بهبود کامل پیدا کنید.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. علی می گوید

        قصد من اذیت و عصبی کردن شما نبود شما جوری جوابمو دادید که انگار خیلی وقته من مزاحمتون شدمو دست از سرتون برنداشتم من با احترام از شما یک درخواست کردم که شما هم رد کردید تمام . شما از کجا میدونید من وقت محترم علما را میگیرم شما مگه منو میشناسی که اینو میگین؟! من خودم اونقدر درک دارم که وقت محترمتونو زیاد نگیرم همین عوامل باعث میشه ادم سوالشو تو ذهنش اونقدر بپیچونه و نپرسه که دچار مرض وسواس میشه
        جواب سوالو واضح بدن من مرض ندارم که قبولش نکنم منم انسانم منم روزی به این مسائل اعتنا نمیکردم تو ۱۵ سالگی همین یکی از علما که وقتشون محترمه اومد مدرسه جلسه گذاشت جوری مارو از طهارت ترسوند که این بلا حالا سرم اومده . اومد گفت اگه شما طهارتو رعایت نکنید گناه کسی که تو خونه نماز میخونه یا عبادت میکنه و قبول نمیشه میوفته گردن شما منم با خودم گفتم گناه خودم برام کافیه نمیخوام مدیون دیگران هم بشم از اونجا بود که وسواس در من شکل گرفت
        درمورد واضح و صریح پاسخ دادن علما هم منظورم اینه که هزار شرط میزارن موقع پاسخگویی مثلا درمورد ترشح توالت عرض میکنم که میگن اگه عین نجاست همراهش نباشه پاکه خب؟!
        رنگ ادرار خودش اگه اب زیاد مصرف بشه به رنگه شفافه موقعی که اب به ادرار شفاف برخورد میکنه و برگرده من از کجا بدونم که عین نجاستم منتقل شده یا نه همین مسائل منو مریض کرده قصد منم عصبی کردن شما نبود بازم شرمنده مزاحم شدم اگه میدونستم اصلا پیام نمیدادم
        اجرکم عندالله

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر خوب و عزیزم
          ببخشید ظاهرا برای شما سوء تفاهم شده است، خواهش می کنم به این عرایض بنده با دقت توجه کنید.
          ۱- بنده ناراحت و عصبی نشدم، بلکه جدی حرف زدم تا شما بتونید با وسواس مبارزه کنید، همین. مثل یک مربی دلسوز، محکم و جدی صحبت کردم. من مطالعاتی در زمینه وسواس داشتم، شما نیاز دارید حتما محکم مقابل وسواس با ایستید و اگر از درون به شما گفته می شود که نجس است، شما هم محکم بگویید نخیر نجس نیست. اگر باز شک کردید، باز با خود بگویید که من از یک عالم پرسیدم و او گفته نجس نیست. آنقدر این تلقینات مثبت و محکم را را باید ادامه بدهید تا انشاالله کامل خوب بشوید یا این وسواس کم بشود.
          وسواس شما با تمرین بالا ان شاالله خوب می شود، بنده بهترین کمک را الان به شما می کنم و آن این است که هرگاه شک در نجاست کردید بنا را بر این بگذارید که پاک است و اگر مجدد شک کردید از اطرافیانتان مثل پدر و مادر محترم سوال کنید اگر گفتند پاک است، شما هم بنا را بر پاکی بگذارید. به همین راحتی و آسانی. اگر واقعا به دنبال کم کردن وسواس هستید همین یک جمله را در ذهن ثبت کنید و عمل کنید.
          هزار شرط فقهی هم نمی خواهد، در دستشویی اصلا به ترشحات دقت نکنید یا نگاه نکنید، یا وارسی نکنید هیچ جای شرع نگفته است که بررسی نجاست بکنید، این هم از نکته اساسی دوم.
          درباره رنگ ادرار سوال کردید، اصلا نگاه نکنید، سرتان را بالا بگیرید و به آسانی طهارت کنید، به همین راحتی. مشکل شما این هست که باید تمرین کنید برادر عزیز من، تمرین تمرین تمرین و یعنی از امروز همین جند خطی که نوشته ام را برای خود قانون بکنید. بنده واقعا بیش از این چیز دیگری نمی دانم، ملاک را عرض کردیم ملاک را حرف پدر و مادرتان قرار بدهید.
          در آخر مجدد عرض می کنم بنده ناراحت نشدم، و اگر باعث ناراحتی حضرتعالی شدم پوزش می طلبم و از خداوند متعال استغفار می کنم. پیام قبلی خودم را هم با اجازه شما اصلاح کردم. توصیه آخر این هست که حتما جلساتی را با یک روانشناس داشته باشید و تکنیک های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
          وفقکم الله لکل خیر

