وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ورود به جده و احرام از تنعيم

0

ورود به جده و احرام از تنعيم

لگو احکام حج و عمره

ورود به جده و احرام از تنعيم‏

 

196- كسانى كه به قصد عمره مفرده وارد جدّه مى‏ شوند، آيا مى‏ توانند از مسجد تنعيم كه ادنى‏ الحلّ است، محرم شوند؟[1]

 

[1] ( 3). آيةاللَّه بهجت: با عدم مرور به ميقات از محاذى اوّلين ميقات محرم مى‏ شوند و در صورت ترك آن، احرام از ادنى الحلّ مجزى است.

آية اللَّه تبريزى: در فرض سؤال، بايد به جحفه يا ميقات ديگر- از مواقيت معروفه- بروند و از آنجا محرم شوند، احرام از ادنى‏ الحل مجزى نيست.

آية اللَّه خامنه ‏اى: واجب است براى محرم شدن به يكى از ميقات‏ ها برود و در صورتى كه نتواند به يكى از ميقات‏ها برود، احتياط واجب اين است كه با نذر از جدّه احرام ببندد.

آية اللَّه سيستانى: نمى‏ توانند.

آية اللَّه صافى: عبور از ميقات يا محاذى آن، براى قاصد مكّه بدون احرام جايز نيست هرچند بخواهد عمره مفرده بجا آورد و لكن اگر معصيت نمود و از ادنى‏ الحل محرم شد، عمره او صحيح است.

آية اللَّه فاضل: براى عمره مفرده مى‏توانند از ادنى الحل محرم شوند ولى چون ورود بدون احرام به شهر مكه حرام است و در قسمت مسجد تنعيم شهر مكه توسعه يافته است اگر شخص بخواهد به تنعيم برود و از آنجا محرم شود، مستلزم ورود به شهر مكه بدون احرام است كه جايز نيست. پس اين شخص يا بايد با نذر قبل از ورود به شهر مكه محرم شود و يا به مواقيت ديگر مثل جعرانه و حديبيه برود و از آنجا محرم شود.

آية اللَّه مكارم: ميقات آن ها حديبيه، كه تقريباً هفده كيلومتر با مكّه فاصله دارد، مى ‏باشد. اگر از جاده قديم بروند به حديبيه برخورد مى‏كنند و اگر نروند از محاذات آن كفايت مى‏كند.

آية اللَّه نورى: خير، بايد از جُحفه يا مسجد شجره محرم شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.