وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است

0

هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته]

مسأله 1088 هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است (1)، اگر ممکن باشد، باید پیشانی را از روی آن به روی چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد (2) و اگر وقت تنگ است، به دستوری که در مسأله پیش گفته شد عمل کند. [اینجا کلیک کنید] 

(1) (خوئی:) باید پیشانی را از روی آن برداشته و بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و اگر ممکن نباشد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است، به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.

(تبریزی:) باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد و اگر ممکن نباشد،.. [بقیه مثل آیت اللّه خوئی] (زنجانی:) باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و اگر نداشته باشد به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید، و در هر صورت اگر ممکن باشد،بنا بر احتیاط واجب سر را به روی اینها بکشد و اگر ممکن نباشد سر را بردارد و بدون نشستن، در حال خمیده روی اینها بگذارد، و بنا بر احتیاط مستحب در تمام صورتها نماز را دوباره بخواند.

(مکارم:) اگر ممکن است و منافات با صورت نمازگزار ندارد پیشانی را به روی چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد، و اگر دسترسی ندارد و وقت تنگ است به دستور مسأله پیش [(1084)] عمل کند.

(سیستانی:) چنانچه پس از به جا آوردن ذکر واجب ملتفت شود می تواند سر از سجده بردارد و نمازش را ادامه دهد و اگر قبل از به جا آوردن ذکر واجب ملتفت شود باید پیشانی خود را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد و ذکر واجب را انجام دهد ولی اگر کشیدن پیشانی ممکن نباشد می تواند ذکر واجب را در همان حال به جا آورد و نمازش در هر دو صورت صحیح است.

(2) (اراکی:) و اگر ممکن نباشد ولی وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند..

(گلپایگانی، صافی:) و اگر ممکن نباشد چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید نماز را رها کند و اگر وقت تنگ است در صورتی که لباسش از پنبه یا کتان است، باید پیشانی را از روی آن به روی لباسش بکشد و اگر از چیز دیگر است پیشانی را از روی آن به پشت دست یا چیز معدنی بکشد با مراعات احتیاطی که در مسأله پیش گفته شد.

(صافی:) به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.

[اگر بعد از سجده بفهمد پیشانی را روی چیزی گذاشته]

مسأله 1089 اگر بعد از سجده بفهمد پیشانی را روی چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است، اشکال ندارد (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی:) باید بر چیزی که سجده بر او صحیح است سجده نماید و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز را از سر به جا آورد و اگر این کار در دو سجده از یک رکعت اتّفاق افتاد، یک سجده را تدارک نماید و احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند.

(زنجانی:) باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و اگر نداشته باشد به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید و در این مسأله فرقی نیست که این کار در یک سجده رخ داده باشد، یا در دو سجده از یک رکعت.

(تبریزی:) عیبی ندارد و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز را دوباره به جا آورد و هم چنین است اگر در دو سجده از یک رکعت اتّفاق افتاد.

(مکارم:) مسأله هر گاه بعد از نماز یا بعد از سجده متوجّه شود بر چیزی سجده کرده که سجده بر آن جایز نبوده، نمازش صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/oaOvS9

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است هر گاه بفهمد بر چیز باطل سجده کرده است

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.