          1. علی می گوید

            سلام و با عرض تشکر از راهنماییتون من سعی میکنم به گفته شما عمل کنم منم به نوبه خودم از شما معذرت میخوام واقعیتش من بد برداشت کردم از جدی حرف زدن شما
            من چند تا سوال که ذهنمو درگیر کرده همینجا میپرسم ازتون فقط جواب اینارو بدونم خیلی از مشکلاتم حل میشه
            ۱٫ ایا روغن منتقل کننده نجاست هست یا نه من کارم طب سنتی و ماساژ درمانیه و برای ماساژ از روغن استفاده میکنیم بعد اینکه با روغن ماساژ میدیم بادکش میندازیم که گاهی بادکش موجب ترکیدن جوش میشه و خون میاد بعد وقتی دوباره ماساژ میدیم ایا روغن باعث انتقال نجاست به دست ما میشه یا نه
            ۲٫ درمورد استبرا منظور از بیخ الت در مرحله دوم استبرا دقیقا کدام نقطه الت میشه جاییکه پوست الت به کیسه بیضه وصله میشه بیخ الت یا باید پوست کیسه بیضه با انگشت به عقب فشار بدیمو از بیخ بیخش انگشتمونو بکشیم این مورد خیلی اذیتم میکنه حتی گاهی با عرض شرمندگی جوری میشه که شکم درد میکشم سر همین استبرا کردن
            ۳٫ موقع ادرار کردن حس میکنم به صورتم ادرار میپاشه ایا نباید اعتنا کرد یا باید تو اینه بررسی کنم
            ۴٫ ایا اب کر در همان لحظه برخورد پاک میکند یا باید دست کشید در این مورد من خیلی دستمو میکشمو باز احساس میکنم تمیز نشده اگه بدونم که با همون برخورد پاک میشه خیلی مشکلم حلی میشه از بابت این مورد
            ۵٫ موقع گرفتن اب به الت برا طهارت بعد استبرا در همان لحظه اول اب بر میگرده و به صورتم میپاشه ایا اون ابی که برمیگرده به صورتم پاکه یا چون با الت که موقع استبرا اغشته به ادرار شده برخورد کرده نجس شده
            ۶٫ درمورد مخزن و موتور اب هست طبقه دوم ما اب ضعیف هست بنابر این با نصب موتور ایو تقویت کردیم این موتور ابو از یه مخزن که در طبقه همکف تعبیه شده میکشه میده طبقه دوم داخل مخزن یه شناور هست که با کم شدن اب ، شناور پایین میاد اب باز میشه و پر میشه ایا اون اب چون به با پایین اومدن شناور اب باز میشه حکم اب کر داره یا قلیله و موقع طهارت باید سه بار طهارت بگیریم
            من جواب این سوالاتو اگر بگیرم خیلی خیلی فرق میکنه به حالم خواهشا فقط به زبون ساده بگین که پاکه یا نه

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            ۱- اگر روغن نجس باشد، بله به جایی برخورد کند نجس می کند.
            ۲-استبرا واجب نیست، به هر کیفیتی انجام بدهید و مطمئن باشید که چیزی در مجرا نمانده کفایت می کند و ترشح پس از آن پاک است.
            ۳-نخیر به هیچ وجه اعتنا نکنید، اصلا نگاه نکنید.
            ۴-همان لحظه که برخورد کند و عین نجاست نباشد پاک می کند.
            ۵- آب می پاشد به صورت!!!؛ ترشحاتی که با آب کر هست پاک پاک است، اعتنا نکنید.
            ۶-حکم آب کر را دارد. اگر اتصال دارد، معمولا مجموعه آب داخل مخزن و لوله ها خودش در ساختمانهای چند طبقه به اندازه کر می رسد.
            باز توصیه می کنیم وسواس نداشته باشید و به وسواس اعتنا نکنید.
            وفقکم الله لکل خیر

  20. وسواسی می گوید

    ببخشید من در مورد حلالیت طلبیدن دچار وسواس شدید شدم.با یه دختری رابطه عاطفی داشتم.بعدا این رابطرو قطع کردم و ازش حلالیت طلبیدم.ولی هی افکار مزاحم منو اذیت کردن تا اینکه تقریبا ۶ بار از اون دختره حلالیت طلبیدم.دفعه ششم به دختره قول دادم که دیگه مزاحمش نشم.بعد باز افکار مزاحم اومد سراغم که نکنه اون دختره عذاب وجدان داره.رفتم سراغش.فهمیدم نه نداره.الان وسواس منو اذیت میکنه که چون بهش قول داده بودم دیگه مزاحمش نشم.پس حتما حلالیتش رد شده و بابد دوباره حلالیت بطلبم…توروخدا کمکم کنید.انقدر خودمو ردم و گریه کردم که خانوادم همش در عذابن.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما به یک روانشناس مراجعه کنید و راه های درمان وسواس را یاد بگیرید نیازی هم به این همه حلالیت گرفتن نیست. بیشتر باید توبه کنید تا حلالیت بگیرید!.
      وفقکم الله لکل خیر

  21. ن می گوید

    سلام علیکم
    نمی دونم میشه اینجا سوال پرسید یا نه
    من دچار وسواس در طهارت هستم. البته فکر کنم خفیف باشه

    دیشب چند لباس نجس را آبکشی کردم و از حمام بیرون آمدم و خیالم از پاک بودن همه چیز راحت بود.
    اما وقتی سعی کردم صحنه شست و شو را تصور کنم دچار شک شدم که آیا دستم رو بعد از گرفتن یکی از لباس های نجس شستم یا نه؟
    نکنه همینجوری به تشت دست زده باشم یا شیر آب رو باز کرده باشم و…
    قبل از اون ولی خیالم از پاکی راحت بود.
    احساس میکنم شاید شستم ولی یادم رفته

    میگن بهترین راه رهایی از وسواس بی اعتنایی است
    به این فکر بی اعتنا باشم ؟
    مرجع آیت الله مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بی اعتنا باشید. مسئله مهمی نیست و پاک است.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. ن می گوید

        ممنون جواب دادید
        خدا خیرتون بده

  22. ... می گوید

    سلام
    در سوالم در باره ربط داشتن چیزی به چیزی نوشته بودم یعنی آیا چیزی به چیزی ربط دارد.مثلا از اینجا بروم چنین چیزی شده یا میشود.و همچنان در مورد چیز های پاک که دین پاک دانسته وسواس دارم و دلیل آن میتواند همین ربط داشتن باشد.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این ربطها که عرفی و عقلانی نباشد نوعا اعتبار ندارد و برخاسته از وسواس است و شرعا نباید اعتنا کنید. درباره وسواس به صورت کامل در سایت توضیح داده شده است.
      برای توضیحات بیشتر اگر نیاز هست با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  23. ... می گوید

    سلام
    به جای بنام خدا یا بسم الله من در فکرم چیزی دیگی میگویم یعنی به نام…میگویم آیا این گناه است و یا اینکه تا وقتی بلند با زبان نگفتم گناه نکرده ام.و دیگر مثلا میگویم اگر این کار را کردم به فلان شخص ربط دارد و اگر این کار را کردم ربط ندارد.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما بسم الله بگویید، هر گاه چیز دیگری آمد سریع بگویید « اعوذ بالله من الشیطان الرجیم». تکرار و تمرین کنید تا افکار دیگر خطور نکند.
      اینکه عادت کنید بسم الله نگویید از شیطان هست!.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. ... می گوید

        به زبان نمیگویم در دلم می آید و جز دوم چه؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          در ذهن می آید گناه نیست اگر اختیاری نداریدو به شرط آنکه اعتنا نکنید.
          ذکر لاالله الا الله را زیاد تکرار کنید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  24. پرستو می گوید

    سلام میبخشید در رابطه با وسواس مدام شک میکنم به نجسی تمیزی مثلا دست شویی که میرم شک میکنم درست آب کشیدم یا نه درست نشستم کجا ریخته پاچیده به لباسام مدام اینا رو شک دارم و گاهی در نماز فکر میکنم خود به خود میریزه تو لباسم بعضی وقتها خیلی احساس دست شویی شدید دارم و واقعا شک میکنم که ریخته در لباسم لطفا کمکم کنید خیلی در رنج هستم ممنون.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینها از علائم وسواس هست.
      شررعا نباید به این موارد توجه کنید و بنا را باید بر پاکی بگذارید.
      توصیه می کنیم با یک روانشناس هم مشاوره داشته باشید و راه های ترک وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  25. مهدی می گوید

    سلام ببخشید من دو بار خیلی اب خوردم و احساس شدید دستشویی داشتم ویکم دیر رسیدم و احساس ریختن هم کردم و بعد نگاه کردم دیدم یکی و دو قطره ای خیسه ولی باز شک دارم که اصلا درست متوجه شدم که ریخته یا نه و بعد اصلا اون نجاست بوده یا نه و یکدفعه دیگه که خواب بودم احساس ادرار شدید داشتم و احساس خارج شدن هم داشتم و بعد نگاه کردم دیدم یکی و دو قطره ولی باز نمیرونم ادراره یا چیز دیگه چی کار کنم الان نجسم؟؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید، اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  26. علی می گوید

    مثلا میگوییم که اگر از این دروازه برویم ذبد میشود و یا یک کاری را چند بار انجام میدهیم چون مثلا بار اول احساس میکنیم که بول فشار وارد کرده است و یا مثلا تلویزیون را چند بار روشن و خاموش میکنیم و یا از عدد یک مثلا بد ما می آید و تلویزیون را سه بار روشن وخاموش میکنیم و یا مثلا میگوییم اگر طاق آمد فلان چیز میشود و یا اگر جفت آمد کار دیگری.
    این وسواس چه حکم دارد و آیا مثلا اگر بگوییم طاق آمد کار بدی میشود و آیا کار بدی میشود.
    به نظرم یک وقتی شاید حدیثی در این باره خواندم اگر میشود بگویید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      چنین رفتارهایی اصلا درست نیست و چنین فردی حتما توصیه می کنیم به یک روانشناس خوب مراجعه کند و تحت درمان باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  27. ف می گوید

    سلام
    يكي از دوستاني كه اينجا پيام گذاشته بود كه ويدئوي ايت الله فاطمي نيا رو ديدن و الان وسواسشون خوب شده، منم اين ويدوئو رو نگاه كردم. الان دو تا سوال دارم…
    اينكه ايشون ميگن گناهو به گردن ميگيرن واقعا گناه كسي رو به گردن ديگري مينويسن؟ حتي با ديدن فيلم گناه شخصي مثل من به گردن ايشون مينويسن؟
    دومين سوالم اينه كه من جديدا اگر دستم خيس باشه فكر ميكنم نجسه، از الان به بعد نشورم؟ اگر واقعا نجس باشه چي؟ اين ترس كه مبادا همه جا نجس بشه مانعم ميشه، واقعا نشورم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      گناه کسی رو به گردن شخص دیگری نمی نویسند، مگر اینکه آن شخص زمینه گناه را ایجاد کرده باشد.
      منظور آیت الله فاطمی نیا بر اساس حرف و گفتار عوام هست؛ و برای آرامش قلب وسواسی ها می باشد. چون تا احکام را به وسواسی ها می گوییم ؛ می گوید قلبم آرام نیست اگر قیامت جلو من را بگیرند، چه بگویم؟!!!… در صورتی که این حرف حرف شیطان و نشان دهنده مریضی باطنی چنین شخصی است و چون روایات و دین می گوید وسواسی موظف هست که به وسواس اعتنا نکند، پس اگر خود خدا گفته اعتنا نکن، معنا نمی دهد قیامت جلو وسواسی را بگیرند، حتی اگر نجس باشد…. لذا حرف آقای فاطمی نیا حرف بزرگان دین و حرف روایات است.

      شما با وسواس عمل نکنید حتی اگر نجس بود، گناهش [همان توهم شیطانی در قلب وسواسی] به گردن علما و بزرگان و روایات… این این بهتر چه تعبیری برای ترک وسواس و عدم اعتنا به وسواس می خواهید. و اگر باز قلب آرام نشد نشان از بیماری روجی و قلبی و تسلط شیطان بر قلب هست و گرنه هیچ عاقلی با وچود اینهمه روایات و حرف مراجع دین شناس که می گویند وسواسی اعتنا نکند، دردلش چنین شک ها و ترس هایی ایجاد نمی شود.

      واقعا به قول خودتان نشورید، واقعا به وسواس اعتنا نکنید، واقعا با وسواس بجنگید. این حرف دین است، از این بهتر برای نترسیدن و مبارزه با وسواس چه می خواهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. احمد می گوید

    اگر در نجس شدن شی یا چیزی یقین کنیم و بعد شک کنیم وظیفه ما چیست و آیا در صورت شک وظیفه در مورد نجاست داریم اگر واقعا نجس باشد چون امکان دارد بسیار جا ها را نجس کنیم و هیچوقت آب نکشیم و اینگونه حتی خدای ناکرده اگر با آن دست به قرآن و اسم ایمه معصوم بزنیم که آنجا را هم نجس میکنیم و این کار بی احترامی است.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک دارید وظیفه ای ندارید و نباید هم تفحص کنید و مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. Ahmad می گوید

    اگر وسواس با لباس نجس که نجاست دیده نمیشود و ترشح است نماز بخواند چه حکمی دارد؟شک که میکنم دلم آرام نمیشود و هر جای که دست میزنم فکر میکنم نجس شده و بعد به این غکر میکنم کسی دستش را آنجا بزند نجس میشود و نماز بخواند یا چیزی بخورد به من گناه بزگی نوشته میشود و یا حتی مسجد برود و آنجا را نجس کند که بسیار بد میشود.اگر من چیزی را نجس فکر کنم باید به همه بگویم حتی خوردنی.نماز وسواس که یقین در نجاست دارد و ترشح از توالت به او پاشیده باشد چگونه است.قبلا یقین به نجاست سبزی داشتم چون دستم را بالای آن شستم و حالا شک دارم حکم حال به طهارت است و یا نجاست.مرجع من هم آیت الله محقق کابلی هست و نظر زیادی در باره وسواس نداده است.نظر ایشان چه میباشد.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به هیچ عنوان نباید به وسواس اعتنا کنید.
      گناه بزرگ زمانی است که به وسواس اعتنا می کنید، اگر در روایات و مراجع هم می گویند اعتنا نکن، بگویید چشم، از خودتان به دین چیزی اضافه نکنید که این گناه بزرگ هست. اگر در رساله آمده که وسواسی به وسواس اعتنا نکند این برداشت شده از روایات و حکم و دستور خداست.
      به راحتی به مسجد بروید، نماز بخوانید، با یک مشاور روانشناس هم صحبت کنید و راههای مبارزه و درمان وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  30. شهرزاد می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگواران
    خانمی هستم ۳۳ ساله . از ۱۵ سال پیش دچار وسواس شدم و شدت آن کم و زیاد می شود. زندگی برایم سخت شده . به طور مثال موقع رفتن سر کار می خواهم سوار تاکسی شوم اگر صندلی لک داشته باشد اولین چیزی که به ذهنم می رسد نجس بودن صندلی است . از بچه فراری هستم احساس می کنم بچه ها نجس هستند . دستشویی و حمام طولانی دارم . در هنگام تطهیر در دستشویی احساس می کنم دوباره ادرار کردم . لباس در ماشین لباسشویی می اندازم احساس می کنم لباس ها نجس است و ماشین لباسشویی با آبکشی ۴ دور تمیز نمی کند. شب هنگام خواب اگر خوابم برده باشد و دستشویی نرفته باشم و صبح بر اثر فشار کلیه از خواب بیدار شم لباسم حتی بر اثر عرق نیز تر شده باشد صبح هنگام برخاستن از خواب حس می کنم ادرار کرده ام و همه جا نجس است . کمک کنید تا از این اوهام خلاص شوم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما وسواسی هستید و خیلی هم شدید هست سرعا نباید اعتنا کنید، مطابق آنچه نوشته اید حتما توصیه می کنیم با یک روانشناس خبره هم جلساتی را داشته باشید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. احمد می گوید

        با سلام خدمت شما،من در آب کشیدن دست بسیار وسواس هستم و خیلی زیاد آب میکشم و نظر مرجع خود را نمیدانم که آیا در صورت یقین هم باید حکم را بر طهارت بگذارم ویا خیر چون در استفتا ایشان چیزی نیامده.وقتی آب به من میپاشد یقین میکنم نجس است و نمیدانم که چرا وقتی میخواهم حکم را به پاکی بگذارم بدنم سست میشود و حس بدی پیدا میکنم و خود را آب میکشم حتی حالا درس هم خوانده نمیتوانم چون دستم به قلمم خورده و فکر میکنم نجس است.نماز را هم به سختی میخوانم و شک دارم درست باشد.مرجع من آیت الله العظمی محقق کابلی است.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلامم علیکم
          یقین وسواسی مطابق نظر تمام مراجع اعتبار ندارد و شرعا موظف هستید اعتنا نکنید، و بنا را مطابق افراد عادی قرار بدهید.
          همانطور که در رساله آیت الله محقق کابلی آمده است:
          (مسألة ۱) لااعتبار بعلم الوسواسى فى الطهارة و النجاسة .المباحث الفقهیة ج۰۲
          وفقکم الله لکل الخیر

  31. ... می گوید

    سلام
    من یه دختر جوان هستم
    ۹سالم که بود مشرف شدم مکه که ارزو می کنم کاش پام میشکست و هیچ وقت اون سفرو نمی رفتم…تو اون سفر دچار وسواس شدم اونقدر که اطرافیان از سختی اعمال می گفتن مثلا می گفتن اگه این کارو بکنی اون کارو بکنی اگه اعمالت اشتباه باشه وضوت غسل غلط باشه تا اخر عمر به محارمت نامحرم میشی و هزار تا حرف دیگه من هم اون قدرت تشخیص مسائل نداشتم بچه بودم بدجوری دچار وسواس شدم
    از سفرکه برگشتم بیماریم ادامه پیدا کرد یادم میاد ۴/۵بار وضو میگرفتم تو ذهنم این بود بالاخره یکیش درست باشه نماز میخوندم بعد نماز میشستم گریه میکردم که نمازم غلطه بارها نماز هعی تکرار می کردم میشکستم …
    خیلییی غذاب اور بود خیلیی
    تمسخر خانواده دیگران تخریب شخصیت
    یه مدت کوتاهی یکم بهتر شدم ولی از وقتی غسل کردن بهم واجب شد دوباره همون کاش و کاسه اول هاش مثل الان نبود ینی خونه و خانوادم و نجس نمی دونستم و تو طول زمان
    همه چیزززز تو نظرم نجس شد مثلا از یه فرشی شرو شد که من خودم نجسش کردم خودم که دمپایی داشتم بقیه هم برام مهم نبود این طوری شد که از اون فرش نجس نجاست به همه جای خونمون سرایتت کرد در دیوار یخچال تلوزیون
    حتی غذاهایی که مخورم بعدش دهنمو بشورم:/
    نذر و نیاز و توسل و دعایی هم نبوده که تو این ۱۰/۱۲سال نکرده باشم ولی جواب نگرفتم
    اونقدرر تحت فشار روانی قرار دارم که بار ها تصمیم به خود کشی گرفتم ولی از ترس خدا انجام ندادم تو خونه همیشه تمخسر توهین فحش حتی کتک یه طوری که دیگه پوست کلفت شدم حتی گاهی وقتا از شدت ناراحتی و عصبانیت خود زنی می کننم دلم میخواد تمومش کنم این زندگیو این همه خفت و تحقیر و ولی وقتی یادم میاد من با دست خودم این درو دیوار نجس کردم نمی تونم مثل بقیه رفتار کنم من یه یه طوطی داشتیم که همیشع بیرون قفس بود که بعد از مدت ها فهمیدم دسشویی اون طوطی نجس بوده و خونمون همشش نجس شده:/این فکرا داره روانیم میکنه اینکه نماز هاهمه اهل خونه به گردن منه اینکه نمی تونم مثل بقیه باشم
    مثلا وقتی ظرفا رو میشورم اگه یه قطره اب ترشح بشه رو دستم یا صورتم یا حتی پامم مجبورم برم همششو بشورمم :/خودمم گاهی به خودم میخندم و خودمو مسخره میکنم ولی نمیشه که نکنم خواهش می کنم راهنماییم کنید
    تموم شه این زندگی نکبت بار…

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم خواهر گرامی
      خیلی به خودتان سخت می گیرید، من تعجب می کنم که چرا تا الان از یک روحانی سوال نکردید و این اشتباه اول شماست.
      اشتباه دوم این هست که مشکل رو حج یا مسئله شرعی می دونید، وسواس یک بیماری هست و حتما باید سیر درمان و آموزش را با حضور یک روانشناس یا مشاور مذهبی داشته باشید.
      از بابت منزل و طوطی، منزل پاک است و به راحتی نماز بخوانید. حتما با یک مشاور صحبت کنید تا به شما راهنمایی لازم را بدهد. با کمی تکرار و تمرین بسیاری از این مشکلات قابل حل است اگر بخواهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  32. A.m می گوید

    از نظر اسلام آدم تو هر اموری که احتمال دهد انجامش از وسواس است باید بی اعتنا باشد؟
    غیر از نجاست و پاکی و وضو…

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      وسواس در طهارت و نجاست، وضو،غسل، نماز باید بی اعتنا بود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  33. ياسمن می گوید

    سلام دختري ٢٠ساله هستم ك دچار وسواس نجس و پاكي شده ام
    وقتي در دوران راهنمايي بودم حس كردم فرشي را نجس كردم و از ان ب بعد كل خانه را نجس ميدانم و حتي خانه فاميل ها و اشناياني ك با ما رفت و امد دارند هم برايم نجس است و غذاها يي ك در خانه درست ميشود هم برايم نجس است و بعد از خوردن غذا كاملا دهانم را ميشويم و هيچ يك از افراد نزديكم نميتوانند ب من دست خيس بزنند و حمام هايم طولاني است و گاهي معذرت ميخاهم دستشويي رفتنم به حمام ختم مي شود
    واقعا خسته شدم و اطرافيانم هم از رفتار هاي من عاصي شده اند
    به روانشناس و روانپزشك هم رجوع كردم و دارو مصرف كردم اما رفع نشد
    فكر اون فرشي ك سال ها پيش از نظرم نجس شده هر روز بيشتر مرا آزار ميدهد
    ميخاهم بدانم اگر اون فرش نجس بوده باشد و افراد خانواده بي اطلاع از نجس بودن ان از ان استفاده كرده اند و حالا ك سال ها گذشته و كاري از دست من بر نمي ايد ، اگر من طبق گفته مراجع تقليد بي اعتنايي كنم به وسواسم تكليف اون فرش نجس چه ميشود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تمام اشیا، و خانه اقوام پاک است.
      شرعا آن فرش پاک است و تمام منزل شما هم شرعا پاک می باشد. به هیچ عنوان به آن فرش فکر نکنید هرگاه شیطان این وسوسه را ایجاد کرد که آن فرش نجس هست شما با تلقین مثبت بارها تکرار کنید من از یک روحانی و عالم دینی سوال کرده ام و گفته شرعا پاک است و بیش از این وظیفه ای ندارم هر چه باشد به من بیش از این ارتباطی ندارد.
      ذهن خود را با تلقین مثبت آزاد کنید، نگذارید به آن فرش فکر کنید. سوره ناس و فلق را زیاد تکرار کنید.
      در هر حال جلسات مشاوره را ترک نکنید و ادامه بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  34. ک می گوید

    سلام من قبلن به مدت۳سال وسواس خیلی شدید داشتم هرکاری کردم ازدستش خلاص نمی شدم دکتر رفتم نشد و….تا اینکه یک روز ویدیویی از آیت الله فاطمی نیا به دستم رسید که مخصوص راه درمان وسواس بود واقعن تکان دهنده بود وواقعن عالی و چنان تاثیری داشت که همان اول بسیاری از چیز هایی که فکر میکردم نجس است از فکرشان آمدم بیرون وگفتم پاکه ورفتم دستم راخیس کردم و مالیدم به همه جا وبه خودم گفتم دیگه شیطان من می خوام نجس باشم .به توچه آقامن می خواهم بروم جهنم به توچه باور کنید چنان حال خوبی داشتم که نگو بعد از چندروز بقیه موارد هم حل شد ویک سری موارد هم بود که به علت ندانستن من از احکام بود وفکر میکردم که نجس است ولی وقتی رفتم رساله رادیدم فهمیدم که خیر نجس نیست وحال که من۱سال است که از شر وسواس خلاص شدم ووقتی به مسایلی که فکر میکردم نجس است فکر میکنم میخندم وتعجب میکنم که جطور این فکرارا داشتم پیشنهادمن اینکه حتمن این فیلم راببینید واصلن به شیطان توجه نکنید وهرروز توسلات داشته باشید به اهل بیت مخصوصن امام زمان {زیارت آل یاسین و…}وامام علی {زیارت امین الله}وحضرت فاطمه و.. انشاء الله حل خواهد شد وتسلیم هیچ موقع نشید واین رابدانیدکه وقتی از این بیماری خلاص شدید به دنبالش آرامش ذهن وزندگی شیرین خواهد بود از تجربهی من استفاده کنید التماس دعا
    سلام ممنوم از سایت خوبتان واگر میشه این زندگی نامه ی من را بگذارید در مطالب اصلیتان چراکه شاید کسی آن هارا نبیند لطفن

  35. احمدی می گوید

    سلام من دختری هستم با وسواس شدید.حدودا۵-۶ساله بودم مادرم رو از دست دادم.از وقتی پدرم زن گرفته بدلیل اینکه زن بابام وسواس بوده من هم حدودا از راهنمایی مبتلا به وسواس شدم الان چند سالی میشه که وسواس هستم. به بعضی چیزها وسواس دارم به طهارت ونجاسات خیلی خیلی خیلی وسواسم.به وضو نماز غسل خیلی شک میکنم. مثلا وقتی نماز میخونم شک میکنم که چند رکعت شده یا اشتباه خوندم وقتی میخواهم بی اعتنایی کنم تا ساعت ها ازارم میده که نمازم اشتباه هست.وقتی مشغول شستن میشوم در ذهنم نجاسات تصور میشود ویاد نجس ها می افتم دوباره میشورم واین کار بارها ادامه پیدا میکنه. بیشتر دوست دارم وسواس وشک در غسلم بر طرف بشه چون خیلی خیلی اذیت میشم.تورو خدا کمکم کنید.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای نماز با خیال راحت بخوانید و در طهارت و نجاست هم ملاکتان اطرافیان باشد. اعتنا نکنید، بیشتر از این شرعا وظیفه ای ندارید!… باید تکرار و تمرین کنید و حتما هم با یک مشاور از نزدیک صحبت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  36. لیلا می گوید

    با سلام و خسته نباشید.متاسفانه وسواس ی بیماری غیر قابل تحمل و مصیبت بارو از نیرنگ های شیطان رجیم است که گریبان گیر افراد و از همه بیشتر خانم ها میشود.متاسفانه این افراد حتی در صورت مومن بودن ایمان خود را به خاطر اینکه فکر میکنند همیشه نجس هستند از دست میدهند.بنا به گفته علما طبیب اصلی این افراد خود آنها هستند.بی خیالی و آسوده فکری از بهترین درمان هایی است که میتوان به این افراد تجویز و توصیه کرد.و همراه با آن مدد و توسل از خدا و اهل بیت چاره ی کار است.فکر خود را آسوده کنید.بی توجهی به مساله ی نجاست و تلقین این جمله” خب من غسل و طهارت را مثل سایر افراد انجام میدهم حتی اگه هنوز پاک نشده باشم مهم نیس.یک بار کافی است”.انشا۶الله که در سایه ی حق مورد عطوفت و مدد قرار بگیرید.

نظرات بسته شده است.